Írni, számolni, olvasni se nagyon tudnak

A legegyszerűbb rajzolási feladatok is kifogtak a közfoglalkoztatottak jelentős részén az előzetes szintfelmérőn.

2014. 02. 14. 3:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár korábban a sajtó és az ellenzék részéről több támadás is érte a közfoglalkoztatottak téli képzését, megkérdőjelezve annak szükségességét, a kompetenciafejlesztés megkezdése előtt elvégzett szintfelmérő tesztek lesújtó eredményei bizonyítják, óriási szükség van a képzésre annak érdekében, hogy  javuljon az érintettek nyílt munkaerőpiacon történő elhelyezkedési esélye.

Mint ismeretes, a téli közfoglalkoztatásban részt vevők 50 százalékát, mintegy 100 ezer embert iskolázott be a kormány. Ebből 52 ezer embert alapkompetencia-képzésre és felzárkóztató képzésre (7–8. osztály) irányítottak, a kurzust a Türr István Képző- és Kutatóintézet szervezi. A képzések elindítását szintfelmérő előzte meg annak érdekében, hogy a pedagógusok a különböző tudásszintek alapján több képzési modult alakíthassanak ki, és így minden érintett olyan képzésben részesüljön, amilyenre leginkább szüksége van.

A teszten szándékosan nagyon egyszerű feladatokat adtak meg, hogy azt is mérni tudják, ha valaki a legalapvetőbb ismeretekkel sincs tisztában. A sajtó és az ellenzék súlyos kritikával illette a tesztsorokat, mondván, azok indokolatlanul és megalázóan primitívek voltak. A tesztek országos kiértékelése azonban megdöbbentő eredményeket hozott, és a kompetenciaképzést szorgalmazókat igazolta: a 40 ezer közfoglalkoztatott teljesítményét mérő adatok szerint a résztvevők két százaléka a saját személyes adatait sem tudta leírni, és 10 százalék alatti eredményt ért el a 100 pontos teszten.

A tanulók további öt százaléka a legegyszerűbb feladatokat (felhő, nap, hópehely rajzolása) sem tudta megoldani valószínűleg az utasítás elolvasási nehézségei miatt, ők 10 és 30 százalék közötti eredményt értek el. A tanulók további 14 százalékának teljesítménye 30–50 százalék között mozgott. Ők le tudták írni az adataikat és finommotorikus készségük az írás tanulásához megfelelő (például tudtak napot rajzolni), de fejlesztésüket az alapoktól célszerű kezdeni. Összességében a képzésbe vontak 21 százaléka ért el 50 százaléknál gyengébb eredményt, vagyis alapkompetencia-képzésüket a legalacsonyabb szintről kellett kezdeni.

A teljes cikket a Magyar Nemzet pénteki lapszámában olvashatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.