„Elsőre a külső elemeken talán fel sem tűnik, de felfrissült a Kecskeméten is gyártott Mercedes–Benz B osztály. A kompakt egyterű az erősödő konkurenciával veszi fel a versenyt számos kisebb újdonsággal, valamint egy elektromos hajtáslánccal” – írtuk szeptemberben a frissített csillagos egyterű bemutatójában, s mondhatjuk most, alapos tesztprocedúránk elvégzése után is.
Az aktualizálás nem maradhatott el, a kategóriába közvetlen ellenlábasként érkező BMW 2-es Active Tourer, valamint a kedvezőbb alternatívaként tulajdonságokban majdnem idáig felmerészkedő Volkswagen Golf Sportsvan igyekezett beárnyékolni a típus csillagát. Az osztályában eddig egyedülálló modell most ismét előre lépett, vonzóbb tekintettel magára hívva a figyelmet. Ezt az új LED-es fényszórókkal oldja meg. A 350 ezer forintos felár ellenében kínált nagy teljesítményű egységek nemcsak a vizuális külcsínt fokozzák, hanem erőteljes fényükkel a biztonságot is, igaz, ennyiért már egyenletesebb fényterítést vártunk volna.
A kényelmes, szellősen tágas és praktikus belső térben szintén szemünk kap újdonságot: a remek felbontású, szép megjelenítésű 8 colos központi kijelző már 60 ezer forint ellenében díszítheti a műszerfalat, de alapból is közel hasonló tudású 7 colos egység jár. A hármas tagolású, felhasználóbaráttá egyszerűsített menü könnyen vezérelhető a kissé hátul található forgókapcsolóval, és viszonylag kedvezően, 200 ezer forintos beruházást követően már a Garmin egész ügyesen működő navigációs rendszerét is dirigálhatjuk vele.
A szokásosnál gombócabb felépítésnek és a megszokottnál rövidebb túlnyúlásoknak megvannak a maguk előnyei. Például a mindössze 4,36 méteres teljes hossz ellenére tisztességes, 270 centis tengelytávval büszkélkedhet a B sorozat, aminek köszönhetően mindkét sorban kiváló a helykínálat, ráadásul még a csomagoknak is bőven elegendő, alaphelyzetben is közel fél köbméteres, s bővítve 1545 literes puttony jár.
Ezen a téren bizony vetélytársai elé lép a csillagos egyterű, ráadásul az összeszerelésben korábban tapasztalt apróbb hiányosságok immár elmaradtak, robusztus összeszerelési minőséget sugallva. A praktikumról a szériában járó, osztottan dönthető hátsó üléstámlákon kívül felárért többek között kétszintes csomagtérpadló, csomagtérháló, vagy vízszintes állapotba hajtható jobb első üléstámla is gondoskodhat, a kompakt méreteknek köszönhető jó manőverezési képességek, valamint a korrekt átláthatóság pedig csak hab a tortán.
A beltérben akár ötödmagunkkal is elférünk, ám ahogy lenni szokott, itt is négy fővel kényelmes csak igazán az utazás. Elöl a komfort hibátlan, míg hátul továbbra is három dologra panaszkodhatunk: a túlzottan meredek háttámlákra, a vaskos első ülések miatti korlátozott kilátásra, valamint a hiányzó kartámaszra, ami csak felárért rendelhető. Ildomos megállni néhány szóra az eltalált formavilág mellett is: a belső kiképzés mindenki szerint tetszetős; szép a középkonzol, gyönyörűek a légbeömlők, a feláras fabetétek, és nagyon jó tapintású és fogású a kormány, miközben eltalált a műszerfal, és immár különösen igényes a középső, szériában járó kijelző is.
Tesztünkön az időközben meglehetősen gazdagra bővült hajtáslánckínálat egyik optimális tagja járt. Az 1,6 literes benzines turbómotorral érkező B200 az arany középutat járja: kimondottan csendes, kulturált működés mellett dinamikus menettulajdonságokat kínál, kedvező fogyasztás mellett. Az erőforrás, ha hajtjuk, meglepően izgalmas, érces hangon duruzsol, finoman közlekedve rendkívül csendes, és minden körülmények között kulturált – még az ügyes start/stop rendszer működésbe lépésekor is.
Hiába jár hozzá ugyanis az egyébként 100 ezer forintos tempomat, a hétfokozatú dupla kuplungos váltó 728 ezer forintos felára meglehetősen borsos, különösen, hogy nem fajtája legjobb példányát tisztelhetjük benne. Az egység vezérlésén érezhetően dolgoztak a tervezők, így az már határozottabban, gyorsabban dolgozik, de így is jóval lassabb, mint a Volkswagen konszern hasonló egységei, miközben működése hasonlóan kényelmes. Önmagában vizsgálva nem rossz vagy kellemetlen az egység munkája, de még az elérhetőbb árú szegmensekben is találunk jobb egységet nála.
A hatékonyság fokozása érdekében örültünk volna a vitorlázó funkciónak, ám ez elmaradt. Szerencsére így sem szökik az egekbe a fogyasztás, a négyhengeres meglehetősen takarékosan bánik a benzinnel. Városban odafigyelve 7,5 literes fogyasztással közlekedhetünk, országúton a szabályokat betartva 5,2 literes adatokat olvashatunk le a pontos fedélzeti számítógépről. A normakörön mért, 6 liter alatt maradó érték abszolút jónak mondható a 0–100-as sprintet 8,2 szekundum alatt letudó közepes egyterűtől, ráadásként pedig tökéletesen felesleges színben tünteti fel a BMW háromhengeres törekvéseit. A B osztály nyugodt, kulturált hangulatát tökéletesen kiszolgálja a biztonság és az arany középút jegyében hangolt alap futómű, valamint a kissé indirekt kormányzás.
Az extralista számos tételével találkoztunk már, de ez csak a kezdet. Mivel prémium modellről van szó, számos tétellel bővíthetjük a biztonsági tételektől eltekintve nem éppen gazdag alapfelszereltséget. Ha a csillagos márka legjobb tudását szeretnénk kihasználni, a B200 mintegy 7,75 millió forintos árát akár a duplájára is hizlalhatjuk. Ilyen szélsőségekbe nem feltétlenül kell belemenni: a tesztautó 10,3, valamint normaárunk 9,65 milliós mivolta jól mutatja, hogy egész ízlésesen felszerelt B osztályt kapunk a tízmilliós határ környékén.