Marekné Pintér Aranka, a központ elnöke csütörtökön az MTI-nek elmondta: elsősorban a fővárosból és az agglomerációból érkezett jelzés, hogy problémát okoz az általános iskolákban a túljelentkezés, nincs elegendő hely. Ennek oka, hogy sok szülő szívesen tartotta vissza gyermekét hétéves koráig az óvodában, ugyanakkor új törvényi szabályozásként belép a hatéves kortól való iskolába lépés kötelezettsége. Ezért tapasztalható az elsőévesek számában növekedés – mutatott rá.
Az elnök közölte, kezdeményezik a köznevelési törvény módosítását, annak a korábban a szabályozásban már szereplő passzusnak a beemelését, amely lehetővé teszi, hogy az intézményfenntartók oktatásszervezési okok esetén 20 százalékkal eltérjenek a maximális osztálylétszámtól. Ez azt jelenti, hogy 27 helyett akár 32 gyerekkel is indulhatnának osztályok – magyarázta Marekné Pintér Aranka, hozzátéve: ez már segítséget jelenthetne az elhelyezésben.
Arról, hogy hány elsős várható az új tanévben, elmondta: részleges adataik vannak, a fővárosban a létszám 20 ezer körül lesz, de pontos adatok csak az április 8–9-ei beiratkozások után várhatók. Lehetnek ugyanis olyan gyermekek, akik nem iskolaérettek és nem kezdhetik meg az első osztályt szeptemberben.
Az elnök a minőség esetleges romlását firtató kérdésre kifejtette, a nagy népszerűségnek örvendő két tannyelvű iskolákban sok tárgyat csoportbontásban tanítanak, így ott nem jelentkezik hátrány. Az ősszel életbe lépő köznevelési törvény a pedagógiai asszisztensek számát száz tanulónként egyben határozza meg, és ez a módszertani segítség tudja kezelni a felmerülő kérdéseket. Marekné Pintér Aranka jelezte, határtalanul nem lehet a diákok számát duzzasztani, 40 fős osztályok nem lehetnek.
A gyermekek felvételéről azt a tájékoztatást adta, hogy egy iskolát lehet megjelölni, ahová menni szeretne a diák, és az igazgató dönt a felvételről. Ha oda nem kerülne be, akkor a saját, lakóhely szerinti körzetében kell elhelyezni.
Ha helyhiány lép fel, akkor az érintettek között sorsolás útján dönt az igazgató. Elsőbbséget élveznek a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók, és sorsolás nélkül felvehetők a sajátos nevelési igényű diákok, illetve akinek különleges helyzete ezt indokolja. Ilyen lehet az, hogy a szülő, a testvér tartósan beteg vagy fogyatékkal él, a testvér az adott intézménybe jár, a szülő munkahelye az adott körzetben vagy egy kilométeren belül van – sorolta.