Roncsbuszokat vesz Budapest?

A VEKE állítja, az újonnan beszerezni kívánt buszok rossz állapotúak, és egyszer már leszerepeltek a fővárosban. Vitézyék cáfolnak.

Gabay Balázs
2013. 02. 06. 12:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) keddi közleményében azt írta, a BKK és a BKV elkötelezett a buszflotta megújítása, és ennek keretében az alacsonypadlós, korszerű autóbuszok arányának növelése mellett. „2010 óta több mint 100 alacsonypadlós használt buszt állítottunk forgalomba Budapesten, melyet tavasztól 150 darab vadonatúj autóbusz követ. A flotta megújítását azonban folytatjuk: eredményesen zárult a tavaly november közepén, használt csuklós autóbusz beszerzésére kiírt tender, melynek értelmében 25 darab alacsonypadlós, légkondicionált, környezetkímélőbb motorral rendelkező, és a jelenlegi járműpark összetételébe jól illeszkedő autóbusszal javíthatjuk a szolgáltatás minőségét” – írták. A járművek a svájci Genfből érkeznek Budapestre.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) ugyanakkor komoly aggályokat fogalmazott meg a buszpark bővítésével kapcsolatban. A szervezet azért tiltakozik a vásárlás ellen, mert most olyan – megfogalmazásuk szerint – mutyibuszokra írtak ki tendert, melyeket 4 évvel ezelőtt horrorisztikus áron kívánt megvásárolni az akkori BKV-vezetés. „Folytatódik a roncsderbi. El nem tudjuk képzelni, a BKK vezetését mi hajtotta, hogy Pécs elől lenyúlják a mutyibuszokat, amelyek a nevüket onnan kapták, hogy 48 millióért akarták rásózni őket a BKV-ra négy évvel ezelőtt. Ebbe a bizniszbe bukott bele Antal Attila, és rántotta aztán magával a dominót egészen Hagyó Miklóssal bezárólag”.

A Budapesti Közlekedési Központ sajtókommunikációs irodája ugyanakkor jelzi, a fő vád a BKV akkori vezérigazgatójával szemben az volt, hogy a fia annál a cégnél dolgozik, ahonnan a használt buszokat a BKV beszerezné. A botrányban a buszok valóban kaptak becenevet is (mutyibuszok), a fő probléma a tenderrel azonban nem a fenti kötődés volt, hanem az, hogy a buszok méregdrágán, 48 millió forintért érkeztek volna darabonként, ami még honosítással együtt is rendkívül magas ár volt. A BKK-nak arról nincs információja, hogy Pécs a most beszerezni kívánt buszokat szerette volna megvásárolni.

Vitézy: Nem roncsbuszok

A BKK maga is elismeri, hogy egyszer már kiírt egy pályázatot ezen járművek beszerzésére, de amíg a ma bírósági eljárás alatt álló vezetés 48 millió forintos ajánlatot kapott egy-egy kocsira, addig a BKK 13,5 millió forintért veszi őket darabonként. Vitézyék szerint a buszok műszaki színvonala nem romlott jelentősen az elmúlt években.

Az alcsonypadlós járművek beszerzése kapcsán az Index korábban közölt egy összeállítást, melyben megírták, Budapesten már közlekedtek Genfből származó Volvók. Az Alfa Busz közvetítésével a Nógrád Volán vásárolt 11 darabot belőlük, ezek alvállalkozói szerződéssel a 47–49-es villamosokat pótolták volna. Naponta tízet kellett volna kiadni, de végül öt felmondta a szolgálatot. Akkori értesüléseik szerint a 11 Volvóból három 5000-es típussal és öt genfi, 7000A típus egy részével volt probléma. Szakértők számára az sem volt világos, ha olyan jók a genfi Volvók, miért akar a svájci város megválni tőlük, hiszen az ilyen buszokat 10-15 éves üzemidőre tervezik.

A BKK cikkünk megjelenését követően nem sokkal reagált. „A megvásárolandó Volvo 7000A autóbuszok soha nem közlekedtek Budapesten, sem villamospótlásban, sem más vonalon. Éppen ezért nem is tudtak 2008-ban villamospótlásban sorozatosan meghibásodni, mint ahogy azt egyesek most sugallni próbálják. A Nógrád Volán valóban üzemeltetett már használt Volvókat Budapesten, de idősebb, máshonnan származó és teljesen más típusú (Volvo 5500-as) autóbuszokkal volt néhány éve rendszeres műszaki gond, ami miatt azok a buszok végül tartósan nem maradtak a fővárosban” – írták közleményükben. Hozzátették, a genfi közlekedési vállalat ezeket a Volvo 7000-eseket a mi viszonyainkhoz képest fiatalon lecserélte, így ezek a járművek műszaki és esztétikai szempontból is jobb állapotban vannak, mint akár a budapesti, kicsit fiatalabb Volvo buszok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.