Aláírták, jönnek az új villamosok

A flotta első járművei 2015 őszén érkezhetnek meg Budapestre.

PR
2014. 03. 05. 18:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elindulhat az évtized legnagyobb budapesti villamosjármű-fejlesztése, ugyanis szerdán aláírták a városházán a spanyol gyártóval, a CAF-fal az új villamosok gyártásáról szóló szerződést. A 27 milliárd forintos beruházás eredményeként a 37 új villamos közül az első járművek 2015 őszén érkezhetnek Budapestre – olvasható a Főpolgármesteri Hivatal Kommunikációs Igazgatósága által kiadott közleményben.

Mint írták, a megállapodás értelmében ismét új, alacsonypadlós, az elejétől a végéig átjárható, nyáron légkondicionált, télen fűtött utasterű, modern villamosok érkezhetnek a fővárosba, és ezzel párhuzamosan elkezdődhet a legöregebb, 40-45 éves, elavult, kényelmetlen villamosok selejtezése.

A közlemény szerint Szeneczey Balázs városfejlesztési főpolgármester-helyettes az aláírást követően arról beszélt, hogy a ciklus egyik legfontosabb eredménye a villamosbeszerzés. Emlékeztetett arra, hogy Tarlós István főpolgármester programjának kiemelt célja a fővárosi közösségi közlekedési járműpark fejlesztése.

Szeneczey Balázs kitért arra is, hogy a rövidebb, 34 méteres szerelvények 2015 őszén, a hosszabb, 56 méteresek pedig 2016 tavaszán érkezhetnek Budapestre. A tájékoztatás alapján a szerződés lehetőséget biztosít további 87 villamos szállítására is: újabb forrás rendelkezésre állása esetén összesen akár 124 új villamos állhat forgalomba 2020-ig Budapesten.

A további 87 darab jármű igény szerint rövid és hosszú kialakítású is lehet, valamint ezen belül lehetséges 20 olyan jármű vásárlása, amely felsővezeték nélküli üzemre is alkalmas. A szerződés értéke ezzel együtt összesen mintegy 75 milliárd forint – olvasható a közleményben, amely szerint az opcionálisan lehívható további darabszám lehetővé teszi az elöregedett budapesti villamosállomány nagyarányú megfiatalítását azonos típusú, modern alacsonypadlós járművekkel.

Közölték, a rövidebb, 34 méteres villamosok a jelenleg – döntően európai uniós forrásból – megújuló 3-as vonalra, valamint a 2014 tavaszától kiépülő budai fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között 2015-től közlekedő 19-es és 61-es vonalra kerülnek majd. A nagyobb, a mai Combino villamosoknál is valamivel hosszabb, 56 méteres szerelvények az 1-es villamos vonalán járnak majd.

A jelenlegi villamosbeszerzéssel párhuzamosan a további fejlesztésekkel a Batthyány tér és a Margit híd között épül új pálya, illetve megújul a mai 17-es vonal pályája, valamint átépül a Lánchíd budai hídfője alatti villamosalagút. Ugyancsak döntően európai uniós forrásból újul meg a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig közlekedő 1-es villamos vonala – olvasható a közleményben. Mint írták, az infrastrukturális beruházásoknak és az új járműveknek köszönhetően Budapest számos fontos vonalán válik akadálymentessé a villamos igénybevételével nyújtott közösségi közlekedési szolgáltatás.

Az új villamosok teljes hosszban alacsonypadlósak, utasterükben hosszanti lejtők nem lesznek, ami segíti az utasok közlekedését és kényelmesebbé teszi a járművek használatát. További előnyös műszaki megoldás, hogy az utastérben nincsenek „lábtartó dobogón” elhelyezett utasülések, így minden ülőhely kényelmesen használható. A rövid változat 34,2 méter hosszú, és 200 embert tud szállítani, 46 ülőhelye van. A hosszú változat 55,9 méter hosszú és 345 ember szállítására alkalmas, 81 ülőhellyel. Szélességük egységesen 2,4 méter.

A Budapesten forgalomba álló CAF Urbos3 villamosok azonos típuscsaládba tartoznak Európa számos városában – Granada, Zaragoza, Málaga, Besancon, Belgrád, Nantes – már használatban lévő járművekkel. A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a magyar kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.