Erősen környezetszennyezők a modern dízelmotorok?

Ezúttal egy valós körülmények között vizsgálódó teszt erősítette meg azt, amit eddig is sejtettünk.

Szabó Péter
2015. 04. 15. 17:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tanulmány szerint az öngyulladósok nitrogén-oxid-kibocsátása közelében sincs a gyári adatoknak. Valljuk be, hogy ha a gyári adatok vonatkozásában kezdünk el vizsgálódni a hétköznapokban, az esetek 90 százalékában torz képet kapunk. Ennek oka az, hogy az európai üzemanyag-normaciklus sajnos kissé távol áll a valós felhasználástól. Egyrészt kontinensünket behálózzák az autópályák, amelyeken a legtöbb négykerekű kilométereinek legtöbbjét tölti – a ciklusból a tartós nagy sebességű közlekedés mégis hiányzik. Ráadásul az minden esetben az abszolút minimumra törekszik, a valóságban viszont tartósan ezt lehetetlen megtenni – nem mindig közlekedünk a lehető legtakarékosabban, sokszor rövid távokon szaladgálunk, hideg motorral.

Így tulajdonképpen nem csoda a Nemzetközi Tanács a Tiszta Közlekedésért megállapítása, miszerint a legmodernebb, papíron az Euro 6-nak megfelelő dízel hajtásláncok több nitrogén-oxidot bocsátanak ki, mint amit az előírás megenged. De hogy ez a többlet hétszeres legyen, az már egészen meglepő. A tanulmányban 15 modern hajtásláncú személygépjármű vett részt, melyből 12 európai, 3 pedig amerikai gyártmányú. Az illetékesek autónként átlagosan körülbelül 400 kilométeren keresztül figyelték hordozható készülékkel a kipufogón át távozó gázokat, a fenti hétszeres adat pedig normál használat közben (tehát nem a részecskeszűrő akár ezer kilométerenként bekövetkező „kiégetésénél”) következett be, igaz, dombnak felfelé hajtva.

Az igazsághoz pedig az is hozzátartozik, hogy ezt követően ugyanarról a dombról lefelé motorfékkel gurulva nincs károsanyag-kibocsátás, ami már átlagosan 3,5-szörösre csökkenti a többletet. Nem árt tehát az adatok mögé nézni. Vagyis a megállapítások nem azt jelzik, hogy a gyáriak hazudnának a károsanyag-kibocsátás tekintetében (az ő igazukat támasztja az is alá, hogy például a szén-monoxid-kibocsátás megfelelt az Euro 6-os követelményeknek), mint inkább a jelenleg használt normaciklus valószerűtlenségét.

Egy biztos: az EU még az idei évben szeretne döntést hozni a jelenlegi normarendszer megújítását illetően, amelyhez az új, hivatalos tanulmány is erős támpont lesz. Az életszerűbb mérési eljárás kialakításáról tehát még 2015-ben beszámolhatunk, a tervek szerint pedig 2017-től már ezt használnák az illetékesek, jó pár gyártónak biztosan fejfájást okozva. Mi abszolút pártoljuk az új mérési eljárás kialakítását, és reméljük, hogy végre a tartós nagy sebességű közlekedés is belekerül a rendszerbe, hiszen általában ez a terület az, ahol a legtöbb eltérést regisztráljuk a gyári adatokhoz képest. Óriási eltérésre egyébként az új eljárás esetén sem lehet számítani, hiszen szinte biztos, hogy a mérésnél a legideálisabb vezetést veszik alapul, alapfelszereltségű autókkal közlekedve (ami akár 1-2 mázsás differenciát is jelenthet tömegben).

Vagyis nagy különbséget várhatóan nem tapasztalunk majd a fogyasztási adatokban, inkább – ahogy a tanulmány is megmutatta – a károsanyag-kibocsátás területén lesz feladva a lecke az autógyártóknak. Érdemes hozzátenni, hogy ha a légzőszervi megbetegedések szempontjából különösen káros finomrészecske-kibocsátást nézzük, a dízelüzemű járművek bizony akár kitilthatók is lennének az utakról – teljes környezeti hatás tekintetében a benzinesek működése sokkal jobban megfelel a lehető legtisztább közlekedésről szóló elvárásainknak. Ennek megfelelően pedig hamarosan komoly változásokra számíthatunk a területen.

Halálos részecskéket pöfög ki és egy literből több káros anyagot állít elő, mint a benzinmotor. A dízelmotor negatívumai ellenére gazdaságos tulajdonságai miatt mindig is megtűrt hajtáslánc volt, ám a benzinesek fejlődésével, úgy tűnik, kora szép lassan leáldozik. Ezúttal pedig már állami szinten is tesznek ezért. Meglepő módon a francia kormány hozza meg az első lépést a dízelmotorok ellen, holott Franciaországban a legnagyobb a dízel erőforrással értékesített gépjárművek száma – a lépés tehát nem véletlen. A kormány célja a szén-dioxid-kibocsátás általános csökkentése, valamint a városok szennyezettségének mérséklése.

Manuel Valls francia miniszterelnök új azonosító rendszer létrehozását jelentette be, amely már a jövő évtől monitorozná – első körben – az ország legszennyezőbb gépjárműveit. Az adatgyűjtés után a helyi hatóságok fognak majd bele a meghatározott szint alá eső járművekhez való hozzájutás korlátozásába. Az új rendszer bevezetésével egyben Valls „hibának” titulálta a franciák dízelszeretetét, hozzátéve, hogy „ez ellen progresszívan teszünk, intelligensen és pragmatikusan”. Ennek keretében új intézkedések növelik a dízelüzemű gépjárművek adóját; első körben 2 százalékkal lesznek költségesebbek a gázolajat kortyoló új autók.

Ez is azt mutatja, hogy a dízelek kora leáldozhat. Európa történelmileg a gázolajat fogyasztó erőforrások legnagyobb kedvelője, az ilyen egységgel szerelt gépjárművek átlagos részaránya 55 százalék között mozog. A dízelek kiemelkedően negatív hatása az egészségre jól ismert, és a benzinmotorok fejődésével egyre többen tesznek ellenük már kormányzati szinteken is. Az Egyesült Királyság például ultraalacsony emissziós zónákat hoz létre 2020-ig, ahová a legszigorúbb követelményeknek nem megfelelő dízelüzemű autókat hajtók csak súlyos sarcok megfizetésével mehetnek be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.