Vörösiszap-per: mi a diszpécser legfontosabb feladata?

Első és legfontosabb feladata a diszpécsernek az ajkai timföldgyár leállítása egy esetleges veszélyhelyzetben – állították egybehangzóan a vörösiszap-katasztrófa miatt indított büntetőper hétfői tárgyalásán tanúként meghallgatott diszpécserek.

WL
2013. 03. 18. 22:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Veszprémi Törvényszéken tartott tárgyaláson hat tanút hallgattak meg, közülük többet a héten csütörtökre és péntekre a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi (Mal) Zrt. ajkai telephelyére tervezett helyszíni tárgyalásra is beidézett a tanácsvezető bíró.

A meghallgatott tanúk szerint sokkal nagyobb bajt, súlyosabb károkat idéz elő az, ha veszélyhelyzetben nem állítják le a termelést az ajkai timföldgyárban. A gátszakadás napján reggelig szolgálatban lévő diszpécser szerint a legfontosabb dolog a gyár leállítása volt, erről az ajkai erőművet is értesíteni kellett, mivel az onnan érkező 70 bar nyomás alatt álló gőzvezeték „komoly veszélyforrást” jelent. Nem tudta megbecsülni, hogy a leállás mennyi időt vett igénybe, de „egyszerre több szálon kellett intézkedni” – mondta.

Az ügyész kérdésére azt válaszolta, nem tudja, létezik-e az úgynevezett „vész max” jelzés, amely arra figyelmeztet, hogy a szivattyúk maximális teljesítménnyel dolgoznak. Vallomása szerint a diszpécserközpontban egyes számítógépek villogással és hangjelzéssel jelezték az esetleges üzemzavart.

Egy másik tanú, aki 2010 óta dolgozik diszpécserként a cégnél, elmondta, hogy a katasztrófa napján a gátszakadás után másfél órával, délután kezdett dolgozni. Mire beért a gyárba, már leállították a termelést. Fenntartotta a nyomozás során tett vallomását, miszerint felettesétől, a tizenötödrendű vádlott B. A. vezető diszpécsertől a haváriahelyzettel kapcsolatban nem kapott utasítást. Megkeresést hivatalos szervektől, hatóságoktól nem kapott a műszak alatt, és más, a katasztrófához kapcsolódó esemény sem történt.  Az ügyész kérdésére elmondta, hogy a szivattyúház működését nem ismeri, a „vész max” jelzést nem tudja értelmezni, mert „náluk ilyen nem volt”. A diszpécserteremben lévő monitorokon látható adatsorokból nem lehetett következtetni katasztrófahelyzetre – tette hozzá.

Egy másik diszpécser, aki nyugdíjazásáig több mint négy évtizedet dolgozott az ajkai timföldgyárban, többször is elismételte: a veszélyhelyzetben a diszpécser első és legfontosabb feladata a gyár leállítása, de elmondása szerint addig erre nem volt példa. Vallomása szerint nem volt szolgálatban 2010. október 4-én, neki azt mondták, „kiszakadt a gát”. Hangsúlyozta, hogy a gyár leállítása a nagyobb katasztrófa elkerülése miatt lényeges, a gőzszolgáltatást nyújtó Bakonyi Erőművel kell felvenni először a kapcsolatot, mert a kazánokat ott is időben le kell állítani. Becslései szerint legalább egy órát vesz igénybe, amíg a gyár leállításáról értesítik az érintetteket.
Kollégája, aki 2012 nyaráig dolgozott a timföldgyár diszpécsereként, ezzel szemben azt mondta, az érintettek értesítéséhez legalább négy órára van szükség, mivel az esetleges gyárleállítás „összetett dolog”. Kitért arra is, hogy a katasztrófa után monitoringrendszert építettek ki, amellyel nyomon követték a szivattyúk állapotának jelzését és üzemóráit.

A Mal Zrt. ajkai telephelyén lévő X-es számú vörösiszap-kazettánál 2010. október 4-én bekövetkezett gátszakadás ügyében halált előidéző gondatlan közveszélyokozás vétsége és más bűncselekmények miatt emeltek vádat 15 emberrel szemben. A tárgyalás tavaly szeptemberben kezdődött. A vádlottak között több divízióvezető és igazgató mellett környezetvédelmi felelősök és diszpécserek vannak.

A per tárgyalása szerdán újabb tanúk meghallgatásával folytatódik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.