Az Európai Bizottság által útjára indított Drive C2X program arra mutat rá, hogy a részletes, valós idejű adatok használatával hogyan előzhetők meg a torlódások és a balesetek. A Ford fejlesztette ki és tesztelte az Elektronikus Féklámpát és az Akadályjelző Rendszert, amelyek figyelmeztetnek a többi autó fékezésére és az útakadályokra akkor is, ha szabad szemmel nem láthatók. Az Elektronikus Féklámpa vészfékezés esetén jelet bocsát ki, aminek nyomán figyelmeztető jelzés villan fel a mögöttes forgalomban haladó kocsik műszerfalán. Az Akadályjelző Rendszer felhívja a vezető figyelmét a veszélyesnek ítélt útakadályok jelenlétére, helyzetére és fajtájára – például az útra tévedt gyalogosokra és állatokra, vagy éppen a mozgásképtelenné vált járművekre.
A tesztek során kiderült: a technológia hatékony segítséget jelent abban, hogy a mögöttes forgalomban haladó autósok korábban kezdjenek el fékezni, mérsékelve az ütközés erejét vagy akár elkerülve a ráfutásos balesetet. „Az új generációs vezetősegítő és járműbiztonsági rendszerek megvalósításához széles körű, az egész autóiparra kiterjedő együttműködésre lesz szükség” – hívja fel a figyelmet Christian Ress, a Ford kutatási és fejlesztési központjának műszaki szakértője.
A vizsgálatok 750 tesztvezető és 200 autó bevonásával zajlottak, a közutakon és a zárt tesztpályákon zajló, autó-infrastruktúra-kommunikációs teszteken több mint 20 Ford S-Max és Mondeo modell is közreműködött.
A Drive C2X kutatási projekt – amelynek záróünnepsége Berlinben volt – jelentős mértékben mozdította előre a jövő intelligens közlekedési rendszereinek megszületését. Ezek a rendszerek a forgalomban részt vevő járművek közti adatáramlással segíthetnek elkerülni a forgalmi dugókat és a baleseteket. „Az autó-autó- és autó-infrastruktúra-kommunikáció az egyik legnagyobb előrelépést jelenti a közlekedésbiztonságban” – véli Pim van der Jagt, a Ford európai kutatási és fejlesztési központjának műszaki főmunkatársa. A Ford vállalja, hogy további közúti teszteket végez világszerte, hogy ezek a berendezések már a közeljövőben megjelenhessenek az autókban – tette hozzá.