Ameddig nincsenek hazánkban hivatalosan Alpinák, addig az új modellekkel kapcsolatos élményeket, tapasztalatokat mi is kizárólag csak külföldi „firkászok” soraiból ismerhetjük meg. Jelen cikkünk főszereplője épp ide tartozik, amire számos kinti kolléga mondta azt, hogy a világ egyik legjobb, de mindenekelőtt talán legharmonikusabb szabadidőmodellje.
Egészen pontosan az Alpina egyetlen ilyen jellegű típusáról, a két éve bemutatott és nemrégiben frissített XD3-ról beszélünk. A dolog pikantériája, hogy a cég elismert vezetője és egyben alapítója, a 79 éves Burkard Bovensiepen nyíltan ellenezte, sőt, jó ideig teljesen kizárta egy Alpina SUV megalkotását, de fiai – akik szintén a vezetőségben vannak – rábeszélték édesapjukat egy ilyen jellegű autóra, aki végül beadta derekát.
Az alapot természetesen ezúttal is egy BMW-modell, történetesen az X3 adta, ami szerintünk is a bajorok legkiegyensúlyozottabban teljesítő mindenese. A 4,65 méter hosszú X3 épeszű méretekkel rendelkezik, de belül mindkét sorban tágas, csomagtartója méretes, komfortos, biztonságos, ráadásul mivel nem veszélyesen túlsúlyos, ezért vezethetőségben is kellemes. Az Alpinának persze nem volt elég az X3 tudása, és a vezetőség ezúttal is a szokásos tervet igyekezett megvalósítani.
A bajor manufaktúra racionális okokból mindenképp dízelmodellt akart építeni az X3-ból, ami érthető, hiszen ezekhez az autókhoz tényleg az izmos dízelek illenek. A kiindulási alap pedig nem meglepő módon az X3 palettájának csúcsgázolajosa, a 35d-kivitel volt. Az Alpina mérnökei a cégtől megszokott módon véletlenül sem egyszerű chip-tuning mellett döntöttek, ami sok esetben nem annyira hatékony, ráadásul árt is a motornak. Ehelyett ott nyúltak az erőforráshoz, ahol illik: legelőször a hűtésnél, hiszen egy turbómotor teljesítményét (is) jelentősen lehet fokozni a hűtés optimalizálásával. Ez esetben egy méretesebb köztes hűtőt „akasztottak” az Alpinánál a sorhatosra, továbbá az első kerekek előtt is két nagy teljesítményű hűtőt találunk. A turbók sem maradtak érintetlenül, a vezérlést pedig az új elemekhez igazították. A habot a tortán a kipufogórendszer jelenti: a dobok kifejlesztésével egyenesen a kipufogóspecialista Akrapovic céget bízták meg.
Számokra fordítva, 350 lóerőről és 700 Nm-ről beszélhetünk, utóbbi érték ráadásul egészen alacsonyan, 1500-3000/perc között állítólag konstans jelen van. Az összkerékhajtás természetesen az XD3-nál is széria, a nyolcgangos automataváltó viszont eltér az X3 35d-étől. Ugyanis a szériaváltó nem bírta volna a megemelkedett nyomatékot hosszú távon, az Alpina ráadásul gyorsabb váltásokat és kissé eltérő szoftvert akart – persze a ZF szakembereivel együtt dolgozva ennek sincs akadálya. Az üzemmódváltó ugyanúgy megvan az XD3-nál, így nem kell lemondani az Eco Pro, Comfort, Sport és Sport+ módokról.
A váltóról a tesztelők ódákat zengtek, a 8HP70 nevezetű szerkezet olyan gyorsan vált, akár egy dupla kuplungos automata, de ha akarjuk, egy bolygóműves finomságával dolgozik. A hatékony hajtásláncnak hála az üresen közel kéttonnás XD3 parittyaként lő ki álló helyzetből: a 0-100 km/h-s sprintet mindössze 4,9 másodperc alatt abszolválja, amely érték egy évtizede csak igen komoly sportautók kiváltsága volt. Tekintettel a méretekre és a homlokfelületre, a 251 km/h-s végsebesség is tiszteletre méltó, a gyári vegyes fogyasztás pedig vegyesben 6,6 l/100 km-ben állapodik meg.
A gyakorlatban úgy megy a kezelésbe vett X3, mint ahogy az adatok alapján gondolnánk: minden sebességtartományban szinte repül, ráadásul a sport-kipufogórendszer mindvégig kellemes zenei aláfestésről gondoskodik. Egyébként a külföldi kollégák épp azt ecsetelték, hogy az XD3 elsősorban motorjának köszönheti különlegességét. Nemcsak a motor, de az autó egész egysége lehengerelte a tesztelőket, akik kivétel nélkül egyedülálló harmóniáról számoltak be. A legérdekesebb, hogy állítólag az XD3 finomabban rugózik, mint a kiindulási alapot jelentő X3. Ezt a viselkedést az Alpina az áttervezett futóművel érte el.
Állítólag sokat dolgoztak a futóművön, ami látszik az autó kiegyensúlyozott viselkedésén. Annak érdekében, hogy a vásárlók egyszerre élvezhessék a kényelmet és a sportos viselkedést, szériában állítható lengéscsillapítókkal látták el az autót, s a varázslat tényleg működik: az üzemmódkapcsoló állásának függvényében suhan vagy pengeéles a magas építésű autó, s a pontos, gyors kormányműnek is hála, állítólag bekötött szemmel nem is éreznénk, hogy egy magasabb autót terelgetünk, sportos és direkt az Alpina viselkedése. Mindenki a Porsche Macanhoz hasonlította a BMW-t, ami óriási elismerés a buchloe-i mérnököknek.
A formákat és az anyagokat tekintve a megszokott receptet alkalmazták a tervezők az X3 átalakítása során is: kívül ezúttal is az Alpina megszokott, mélyre húzott, egyenes aljú első lökhárítóját és egyedi küszöbtoldatait köszönthetjük, amelyek a sajátos rajzolatú kerekekkel együtt a cég védjegyévé váltak az elmúlt évtizedek során. És hogy mennyi az annyi? Hazai árról, ugye, nem tudunk referálni, viszont Németországban bruttó 69 ezer eurótól kezdődik az XD3 ára, ami 14 ezer euróval több, mint a BMW X3 35d indulóára. A 15 ezer eurós differencia ijesztően soknak hangzik, hiszen 4,5 millió forintról van szó, azonban a valóságban sokkal kedvezőbb a kép. Az Alpina ugyanis rengeteg extrát kínál alapáron büszkeségéhez, hiszen nem engedi, hogy „fapados” modellek kerüljenek Alpina-emblémával piacra.