Európai tigris: minden információ a Kia Sorentóról

Terítéken a Kia Sorento, amelynek tengerentúli premierje után ezúttal az európai változatáról hull le a lepel.

Szabó Péter
2014. 10. 02. 15:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Sorento a Kia egyik legnagyobb autója az öreg kontinensen, amihez méltó és komoly küllemet kapott a méretesre nőtt SUV, amelynek orrán szinte már természetes elemként bukkan fel a tigrismotívum, miközben az igényes részletek számát a 3D-s gyémántmintából felépülő hűtőmaszk fokozza. Az elnyújtott fényszórókkal az autó eleje kissé eltér a Kia palettájának javától, így legalább többszínű a kínálat. A dinamikus, szemnek kellemes megjelenésért egyébként a finoman ereszkedő tetővonal ugyancsak felelős, míg az övvonal is ehhez az elvhez igazodva magasabban húzódik.

A mokányabb, terepjárós hatást a körben felbukkanó műanyag elemek segítik elő, de összességében inkább tetszetős és elegáns autóval van dolgunk, mint vérbeli terepessel. Épp ezért nem meglepő, hogy ízléses krómdíszítések is megtalálhatók a Sorentón. Az utastérben ellenben sokkal kevésbé meglepő formák fogadják a sofőrt és utasait, itt ugyanis már a jól ismert műszerfallal és egyenelemekkel van dolgunk. Ennek ellenére a háromágú kormány, a krómozott betétek és a fa jól mutat odabenn, miközben a minőségi összhatást a műbőrrel bevont műszerfal is fokozza.

A felszereltségi lista teljességét pedig hűthető-fűthető ülések, a JBL prémium hifirendszer, valamint a GPS navigáció példázza. A listáról nem hiányzik a panoráma üvegtető sem, amelynek bizonyos elmei szénszál erősítésű műanyagból készülnek. A belső térben akár hét személy is helyet kaphat, persze a hátsó szükségülés inkább gyermekek számára lesz kényelmes. Nem csoda a korábbinál gazdagabb helykínálat: a Sorento hosszúsága 95 mm-t gyarapodott (4,78 m), szélessége 5 mm-rel lett nagyobb (1,89), miközben a sportosabb összhatás érdekében a típus 15 mm-rel alacsonyabb lett (1,685 m). Ebből a tengelytáv növekedése nem kevesebb, mint 8 centit tesz ki, ami a lábtér mellett a csomagtartón is tetten érhető.

A raktér 87 mm-rel hosszabb, melynek eredményeképp öt üléssel az eddigi 515 helyett 605 literes helyet kapunk, amennyiben csak az ablak szintjéig pakolunk. Minden ülést ledöntve akár 1,73 köbméteres rakteret is kaphatunk, míg a hétüléses felhasználás során 142 literrel kell beérnünk. A praktikumot egyébként a középső üléssor hármas tagoltsága/dönthetősége is fokozza.

A hazai piac vásárlói háromféle erőforrás közül választhatnak. A benzines kínálatot egyetlen 2,4 literes szívómotor képviseli, 188 lóerős teljesítménye és 241 Nm nyomatéka 10,4 másodperces 0–100-as sprintre és 202 km/h-s végsebességre teszi képessé a terjedelmes SUV-t. Amennyiben a hatfokozatú kézi váltót ugyancsak hatgangos automatára cseréljük, ezek a számok csak kissé romlanak (10,5 mp és 195 km/h), ellenben a fogyasztással, ami közel egy literrel növekszik. Sajnos ennek pontos értékéről nem nyilatkozott a gyártó, de nem nehéz kitalálni, hogy a gyári vegyes ciklus szerint 8-9 l/100 km-es adatot várhatunk.

Ennek is köszönhető, hogy a dízel erőforrások sokkal népszerűbbek lesznek, amelyekből – ahogy eddig – rögtön kettőt is találunk. A beszálló kétliteresből immár 185 lóerőt és 402 Nm nyomatékot szorítottak ki a Kia mérnökei. Ezt hatfokozatú automata váltó továbbítja az első- vagy az összkerékhajtáshoz, kellemesnek ígérkező 10,4 szekundumos gyorsulási és 200 km/h-s végsebességi adatot létrehozva.

A 2,2 literes erőforrás 200 lóerőig és 1750-es fordulattól 2750-ig jelentkező 441 Nm nyomatékig nyújtózkodik, amelynek köszönhetően kézi váltóval már 9 szekundum alatt letudja az álló helyzetből 100 km/h-ig történő gyorsulást (automata: 9,6), miközben végsebessége 203 km/h. A fogyasztási adatokkal továbbra is adós a gyártó; számításaink szerint a legtakarékosabb változat 6 liter alatti, míg a legszomjasabb 6,8 liter körüli étvágyat fog felmutatni. Egyébként mindegyik motor eleget tesz az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási norma elvárásainak.

A modell kulturáltságán is sokat dolgoztak a fejlesztők. Az elődhöz képest 14 százalékkal megnövelt torziós merevség a nem kívánatos nyöszörgések elűzésében is közrejátszik, a 2 mm-rel vastagabb hangszigeteléssel és a 29 százalékkal kövérebb műszerfallal egyebek között 3-6 százalékkal csökkentették a beltér zajszintjét. A futóművet szintén csendesebb működésre hangolták, miközben a nagyobb tengelytávval együtt izgalmasabb vezethetőséget is ígér a márka. A típus az októberi premiert követően várhatóan a jövő év elején érkezik meg hazánkba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.