A Honda önfenntartó hidrogénkutat nyitott Angliában

A hidrogénhajtású modellek fejlesztésében egyre több gyártó lát potenciált.

Kenéz Tibor
2014. 11. 05. 13:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezúttal azonban egy napelemmel működő, hidrogén előállítására és töltésére is alkalmas állomás felállításával hívták fel magukra a figyelmet. A Honda angliai, Swindonban található üzemének területén megépített szerkezete évi 20 tonna hidrogén előállítására képes. Ugyan az ezt hasznosítani képes üzemanyagcellás autók nagy része még fejlesztés alatt áll – és jelenleg túl drágának is bizonyulnak –, Thomas Brachman, a japánok szakértője elárulta, amennyiben évi 100 ezer, vagy még ennél is több példányban állítanának elő hidrogénnel hajtott járműveket, úgy azok képesek lennének árban is versenyezni a normál üzemanyagot használó társaikkal.

A Brit Oxigén Társaság és a Honda együttműködéséből született előállító és töltőállomás az első ilyen létesítmény, mely képes kereskedelmi mennyiségű megújuló hidrogént előállítani. A szerkezet elektrolízis segítségével állít elő vízből hidrogént. A felhasznált áram egy közeli napenergiafarmról származik, így – mivel a kölcsönhatás mellékterméke kizárólag oxigén – teljesen környezetbarát megoldásról beszélünk, amely semmiféle környezetszennyezéssel nem jár. Akárcsak az üzemanyagcellás autók használata, amik csak vizet és hőt termelnek.

A töltőállomáson 900 baron keletkezik a hidrogén, melyet aztán akár 350, akár 750 baros tartályoknak is tovább tud adni. Swindonban már 2011 óta lehet hidrogént tankolni, ám eddig szállítással került oda, a mostani, önfenntartó megoldással azonban valódi alternatívává váltak az üzemanyagcellás járművek. A gyártók legnagyobb problémája eddig ugyanis az anyag előállítása volt, amit központilag nehézkes lett volna megoldani, nem is beszélve a szállítással járó környezetszennyezésről.

Ha mindez még nem lenne elég, az angolok kimutatása szerint egy évi 5 millió litert megmozgató, normál üzemanyag-töltőállomás megépítése körülbelül 780 millió forintba kerül, míg a most létrehozott hidrogénes kút ennek mindössze a felét emészti fel. Az átlagos üzemanyagok 60 százalékát emészti fel a közúti közlekedés, ami a fent említett kapacitásból kiindulva 3 millió litert jelent állomásonként. Ez egy átlagos autó fogyasztásával 36,96 millió kilométert jelent, míg ha a Honda FCX Clarity igényeivel számolunk, akkor a swindoni létesítmény 2,24 millió kilométernyi hidrogént tud biztosítani körülbelül 2000-2400 forintos kilónkénti áron (az FCX tankjába 4,2 kilogrammnyi hidrogén fér).

Ugyan a két szám között hatalmas a különbség, minden költséget egybevetve még így is gazdaságosabb lehet az üzemanyagcellás autózás, arról nem is beszélve, hogy a szállítással járó környezetszennyezést és kockázatokat is elfelejthetjük. Az angol állam egyébként hatalmas összegeket fordít arra, hogy ösztönözze a hidrogénhajtású járművek térnyerését, hiszen a szigetországban ebben látják a megoldást arra, hogy 2020-ig 80 százalékkal csökkentsék az autók károsanyag-kibocsátását.

Nem is csoda tehát, hogy a legtöbb gyártó örömmel fordul az Egyesült Királyság felé: a Hyundai októberben 6 darab üzemanyagcellás ix35-öt adott az angoloknak, míg a Toyota kijelentette, hogy az FCV jövőre az elsők között kerül piacra az országban. A Honda szintén örömmel fogadja a szigetországiak törekvéseit, hiszen 2016-ban az FCEV lesz az első olyan típus, amelynek üzemanyagcellás hajtáslánca teljes egészében az autó motorterében kap helyet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.