A bírósági vezető elmondta, az ehhez szükséges szemléletváltozást segíti többek között az igazságszolgáltatás belső nyilvánosságának javítása, a bírák bevonása – akár közvetlenül is – a működéssel kapcsolatos döntés-előkészítésbe, a munkacsoportok felállítása nemcsak az OBH-ban, hanem egyes bíróságokon is. Hozzátette: ebben a folyamatban a vezető feladata megnyitni a lehetőséget az új kezdeményezések előtt, hogy ne kelljen a szervezet kezdeményező, kreatív részének sokáig hiába döngetnie a kapukat. A bírákban, bírósági vezetőkben ugyanis megvan a készség és az igény a változásra.
Javultak a mennyiségi mutatók
2012-ben a nehézségek, átalakítások, személyi változások ellenére is javultak a mennyiségi mutatók, tíz százalékkal csökkent a folyamatban lévő peres ügyek száma. A fővárosban, ahol ebből a szempontból a legrosszabb a helyzet, az egy helyi bírónál egyszerre folyamatban lévő büntető ügyek száma átlagosan mintegy negyedével, 165-ről 122-re csökkent, ami azt jelenti, hogy ennyivel csökkent a beérkezett ügyekben az első tárgyalás kitűzéséig tartó idő, így már csupán 3-4 hónapot kell erre várni. Ugyanez az idő vidéken többnyire egy hónap – mondta az elnök.
2012-ben országszerte negyedével, összesen mintegy négyszáz fővel nőtt a bírósági ügyintézők és titkárok száma, ami lehetővé tette, hogy bizonyos kisebb súlyú ügyekben, például szabálysértéseknél ne bíró, hanem titkár járjon el, illetve a nagy munkaterhet jelentő bonyolult ügyekben adminisztratív feladataik ellátása során segítséget kapjanak a bírák, hogy az érdemi, ítélkező munkára koncentrálhassanak – tette hozzá.
21. századi körülmények között
Év elejétől elindult az e-bíróság: a beadványok, keresetek elektronikus formában is benyújthatók. Az internetes felületen pedig a formai kötelezettségek betartásához minták nyújtanak segítséget. Így várhatóan jóval kevesebb lesz a hibás, hiánypótlásra visszaadott beadványok száma.
Amikor a vásárlás, hivatali vagy banki ügyintézés már 21. századi körülmények között zajlik, a bíróság nem maradhat meg a 19. századi papíralapú ügyfélkapcsolat mellett. Egyelőre az elektronikus út mellett a postai is nyitva áll az ügyfelek előtt, de a prognózisok szerint egy évtized múlva már az eljárások túlnyomó többségében az ügyintézés elektronikusan történik majd – mondta Handó. Hozzátette: a projekt tanulsága, hogy az ügyvédi kamarával már a változások bevezetésének az előkészítési szakaszában is alaposabb együttműködésre van szükség.