Az egyik leginkább várt teszt a nagy sikereknek örvendő, oldalunkon az év autója címig jutó Suzuki Vitara összetörése volt, s a jármű sokak nagy meglepetésére megkapta a maximális, ötcsillagos értékelést. Az ütközéses teszteken kiválóan teljesített, hiszen a felnőtt utasok esetében 89, a gyermekeknél pedig 85 százalékot ért el. Az emelt hasmagasságú kocsik között jó eredménynek számít a gyalogosok védelmére kapott 76 százalékos értékelés is, s a gyártó fejlődését mutatja, hogy a biztonsági asszisztensek terén is sikerült 75 százalékig feltornázni a végeredményt – ezzel kiérdemelve az ötcsillagos minősítést. Ezzel újabb szemponttal gazdagodhat a Dacia Dusterrel való összehasonlítás, és talán végérvényesen a Suzuki felé billenhet a mérleg nyelve.
Ha már az ötcsillagos eredményeknél tartunk, talán érdemes a vadonatúj Renault Espace-szal folytatni, mely szintén kiérdemelte a legmagasabb osztályba sorolást. A legújabb nemzedék esetében már inkább családi crossoverként pozicionálható négykerekű a felnőttek védelmére 82, a gyermekekére 89, a gyalogosokéra pedig 70 százalékos értékelést kapott, a biztonsági rendszerek eredménye 80 százalék.
A Fiat 500X már a négycsillagosok táborát erősíti, ami leginkább a Euro NCAP új értékelési rendjének következménye. A felnőttek védelmére 86, a gyermekek óvására 85, a gyalogosvédelemre 74 százalékot kapott, amivel akár a legmagasabb minősítést is megszerezhette volna, ez azonban a biztonsági asszisztensek terén elért 64 százalékos eredmény miatt meghiúsult.
Nagyjából ugyanez a helyzet a Mazda 2-vel is, mely 84, 78 és 86 százalékot kapott a felnőttek, a gyermekek és a gyalogosok védelmére. A kis japán a Fiatéval megegyező eredményt ért el a biztonsági asszisztensek terén, így az ötödik csillag esetében is itt úszott el.
Manapság a gyártók már a legkisebb autóknál is kiemelt helyen kezelik az ütközésvédelmet, így a legjobb eredmény a legtöbb modell esetében a biztonsági és vezetéstámogató rendszerek hiánya miatt marad el. Ez talán sokak számára érthetetlen, ugyanakkor érdemes rávilágítani arra is, hogy egy jól működő vészfékrendszer vagy egy sávtartó asszisztens bizony sok esetben nagymértékben csökkentheti kárainkat – legyen szó akár egészségügyi, akár anyagi vonatkozásról –, így pedig egyes modellek előnybe kerülnek azokkal szemben, amelyekhez nem elérhetők hasonló megoldások.