A jelenlegi képzési rendszer szinte felkínálja a diákoknak a tényleges tananyag megkerülésének lehetőségét, amit gyakran ki is használnak – sok esetben nem rendelkezve még megfelelő felelősségérzettel ahhoz, hogy megértsék, mennyire fontos a későbbiekre nézve a közlekedés szabályainak pontos ismerete, illetve elsajátítása. A járművezetők kategóriás képzése és vizsgáztatása Magyarországon jogszabályokban van lefektetve, és a felkészítésnek mind az elméleti, mind pedig a gyakorlati része tanfolyam- és vizsgaköteles. Szigorú szabályok vonatkoznak a képzésre, és a legnagyobb problémát nem is maga a szabályrendszer, hanem a vizsgacentrikus megközelítés okozza, legalábbis az elméleti képzés esetében.
A jogosítvány megszerzéséhez a kötelező elméleti képzésnek a jogszabályok szerint jelenleg két formája létezik: az egyik a hagyományos tantermi oktatás – személygépkocsi-vezetők esetén minimum 28 tanórás tanfolyam keretében –, a másik az elektronikus formában, számítógéppel abszolválható e-tanfolyam. A tanulók a közlekedési alapismeretek mellett vezetéselméleti és járműszerkezeti ismeretekre is szert tesznek, a kötelező tanfolyam után pedig egy 55 kérdésből álló számítógépes tesztvizsgát szükséges letenniük a továbbhaladáshoz. A kérdésekre 55 perc alatt kell válaszolni, és 75 pontból 65 elérése szükséges a sikeres teljesítéshez.
A vizsgáztatás rendszerével alapvetően nincs gond, sőt mivel mintegy tíz éve számítógép-alapú, modernnek mondható, és alapvetően kizárja a visszaélések lehetőségét. Ezzel el is érkeztünk a problémákhoz. A kisebbik gond, hogy a rendszer nem használja ki maradéktalanul a digitális forma előnyeit – például több, illetve modernebb nézetben megjelenő közlekedési szituációk, folyamatosan megújuló tartalmak stb. formájában –, ennél nagyobb problémát jelentenek a több évtizede szinte változatlan formában használt vizsgakérdések, limitált számuk, közkézen forgásuk, valamint a válaszok tényleges KRESZ-tudás nélküli gyors tanulhatósága. Az is gond, hogy számos olyan elavult – főleg műszaki – kérdéssel találkozhatunk, melyek a mai világban nem relevánsak. Ezzel szemben viszont néhány fontos újdonságra, amelyekre a tanulóknak nagyobb szükségük lenne, nem tér ki a képzés és a vizsgáztatás.