Hoffmann: 16 milliárd jut a programokra

Több mint 16 milliárd forintot fordítanak 2015-ig a köznevelési rendszer, a pedagógusképzés és az életpályamodell kidolgozását célzó programokra.

LM
2013. 02. 27. 12:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az oktatásért felelős államtitkár az MTI kérdésére elmondta: a közoktatás fejlesztését, szakmai, informatikai támogatását célzó programrészre mintegy 6,8 milliárd forint jut, míg a pedagógus-továbbképzés megújítását és az életpályamodell kidolgozását segítve csaknem 9,9 milliárd forintot különítenek el. Hoffmann Rózsa megjegyezte: az oktatási ágazat a rendelkezésre álló forrásokat százszázalékosan lekötötte és ki tudja használni. Ez igen nagy eredmény, ugyanis az uniós források lekötése és lehívása a korábbi években nagyon sok gondot okozott – fűzte hozzá.

Az oktatási államtitkár a tartalmi változásokat részletezve kiemelte: óriási munka volt a kerettantervek megújítása, amelyek a köznevelési rendszer átalakítását célozzák. Eddig mintegy hatezer oldalnyi kerettantervet dolgoztak ki, 200-300 szakember közreműködésével.

A pedagógusképzés kapcsán elmondta: a jogszabályi alapokat megteremtették, megszületett a vonatkozó kormányrendelet, továbbá a képzési, kimeneti követelményeket is kidolgozták. Emlékeztetett arra, hogy újra kétszakos lesz a pedagógusképzés, amelynek a köznevelési rendszer igényeit kell kiszolgálnia. A változások szervesen kapcsolódnak az életpályamodellhez, és megszületett az a rendelet is, amelynek alapján kiemelt, 25-75 ezer forintos ösztöndíjat biztosítanak a tanárképzésben résztvevőknek. Az oktatási államtitkár összegzése szerint a köznevelés megújításának kulcsszereplője, a pedagógus olyan pálya elé nézhet, amely kiszámítható és jól szabályozott.

Princzinger Péter, az Oktatási Hivatal (OH) elnöke arról szólt, hogy két nagy fejlesztés indul, az egyik az életpályamodellhez kapcsolódik, a másik a pedagógus-továbbképzéshez. Az életpályamodell kapcsán kifejtette: idén tavasszal országtanulmányok formájában megvizsgálják, más államokban hogyan kapcsolják össze a pedagógusokkal szembeni szakmai elvárásokat és az illetményrendszert. Ezt követően kidolgozzák a gyakornoki, illetve mentori programban részt vevők képzési követelményeit, vizsgatematikáját. Megkezdődik a minősítési szempontok kipróbálása is a gyakorlatban, idén 9-10 hónapos periódus indul, amelynek során próbaminősítéseket végeznek, és ezek tapasztalatai alapján alakítják ki a végleges rendszert.

Zajlik egy komplex informatikai fejlesztés is, amelynek célja, hogy pedagógusok, intézményvezetők, fenntartók számára álljon rendelkezésre egy egységes rendszer, hogy nyomon követhető legyen a pedagógusok szakmai előrehaladása, teljesítménye.

A másik alprogramra térve kifejtette: ma nem tudni, hány pedagógus és milyen továbbképzéseken vesz részt, és ennek mi a hatása. A fejlesztés célja, hogy a pedagógus-továbbképzések akkreditációs rendszerét, tartalmát és monitoringját új alapokra helyezzék. Mindenki számára világos legyen, hogy mi a pedagógus-továbbképzési kínálat, és biztos lehessen benne minden résztvevő, hogy ezeknek a programoknak van értelmük – összegzett a hivatal elnöke. Jelezte: az OH köznevelési információs és közösségi portált is kialakít, amely folyamatos tájékoztatást nyújt majd a köznevelés szereplőinek.

Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója elmondta: a minőségi köznevelési rendszer pilléreit fektetik le, zajlanak a tartalmi és módszertani fejlesztések, és azt is figyelemmel kísérik, a korábbi fejlesztések tapasztalatai milyenek. Kitért arra, hogy a szaktanácsadói névjegyzékbe három nap alatt több mint hatszázan regisztráltak, ami azt jelzi, hogy a folyamatokban a pedagógusok is szeretnének részt venni, és az intézményvezetők szeretnének több segítséget kapni.

A kerettantervek egy része már megjelent, és továbbiak megjelenése várható a következő napokban – jelezte, hozzátéve: számos eszközzel segíteni kell a kerettantervek alkalmazását is.

Kerékgyártó Sándor, az Educatio Kft. vezetője a tervezett fejlesztésekről elmondta: digitális pedagógiai alkalmazásokat dolgoznak ki, hiszen a köznevelés rendszerének megújításában fontos szerepe van az informatikai fejlesztéseknek is. A meglévő informatikai rendszereket szeretnék összekapcsolni egymással, és új felhasználói felületeket alakítanak ki – mutatott rá, hozzátéve: a Köznevelés Információs Rendszerét is szeretnék továbbfejleszteni. Szólt arról, hogy bővítik a Sulinet e-tanulás rendszerét és a korábbi Szolgáltatói Kosár megújult felülettel és tartalommal, Iskolatáska néven áll majd rendelkezésre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.