Sziklás egység – Opel Adam Rocks 1.0 Turbo teszt

Mi lesz, ha a kedvesen aranyosat és a mogorvát keresztezzük? Még kedvesebb és aranyosabb végeredmény.

Szabó Péter
2015. 03. 10. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legyünk bátran lokálpatrióták! Az 1,4-es és 1,6-os szívómotorokat szépen lassan felváltó háromhengeres erőforrás Szentgotthárdon készül, írjuk ezt bátran jó pontként a számlájára. Meg a 115 lóerőt, illetve 170 Nm nyomatékot, amely ténylegesen, lelkes kiadásban van jelen. Igaz, minden lelkes, ami az Adammal kapcsolatos. Így például a formatervezők munkája. A szokásosnál nagyobb szabadságot kapó kezek olyan külalakkal illették a márka alapítójáról elnevezett típust, amely változattól függetlenül mindig feltűnik, formája viszont ennek dacára nem megosztó: nemtől és kortól függetlenül a többség körében egyértelmű tetszést arat.

Lelkesek a terméktervezők és a logisztikusok is, akik kiegészítők elképesztő armadáját küldik be nap mint nap a gyárba, biztosítva, hogy onnan két egyforma Adam csak szökőévente távozik. Persze mint azt tudjuk, a személyre szabhatóságnak megvan az ára, ám a még viszonylag elérhető miniautó esetében néhány százezer forintból megvalósíthatjuk vágyunkat. Ezt tetézi a Rocks csomag, amelynek 540 ezer forintos felárát meglátva már jóval nagyobbat nyelünk. Innen nehéz lesz fordítani, lássuk, hogy mivel próbál meggyőzni a pakk!

A teljesen áttervezett lökhárítóknak köszönhetően körülbelül 5 centivel lett nyúlánkabb, vagyis 3,75 méteresre nőtt az Adam, a legfeltűnőbb változások a lökhárítók mellett pedig egyértelműen a műanyag kerékjárat-szélesítések. A tervezők mindenesetre elérték céljukat, hiszen tényleg nem nőies, mint inkább abszolút uniszex a Rocks, ami rendkívül széles színválasztékának köszönhetően bárkinek kínál kedvére való konfigurációt.

Az Adam Rocks persze nem olcsó: azonos hajtáslánccal 820 ezer forinttal kerül többe az alapmodellnél (Jam) és 540 ezerrel a csúcsverziónál (Slam), igaz, a nagy alufelnik mellett számos opció jár szériában a földútbiztosabb kivitelhez. A legfontosabb extra kétségtelenül a vászon harmonikatető, amitől persze valódi kabrióélményt ne várjunk: a vásznat hátrahúzva inkább olyan érzésem volt, mintha egy hatalmas napfénytetőt nyitottam volna ki, s a valóság is ezt mutatja.

A konstrukció maradt a kisautóktól megszokott, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros megoldás, ám a cél ezúttal egy kissé kényelmesebb rugózás elérése volt, ami jobban illik a crossoveres jelleghez. Persze dizájntermékről lévén szó, a szélesített kerékjáratok és az emelt hasmagasság nagy kerekekért kiáltott, így az Adam Rocks már szériában 17 colos papucsokon gördül, felárért pedig 225/35 R18 (!) méretűek kaphatók hozzá. A lehető legnagyobb jóindulattal ajánlom mindenkinek, hogy messziről kerülje ezeket az eszement méretű kerekeket, még akkor is, ha a szépség érdekében hajlandók vagyunk elviselni a ritka peres gumik rázását. Ne feledjük, hogy egyrészt a futóműelemek iszonyatos terhelést kapnak, másrészt a nyomvályúk nagyon megvezetik a széles kerekeket, így rossz úton folyamatosan küzdeni kell a kormányzással.

Az egyliteres erőforrás nyújtotta élvezet nem véletlen. Technológiai szempontból igencsak fejlett jószággal van dolgunk: közvetlen befecskendezés, teljesen alumínium felépítés, változó vezérlés, hengerfejbe integrált kipufogócsonk és a bonyolult felépítés ellenére az 1,4 literes négyhengeres szívó benzinesével megegyező tömeg.

A háromhengeresek rákfenéjét, a rossz járáskultúrát számos technikai megoldással igyekeztek a mérnökök már csírájukban elfojtani – akusztikailag optimalizált hengertömbbel, olajteknőbe épített kiegyensúlyozó tengellyel(!), fogazott lánccal, illetve a befecskendező rendszer és a főtengely strukturális elszigetelésével –, és ez sikerült is nekik. A tervezők célja a piac legkulturáltabb és legcsendesebb háromhengeresének megalkotása volt, és bizony elérték céljukat.

A két teljesítményszinten kapható erőforrás közül az erősebb járt nálunk: a 115 lóerős kivitel mindössze 50 ezer forintos felára jóformán feleslegessé teszi a 90 lóerős kivitelt. Nem csak kihúzatva, hanem nyomatékból is szuperül lehet autózni a literes turbós Adammal, hiszen alapjárattól használható, s már 1500/perctől ereje van a pöttöm motornak, 2000-től pedig tényleg jól húz, mégpedig minden fokozatban.

Hogy ez mit jelent, arról a rugalmassági adatok tökéletesen árulkodnak. 60 km/h-ról 100-ra negyedik fokozatban az újdonság 7,8 másodperc alatt igyekszik fel, míg a szívómotoros verziónak ugyanez 13 szekundumába kerül. Feljebb ugrálva az olló még inkább szétnyílik: 80–120 között már 10 másodpercnyi csak a differencia. A rajtvonalra állva sem kell izgulnia a Turbo sofőrjének: méréseink szerint 1,4 másodpercet verhet a régebbi hajtásláncú verzióra 100 km/h-ig.

És a fogyasztás? Az Opel szerint a 90 lóerős Rocks vegyesben 4,5 litert, míg a 115 lóerős 5,1 litert eszik, a valóságban azonban mi csak utóbbival tudtunk ügyeskedni. Az 5,3 literes normakörös végeredmény a tömeg és a nagy kerekek tekintetében teljesen jó értéknek bizonyul: az 1.0 Turbo minden felhasználás során elemében van. Ennyiből körültekintően autózva városban is kijöhetünk, míg országúton 4,5 literes értékeket is leolvashatunk a pontos fedélzeti számítógépről. Nagyobb tempónál sem kell, hogy fájjon a fejünk: a 6,2 literes étvágy 130 km/h-s tempónál abszolút szimpatikus.

A listaárak szerint a szépen felszerelt Rocksba 4,34 millió forinttól lehet beülni, azonban 115 lóerővel már 5,04 millió az alapár, ami garancia arra, hogy egy ízlésesen és igényesen felszerelt példány bizony 6 millióba fáj. Persze ez sok pénz, de ne feledjük, hogy az Adam nem egy tömegautó, hanem egy igazi divatmodell, ez esetben pedig nem indokolatlan a vaskos árcédula.

Az írás tesztünk kivonata. A teljes anyag ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.