A felső-középkategóriás szedán (a kombi változat később érkezik) formailag tökéletesen illik a márka jelenlegi kínálatába, igaz, az emócióban gazdag összképbe egy kis Bauhaus jellegű markáns határozottság is vegyül, az elérhetőbb látszat fenntartása érdekében. Finomságokat azért bőven tartogat a forma, igaz, ez leginkább a világítótesteken látható. A karosszéria légellenállási együtthatója egyébként kimondottan jónak mondható 0,26, amely szavatolja a takarékos nagy sebességű száguldást.
Az elődhöz képest egyébként az új alapokon ülő négykerekű 7 mm-rel rövidebb és 3 mm-rel alacsonyabb, de a tengelytáv 51 mm-t hízva 2,96 méterre nőtt, jócskán fokozva a hátsó helykínálatot. A teljesen új platform, illetve a karosszéria fokozottan tartalmaz könnyű anyagokat. Az XF 75 százalékban alumíniumból készül, amely szintén hozzájárul ahhoz, hogy az elődhöz képest átlagosan 190 kilogrammal könnyebb az újdonság, miközben torziós merevségét 28 százalékkal fokozták a gyáriak. Nemcsak önmagánál, de a konkurenseknél is könnyebb az XF: a kategória legjobbjának 80 kilóval kínál alá.
Ha ehhez hozzáadjuk az 50:50-es súlyelosztást, valamint az elöl-hátul igényes, kettős keresztlengőkaros futóművet, akkor meglehetősen élvezetes vezethetőségre számíthatunk, különösen, hogy ennek már az előd sem volt híján. A fokozáshoz opcionálisan állítható lengéscsillapítás is hozzájárulhat, a bizonyos modellekhez elérhető összkerékhajtás tapadásfokozó hatásáról nem is beszélve. Szükség egyébként nem feltétlenül lesz az utóbbira: az XF új menetstabilizáló rendszere a hátsó kerekek különálló fékezésével záróhatást hoz létre, ezáltal két kerékre fokozva a tapadást.
Az XF legnépszerűbb motorja vélhetően a teljesen új fejlesztésű, kétliteres Ingenium dízelmotor lesz, amely költségbarát 163, illetve 180 lóerős kiadásban elérhető, 380, valamint 430 Nm nyomatékkal. A sportosabb vezetők háromliteres, V6-os, kétturbós dízelre is voksolhatnak, amely 300 lóerőt és bődületes 700 Nm nyomatékot tesz le az útra. Az igazán vérmes hangulatról a premiernél a háromliteres, kompresszoros, benzines V6-os gondoskodik, finom gurgulázás mellett 380 lóerőt és 450 Nm nyomatékot felmutatva.
Minden erőforrás erejét a ZF-től érkező, kiváló renoméval rendelkező nyolcfokozatú automata váltó továbbítja a hátsó kerekekhez; a start-stop rendszer és a vitorlázási képesség széria. Egyedüli kivételként a kétliteres öngyulladós kínál hatfokozatú kézi váltót is az elérhetőbb beszálló érdekében. A legtakarékosabb verzió egyébként szintén kézi váltós: a 163 lóerős 2.0 gyári vegyes fogyasztása mindössze 4,0 liter 100 kilométeren. Belül az átláthatóságra törekedtek a fejlesztők, a hangulatot a körbefutó szegéllyel igyekeztek fokozni.
Az XF szintén megkapja a márka teljesen új fejlesztésű, a villámgyors működés érdekében SSD merevlemezes és négymagos processzoros központi rendszerét, amelyet ezúttal 10,2 colos kijelző jelenít meg. A műszercsoport szintén digitális, a 12,3 colos kijelző pedig saját szájízünk szerint személyre szabható. Az extrák terén minden kortárs finomságra lehetőség van, a füleket például 17 hangszórós, 825 wattos Meridian hangrendszerrel kényeztethetjük. Az XF a jövő héten kezdődő New York-i autószalonon ünnepli premierjét, majd ezt követően vélhetően a szeptemberi frankfurti seregszemle alkalmával teszi be lábát az öreg kontinensre, hogy az év vége felé megérkezzen hazánkba is.