Szemben az árral – Mazda6 2.0i (2014) teszt

Érzelmes formák, szívómotor, kiváló vezetési élmény. Önöknek melyik szegmens jutna eszükbe ezek alapján?

Kenéz Tibor
2014. 12. 26. 16:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Céges autó: ez az a jelző, ami a jelenlegi helyzetben legjobban leírja számunkra a középkategóriás négykerekűek legjellemzőbb tulajdonságát, hiszen napjainkban az eladott példányok több mint 90 százaléka céges flottákhoz kerül ebből a szegmensből hazánkban – de külföldön is hasonló a helyzet. Ebbe a szituációba csöppent bele a vadonatúj Mazda6 nemrég, és a sokak szerint már-már unalmasan letisztult, feltűnést kerülő ellenlábasokkal szemben valami újat mutatott, ami tetszett az embereknek.

A Kodo formanyelv alapján készült középkategóriással a japánok szerették volna kissé felkavarni az állóvizet, ami bizony meglepően jól sikerült nekik. Az agresszív első fényszórók és az ötszög formájú hűtőrács króm keretének összjátéka rendkívül látványos összképet ad, amihez a hosszúra nyújtott tetőív és a masszív, szintén krómmal és formás lámpatestekkel díszített fenék is hozzájárul. És akkor az olyan finom, de szemet gyönyörködtető részletekről még nem is beszéltünk, mint az izmosra húzott első kerékjárati ív, vagy a kétoldali kipufogókivezetés. Mindezek mellett a középkategória egyik legnagyobb külső méretekkel rendelkező szedánját kapjuk, ami a maga 4865 milliméteres hosszával – ezzel maga mögé utasítva még a kombi variánst is – valóban impozáns jelenség. Éppen emiatt a 19 colos felnik sem tűnnek túlzásnak rajta, ráadásul az érzelemdús formákat még a szürke fényezés sem csorbítja.

Ha már eleget gyönyörködtünk a formás külsőben – ezen a ponton elnézést kérnék azoktól, akinek valamilyen oknál fogva mégsem tetszik a Mazda6 –, ideje az utastérben is körülnézni. Az ajtókat kitárva az első, amin megakad a szemünk, a fehér bőrkárpit, amiből nemcsak az amúgy kényelmes és kiváló üléspozíciót nyújtó ülésekre, hanem az ajtóbetétekre is jutott, nagy örömünkre. Habár könnyen koszolódik a gyönyörű huzat, közel 9000 kilométert futott tesztautónkban igencsak strapabírónak tűnt, így szinte biztos vagyok benne, hogy egy kis odafigyeléssel sokáig megőrizhető a szépsége.

Noha a japánok régebbi, szintén érintőképernyős megoldásának a grafikája már kissé elavult volt, azt azért érdemes megjegyezni, hogy a sebességével és a használhatóságával egyáltalán nem voltak problémák – leszámítva a navigáció térképének lassú betöltését –, a klímakonzol felépítése sem hagyott kívánnivalót maga után, és még az anyagok minőségére sem lehetett rossz szavunk, habár utóbbi fejlesztése a még magasabb szint eléréséhez elengedhetetlen volt.

A helykínálattal továbbra sincsenek nagyobb problémák: a vezetőülésben szinte mindenki jól érzi magát, az anyósülés rövidebb ülőlapja és állíthatatlan magassága azonban 190 centiméternél szab határt az örömködésnek. Ugyanezt a vízválasztó vonalat említhetjük hátul is, noha itt már sokkal általánosabbnak mondható ez az eredmény, hiszen az egyre látványosabbra húzott tetőíveknek itt szinte minden gyártónál érezzük a hatását. A lábtérrel nincsenek gondok, a csomagtartó 489 literes térfogata azonban inkább csak átlagosnak mondható, noha a ledönthető ülésekkel szert tehetünk némi plusztérre – igaz, csak egy laposabb és szélesebb sávban.


Az izgalmas külső és a kellemes hangulatot árasztó belső után végre elérkeztünk az autó egyik legizgalmasabb pontjához, a kétliteres SKYACTIV szívómotorhoz, mely a szegmensben szinte egyedüliként tartja a sokak által már leírt technológia stafétabotját, méghozzá igencsak meggyőzően. A japánok a turbósítás helyett úgy döntöttek, hogy maradnak a szívómotorok mezsgyéjén, és nem is tették rosszul. A továbbfejlesztett kétliteres ugyanis a maga 165 lóerejével és 210 Nm-es csúcsnyomatékával minden téren képes lépést tartani az ellenlábasok kisebb turbósaival, noha sokan tartottak tőle, hogy ez nem így lesz.

A kétliteres, kulturált szerkezet gombnyomásra kel életre, hogy aztán a kiváló, rövid úton és olajozottan járó hatfokozatú váltót egyesbe tolva kezdetét vegye az utazás, amit igazán élvezetessé képes varázsolni az autó. Persze a szívómotor jellemzőit a Mazda sem tudta semlegesíteni, így az igazi mókázáshoz bizony hagynunk kell feljebb ágaskodni a fordulatszámmérő mutatóját, de mindezek ellenére kiválóan használható a 165 lovas Mazda6, mely minden téren bőven elegendő erőtartalékkal szolgál. Sőt ha szeretjük a sportosságot, akkor a japán középkategóriást külön öröm terelgetni, hiszen a négyhengeres voltához képest magas fordulaton kellemes orgánummal biztató szerkezet a sportos, ám mindemellett kényelmes futóművel és pontos kormányzással karöltve a szerpentineken sem hagy cserben bennünket.


Ha pedig mindez még nem győzte meg a turbósok pártján állókat, akkor a normakörünkön produkált 6,4 literes étvágy már biztosan megingatja őket. Persze ezen a téren is lehet mutogatni más gyártók spórolósabb szerkezeteire, ugyanakkor az izgalmas menetteljesítményeket nyújtó 165 lóerős japán középkategóriás teljes mértékben megállja a helyét. Ráadásul országúton akár hajszállal 5 liter alatt is eljárhatunk, míg városban a kifinomult start-stop és az i-ELOOP energia-visszanyerő rendszer lehet segítségünkre a fogyasztás csökkentésében. A kétliteres motor tehát kitűnő választás lehet a Mazda6-hoz.

A minden jóval felszerelt, Revolution felszereltségi szintű tesztautónk is megállt 9 millió forint alatt, ráadásul az ár a frissített verziónál sem lesz lényegesen magasabb. A Mazda furcsa, csomagos politikájának köszönhetően egyébként a tesztelt hajtáslánc alapára sem sokkal kedvezőbb: 8,61 millió forint, melyből csak a fehér kárpitozás, az automatikusan behajtható külső tükrök, a navigáció és a metálfényezés hiányzik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.