A 18 méter átmérőjű, másfél tonnás csonkagömböt délután öt órára sikerült ráemelni daruval a 28 méter magas toronyra. A húsz percig tartó munkát az erős szél hátráltatta, a műveletet végző cég munkatársai délelőtt kilenc órától vártak az alkalmas időjárásra.
Az ország légterét ellenőrző radarrendszer harmadik, most épülő állomásán a bánkúti és a békéscsabai radartól eltérően a torony melletti állványzaton szerelték össze, majd egészben helyezték el a 116 darab öt- és hatszögű elemből álló csonkagömböt, a radomot. A panelek felületét úgy alakították ki, hogy minimális veszteséget okozzon a kisugárzott és vett jelek nagyságára. A gömb a villámcsapások okozta túlfeszültségtől és akár 240 kilométer/óra erősségű széltől is megóvja a műszaki berendezéseket.
Kovács Attila alezredes, a Honvédelmi Minisztérium Védelemgazdasági Hivatalának osztályvezetője a helyszínen az MTI-nek elmondta: a radom elhelyezése után az olasz Selex ES cég szakemberei telepítik a radart.
A beruházást 2012 októberében kezdte el a honvédelmi tárca, a torony vasbetonszerkezete decemberre készült el. A csonkagömböt eredetileg áprilisban tervezték elhelyezni az építményen, de a minisztérium akkor arról tájékoztatott, hogy a szállító cég késése csúszást okozott. Kovács Attila ezzel kapcsolatban elmondta: a halasztás miatt nem módosítják az átadás 2014. január 31-ei határidejét, a medinai radart próbaüzem után a jövő év tavaszán-nyarán hadrendbe állítják.
A Honvédelmi Minisztérium szerdai közleménye szerint az 1,05 milliárd forintos beruházás költségének 94 százalékát a NATO állja, és további 19 évig a működési költségekhez is hozzájárul. A tárca arra is kitért, hogy a radarállomás medinai helyszíne a NATO-igényeket maradéktalanul kielégíti. Medina mellett két, már meglévő, réskitöltő radarszázad, valamint a békéscsabai és bánkúti 3D-s radar biztosítja az ország légterének védelmét.
Az új 3D-s lokátor hatótávolsága lényegesen nagyobb, mint a korábbi technológiáé, és sokkal olcsóban is üzemeltethető – írta a minisztérium.