Ma startol a 4-es metró

Orbán Viktor kormányfő és Tarlós István főpolgármester délelőtt adja át a Kelenföld vasútállomást a Keleti pályaudvarral összekötő 4-es metróvonalat.

PR
2014. 03. 28. 5:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az átadás időpontját Tarlós István kedden jelentette be, miután sikeresen befejeződött a hatóság által felügyelt, utasok nélküli, úgynevezett sötétüzemi tesztsorozat. A ma kezdődő utasforgalmi próbaüzem ideje alatt is folytatódik a jogszabály szerinti hatósági felügyelet, a végleges használatbavételi engedély hat hónap „üzemszerű hibamentes működés után” adható ki.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság az összes, az induláshoz szükséges vasúthatósági engedélyt megadta. Mivel a 4-es az első teljesen automata metróvonal, beüzemelése fokozatosan történik. A 4-es metróvonalat nyolc év építés után adják át.

A 7,3 kilométeres, tíz állomást magába foglaló első szakasz építése 2006-ban kezdődött el. A 4-es metró Kelenföld vasútállomást köti össze a Baross téri Keleti pályaudvarral. Az alagútépítés 2010 nyarán fejeződött be, ezt követően kezdődhetett meg az állomások belső beépítése, a vágányok és a biztosítóberendezés, az áramellátási rendszerek telepítése.

A metrószerelvényeket a francia Alstom cég szállítja, ezek külsőre megegyeznek a 2-es vonalon közlekedő Metropolis kocsikkal, de a 4-es metró teljesen automata vezérlésű. Az első időszakban azonban korábbi közlések szerint még vonatkísérő személyzet lesz a szerelvények vezetőállásaiban.

A négyes metró üzembe helyezése után számos vonalon alakul át a felszíni közlekedés, a változások azonban csak másnap, a szombati üzemkezdettől lépnek életbe.

Tíz fővárosi kerületben, valamint Budaörsön és Törökbálinton mintegy 40 autóbusz-, öt villamos- és három trolibuszvonal menetrendje módosul. A felszíni járathálózatot úgy alakították át, hogy a 4-es metró használatát ösztönözzék. Ott azonban, ahol a metróra való átszállás lassítaná az utazást, nagyrészt meghagyták a felszíni utazási lehetőséget, ezért nem változtattak érdemben például a dél-budai villamosok közlekedésén. A változásokról további információk itt találhatók.

Az indulással együtt a Telenor a metró teljes vonalán elérhetővé teszi Hipernet 4G mobilinternet-hálózatát. Közleményük szerint ez azt jelenti, hogy a vállalat előfizetői a metrón is ugyanolyan minőségben böngészhetnek, tévézhetnek vagy hallgathatnak zenét, mint otthon. A Magyar Telekom majd áprilisban teszi elérhetővé szupergyors hálózatát. A Vodafone szintén közölte, hogy internetszolgáltatása elérhető lesz a 4-es metrón is. A társaság 3G, HSPA+ szolgáltatást és 42 Mbits sebességű internetet kínál ügyfelei számára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.