Tanulmányokkal és hibrid hajtáslánccal erősít a Hyundai

A Hyundai a 11. szöuli autószalonon ünnepli formatanulmánya, az Enduro életmód-szabadidő autó világpremierjét.

Szabó Péter
2015. 04. 07. 13:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ami az érdekes crossover tanulmányt illeti, az Enduro elnevezés az „endurance”, azaz kitartás kifejezésből ered. Az újdonság megjelenésében a sajtóanyag szerint a szabadidő-autók stíluselemei a világ legkeményebb terepralijain versenyző motorkerékpárok látványával keverednek, az energikus felhasználást előtérbe helyezve. „A robusztus formavilágot merész formai megoldásokkal elegyítő Enduróból csak úgy sugárzik a kalandvágy és a szabadság érzése.”

A hétköznapokból való meneküléshez a Hyundai a jellegzetes hatszögletű hűtőmaszkját új értelmezésben tálalja. Az első kerékdobot alumínium ív köti össze a hűtőmaszkkal, magabiztos megjelenést kölcsönözve az Endurónak. Oldalnézetből a tanulmány a crossover járművek jellegzetes sziluettjét mutatja, emelt hasmagassággal, szabadidő-járművekre jellemző kerékívtoldatokkal, és a karosszéria alsó felét borító sötétszürke burkolattal, amely egyszerre kelt robusztus és védelmező hatást, miközben a mobilitás és a mozgékonyság érzetét nyújtja. A C-oszlopokat különleges aerodinamikai elemmel szerelték fel, amely hozzájárul a légellenállás csökkentéséhez, míg a küszöbtoldatokba beépített fellépők révén könnyebben elérhető a tetőcsomagtartó.

Belül a tervezők organikus, egymással kölcsönhatásba lépő íveket és vonalakat használtak. A műszerfal és a középkonzol kidolgozásában a vízszintes és függőleges elemek látványos kombinációjával találkozhatunk. Az Enduro utasfülkéje körülöleli a vezetőülést. A műszercsoport olyan integrált kijelzőn keresztül nyújt tájékoztatást, amely vezetőközpontú kialakítása révén a lehető legkisebb mértékben igyekszik elvonni a figyelmet. A kormánykerék a közúti kerékpárok kormányát és annak markolatát idézi, míg az ajtókilincsekhez terepmotorok szolgáltak ihletül. A csomagtartó sokoldalú, fiókos rekeszeiben a legkülönfélébb sporteszközök helyezhetők el. A típus egyelőre formai tanulmány státuszban létezik, de könnyen lehet, hogy a Hyundai–Kia páros hamarosan kisméretű crossoverrel jelentkezik sorozatgyártásban is, meglovagolva a szegmens népszerűségét.

A crossover irányvonal mellett az elektromos autózásnak is egyre nagyobb figyelmet szentelnek a koreaiak. A Hyundai Sonata PHEV a vállalat első hálózatról tölthető hibrid elektromos járműve. A 9,8 kWh kapacitású lítium-polimer akkumulátorcsomag (nagyjából hatszor akkora, mint a Sonata Hybrid akkumulátora) a várakozások szerint akár 38,4 kilométeres elektromos hatótávolsággal ruházza fel a hálózatról tölthető szedánt – a lemerülés után pedig akár 3 óra alatt is csúcsra tölthetjük a pakkot. A motortérben 50 kW-os (68 lóerős) elektromotor parolázik egy közvetlen befecskendezéses, kétliteres benzines szívómotorral. Az összteljesítmény 205 lóerő, amelyet hatfokozatú bolygóműves automata váltó továbbít az első kerekekhez. A rendszer a későbbiekben az i40-ben ünnepelheti majd premierjét – erre azonban még legalább egy évet várni kell.

Ezzel nem zárul a sor: a Velosterre épülő RM15 (Racing Midship 2015) egy agresszív formatervű, nagy teljesítményű, középmotoros kupétanulmány, amely híven demonstrálja a Hyundai Motor teljesítmény iránti szenvedélyét, és a fejlett jármű- és anyagtechnológiák fejlesztése terén elért szakértelmét. Az RM15 alumínium térvázra épül, amelyet könnyű, mégis merev szénszál erősítésű (CFRP) panelek borítanak; ez a konstrukció jelentős tömegcsökkentést eredményez a hagyományos acélszerkezetekhez képest. A karosszériapaneleket a vállalat „N” sportmárkájának jellegzetes színei, a halványkék, a fekete, a piros és a Hyundai-kék díszítik – ugyanezek a tónusok láthatók a Hyundai WRC i20 rali-versenyautón is.

A tanulmányautót kétliteres turbómotor mozgatja. A keresztben elhelyezett egység legnagyobb teljesítménye 300 LE 6000/perc fordulatszámon, amellyel hatfokozatú kézi sebességváltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket. A motor tekintélyes forgatónyomatéka (383 Nm 2000/percnél) a dinamikus autózást könnyen hozzáférhetővé teszi, padlógázzal pedig mindössze 4,7 másodperc alatt letudja a tanulmány a 0–100-as sprintet. A típus nem feltétlenül csak egy technikai demó, inkább a márka elkötelezettségét mutatja a teljesítmény-központú típusok iránt. Ennek szellemében hamarosan a sorozatgyártású modellek is sportos csúcsverziókat kaphatnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.