Nagy nap közeledik a magyar vasút életében

Sűrűbb menetrendek, újabb IC járatok, európai színvonalú vonatok december 15-étől.

LM
2013. 12. 13. 15:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legtöbb utast érintő fejlesztésekre a Budapest–Székesfehérvár-vonal korszerűsítésének lezárása ad alapot. A Kelenföld és Tárnok között idén nyáron átadott második vágánynak köszönhetően nőtt a fehérvári vonal átbocsátóképessége, a vonatok akár óránként 120 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek – írják a közleményben.

Budapest és Érd alsó vagy Érd felső között csúcsidőszakokban 5-10 percenként követik egymást a szerelvények. A személyvonatok mellett zónázó járatok is indulnak, amelyek nem állnak meg Kelenföldig. Az új zónázó vonatok Tárnok, Martonvásár és a Velencei-tó partján fekvő települések számára is 30-40 százalékos menetidő-csökkenést hoznak.

Forgalomba áll a december 15-ei menetrendváltáskor a GYSEV Zrt. két új Flirt motorvonata. Az első Flirt átadásáról ITT olvashat.

 

A Budapest–Székesfehérvár-vonalon az eddigi leggyorsabb és legsűrűbb eljutási lehetőséget biztosítja december 15-étől a MÁV-Start. Székesfehérvárról gyorsvonattal már 39 perc alatt elérhető lesz Kelenföld. A csúcsidőszakokban félóránként követik egymást a gyorsvonatok. A zónázó és személyvonatok döntő többsége légkondicionált, alacsony padlós Flirt típusú motorvonat lesz.

Öt év után újra intercity vonatok közlekednek vasárnaptól Zalaegerszeg és a főváros között, a menetidő ezzel három órára csökken. A kétórás ütemes menetrendben induló gyorsvonatokon túl napi két pár intercityvel számolhatnak az utasok. Tanítási időben vasárnap késő délutánonként egy harmadik ic segíti majd a diákokat, heti ingázókat.

Veszprém és a főváros között a kétóránként közlekedő gyorsvonatok mellett további napi hat pár járat indul, és a zalaegerszegi ic-k is megállnak a megyeszékhelyen. A csúcsidőszakokban átlagosan harmincpercenként követik egymást a vonatok, és Budapestig egy óra huszonegy percre csökken a menetidő.

Új ic-járatot indít a vasúttársaság a Győr–Tatabánya–Budapest-útvonalon. Intercity közlekedik majd Budapestről Kaposvárra és tovább Zágrábba. A vonattal a somogyi megyeszékhelyről indulók közvetlenül, átszállás nélkül juthatnak el a fővárosba.

A könnyebb és egyszerűbb tájékozódás érdekében új utastájékoztatási jelzésrendszert vezetnek be, legfeljebb négykarakteres betű- és számsorral jelzik, hogy az adott vonat merre közlekedik és hol áll meg. Az utasok első ütemben a Déli pályaudvaron és a kapcsolódó elővárosi vonalakon találkozhatnak a viszonylatszámozással.

A fővároson belüli tömegközlekedésre és a reptéri eljutásra is megoldást jelent a MÁV-Start új járata Székesfehérvár, Érd felső, Kelenföld, Ferencváros és Kőbánya-Kispest között. Az óránként közlekedő vonatok 14 perc alatt teszik meg a Kelenföld és Kőbánya-Kispest közti szakaszt. A dunántúli régióból így egyetlen átszállással elérhetők lesznek a kelet-magyarországi nagyvárosok.

Kengyelfutó néven új gyorsvonat közlekedik majd tanítási időszakban péntek délutánonként Budapest és Debrecen között, vasárnap délutánonként pedig visszafelé.

Kiszámítható, kétórás ütemű menetrend lép életbe a Dél-Dunántúlon, a Pécs–Villány-vasútvonalon csúcsidőben sűrűbb kínálat mellett.

Óránkénti közlekedést vezet be a vasúttársaság egész napra Szeged, Hódmezővásárhely, Orosháza és Békéscsaba utazóinak. A szegedi és békéscsabai csatlakozásokkal a térségből a főváros felé is óránként lesz eljutási lehetőség.

Bővebb vonatkínálat várja a Debrecen–SárándNagykereki felé utazókat a reggeli és a délutáni csúcsidőben. Rugalmasabbá válik a hajdú-bihari megyeszékhely térségébe ingázók kiszolgálása, javulnak a Budapest és NyíregyházaMiskolc irányú távolsági csatlakozások is.

Újabb közvetlen railjet megy majd Münchenbe, a Dacia nemzetközi gyorsvonat Bécs és Bukarest között egész évben az utazók rendelkezésére áll. Egy újabb vonatpár indul Budapest és Zágráb között, és ismét közvetlen magyar-szlovén eljutást biztosítanak a vasúttársaságok Budapestről Veszprémen és Zalaegerszegen át Mariborba, amelyhez Ljubljana felé és felől a szlovén vasút csatlakozást biztosít.

A fejlesztési minisztérium a vasút megerősítése érdekében folytatja a hazai pályahálózaton megkezdett átfogó felújításokat. A tárca a jelenleg is zajló vagy a jövőben induló beruházások lezárását követően további kínálatbővítésre készül. A jövő évtől érkező újabb elővárosi Flirt motorvonatok komfortjavítással teszik teljessé a menetrendi fejlesztéseket olvasható a közleményben.


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.