Ellenőrzik az iskolákat

Figyelni fognak arra, hogy a testnevelésórákat mindenhol megtartsák – mondta Hoffmann Rózsa. Az iskolák szakmai felügyelete is visszaáll.

BL
2012. 08. 30. 10:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A változásokat ismertetve – A tanév itt kezdődik címmel tartott tanácskozáson – az államtitkár emlékeztetett arra, hogy szeptembertől az első, az ötödik és a kilencedik évfolyamon kötelező lesz megszervezni a mindennapos testnevelést. Az oktatási államtitkár azt kérte az intézményvezetőktől, hogy ne maradjanak el ezek az órák, ezt ellenőrizni is fogják a gyerekek érdekében.

Teljes üzemmód 2013-tól

Ahol nincs elegendő kapacitás, ott a helyi sportlétesítményekkel kell együttműködni – mondta a politikus. A tanácskozás szünetében tartott sajtótájékoztatón kérdésre kifejtette: az Új Széchenyi Terv keretében 12 milliárd forint áll rendelkezésre tornatermek építésére. Olyan program előkészítése is elkezdődött, hogy az iskolaszerek, az ingyenes tankönyv mellett a tornaszereket is térítésmentesen kapják a diákok az államtól. Hoffmann hangsúlyozta: a magyar fiatalok csaknem 50 százaléka küszködik valamilyen betegséggel, és ezek zöme nem alakult volna ki, ha eleget mozognának.

A most induló tanévben megkezdődik a külső szakmai ellenőrzés, a tanfelügyelet visszaállításának előkészítése is – mondta az államtitkár. Az új rendszer 2013-tól a pedagógus-életpályamodellel együtt már „teljes üzemmódban” működik majd. A tanév feladatai közé sorolta a közösségi munkára való felkészülést. Bár a törvény ezt csak 2016-tól teszi az érettségi feltételévé, de „bölcsen teszi az az iskola, amelyik már ráhangolódik a programra” – jelentette ki. (A közoktatást érintő változásokról itt olvashat bővebben.)

A cél a teljes oktatási rendszer megújítása

Az őszi hónapokra hárul a tankerületi igazgatóságok megszervezése – jelezte a politikus, hozzátéve: ebben az időszakban várhatók az önkormányzati döntések arról, hogy a 3000 lakosnál kisebb települések akarják-e működtetni az intézményeket. Az állami fenntartásba vételt ugyanakkor igyekeznek úgy előkészíteni, hogy ebből a gyerekek és a tanárok ne vegyenek észre semmit – közölte, hangsúlyozva: a szülők szabad iskolaválasztását a törvény nem korlátozza.

Januártól fel kell gyorsítani a pedagógiai programok és tantervek átdolgozását – fűzte hozzá az államtitkár, jelezve: a tartalmi szabályozás alapján új tankönyvek jelennek meg felmenő rendszerben. Kérdésre válaszolva a tanácskozás szünetében elmondta, az utolsó simításokat végzik a kerettanterveken, amelyek szeptemberben biztosan megjelennek. Hoffmann Rózsa a mintegy 1600 résztvevő előtt az új oktatási törvények megalkotását felidézve kiemelte, a cél a megújulás, a minőség javítása, a versenyképesség biztosítása, valamint a nemzeti középosztály megerősödése, a leszakadó rétegek felemelése, illetve az igazságosság.

Az iskola helyi iskola marad

Gloviczki Zoltán közoktatási helyettes államtitkár kitért arra, hogy szeptembertől lép életbe a tankötelezettség 16 éves felső korhatára, majd januártól hatályos az intézményvezetők kinevezésének új rendje. Az állami fenntartásba vételről azt mondta: az intézmények tulajdonjoga a helyi önkormányzatoknál marad, azaz „az iskola helyi iskola marad”. Kitért arra is, az ősz folyamán „átmeneti törvényi szabályozásra” lehet számítani, amely kezeli a kistérségi és a többcélú intézmények helyzetét.

Az MTI kérdésére úgy válaszolt: vannak olyan egyszeri jelenségek, amelyeket kezelni kell. Példaként említette, hogy mi lesz azokkal a kistérségi társulásokkal, amelyek az önkormányzati törvény alapján megszűnnek, vagy nem kötelezően látnak el feladatokat, tulajdonuk milyen feltételek mellett kerül át egy adott önkormányzathoz, vagy hogyan lehet átszervezni a többcélú intézményeket. Az önálló törvényjavaslatot az oktatási államtitkárság nyújtja majd be – jelezte.

A pedagógusok bérezéséről azt mondta, az állami szektorban meggondolandó, hogy ha nem is az új óraszámok és a foglalkoztatási keret alapján, de a pedagógusokat a teljesítmény – azaz a megtartott órák szerint – és ne a gyermekszámhoz igazítva finanszírozzák. A nem állami fenntartású, egyházi, magán- és alapítványi iskolák tekintetében tárgyalások folynak az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a nemzetgazdasági tárca között. Azt a megoldást keresik, amely tanév közben a legkevésbé zavarja meg az oktatás–nevelés folyamatát, mondta a helyettes államtitkár.

Jövő szeptembertől hatályosak a Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek szabályozási elemei, megváltozik a hátrányos és a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek fogalmi meghatározása. A tankönyvellátás változásai, a tankönyvek ingyenessé válása szintén 2013 szeptemberétől várható, és ekkor indulnak el a közoktatási Híd-programok – sorolta Gloviczki Zoltán.

Tetszhalott állapotban van az ellenőrzés

Princzinger Péter, az Oktatási Hivatal (OH) elnöke arról beszélt, hogy a közoktatásban az ellenőrzési rendszer jelenleg „tetszhalott állapotban van”. Egy korábban működő mechanizmust szeretnének megújítani, visszailleszteni a közoktatás rendszerébe – közölte. A változások szakmai okai között említette, hogy nincs egységes szemlélet a szakmai értékelésnél, ellenőrzésnél.

Újdonság lesz az országos pedagógiai ellenőrzés: ez ötévente ismétlődő vizsgálat, amely minden köznevelési feladatot ellátó intézményre, vezetőjére, az ott dolgozókra vonatkozik majd. Az alapvető cél, hogy a pedagógus érdemi, szakmai visszajelzést kapjon a munkájáról – jelezte az OH elnöke, és megjegyezte: a rendszert uniós források bevonásával dolgozzák ki. Szólt arról is, hogy szeptembertől elindul az Oktatás.hu közoktatási portál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.