Ingenium: a Jaguar Land Rover új motorcsaládja

A Jaguar Land Rover eddig a sportos V motorok terén mutatott önállóságot, de már önálló motorokat épít a JLR.

Csizsek Ádám
2014. 07. 12. 11:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik azonban, hogy a britek megszabadulnak ezektől a kötöttségektől és saját fejlesztésű, rendkívül modern motorcsaláddal rukkolnak elő, a Volvóhoz hasonló elvet követve. Az Ingenium motorcsalád a Discovery Sport és az új XE hajtásáról is gondoskodik majd, de természetesen azokban a típusokban ugyancsak szerepelni fog, amelyeket jelenleg még a kétliteres benzines, illetve „kettőkettes” dízelmotor repít. A JLR közleménye szerint osztályelső erőforrások születnek, legyen szó teljesítményszintről vagy épp maximális nyomatékról és kifinomult viselkedésről, ráadásul a gyártó rendkívüli flexibilitással és modularitással növeli a gyártás és tervezés hatékonyságát.

Az új motorok hátsó- és összkerékhajtású modellekbe is beépíthetőek lesznek, tömegük pedig a jelenlegi, ekvivalens teljesítményű erőforrásokéhoz képest 80 kg-ot apad. Mindez nagyon jól hangzik, hiszen a jelentős tömegcsökkentés már önmagában hatékonyabb üzemet biztosít, miközben a vezethetőségen és az egyensúlyon is javít. Amint a kis turbósokról szóló magazincikkünkben megemlítettük, a hatásfok tekintetében az 500 köbcentiméteres hengertérfogat jelenti az optimumot a térfogategységre eső kis falfelület miatt, így nem meglepő, hogy a metódust a Jaguar Land Rover is átveszi.

 

Emellett a Volvo stratégiájából szintén merítettek a britek: ahogy a svédeknél, az új motorcsalád ebben az esetben is alapjául szolgál a dízeles és benzines verziónak. Könnyű alumínium blokkra épülnek majd az új erőforrások, teljesen egyforma furat/löket aránnyal és a már említett 500 köbcentis hengertérfogat, valamint a hengertávolság is egyezik. Épp emiatt moduláris a konstrukció, a bázist jelentő négyhengeresekből könnyedén fejleszthető egy henger elvételével kisebb, egy-két henger hozzáadásával nagyobb motor. A benzines és a dízelüzemű erőforrások tehát kevésbé fognak eltérni, mint manapság, s feltöltésükről a legmodernebb turbók gondoskodnak majd, amelyek már alacsony fordulaton is kellő nyomást képesek biztosítani.

Az első fecske az AJ200D kódnéven ismert kétliteres, négyhengeres turbódízel lesz, ám a gyártó – érthető okokból kifolyólag – még nem árult el részleteket az újdonsággal kapcsolatosan. Mindeközben a JLR állítja azt is, hogy 8 évnyi használatnak megfelelő terheléssel teszteli az új motorokat, azaz 72 000 órán át nyüstölik padon, 3,2 millió kilométeren keresztül próbálják országúton az Ingenium motorcsalád tagjait. Az első Ingenium motorral szerelt Jaguar a 2014-es Genfi Autószalonon bemutatkozó XE tanulmány szériagyártott verziója lesz, nagyjából 2015 közepén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.