Az Oktatási Hivatal MTI-hez eljuttatott tájékoztatója szerint a mérésben összesen 2827 iskola 3597 telephellyel kapcsolódik be. A mérés - a sajátos nevelési igényű tanulók egy szűk csoportját kivéve – az adott évfolyamokon minden tanuló számára kötelező, így a mérésben az idén összesen 269 611 diák vesz részt (a 6. évfolyamon 92 447, a 8. évfolyamon 87 418, a 10. évfolyamon 89 746 tanuló).
A teljes körű mérések célja a tanulók adott képességeinek, készségeinek minél pontosabb feltérképezése függetlenül attól, hogy a diák ezeken a területeken gyengébb vagy erősebb képességű. A feladatlapoknak nem célja az, hogy minden tanuló könnyen megoldja a bennük szereplő összes feladatot, hiszen az ország legjobb és leggyengébb tanulói is ugyanazt a tesztfüzetet oldják meg, és a mérésnek mindegyikükről megfelelően megalapozott eredményeket kell szolgáltatnia – írták, hozzátéve: így nem lehet meglepő, hogy míg egyes tanulócsoportok szokatlanul nehéznek találják a felmérést, mások szerint a felmérés túlságosan könnyű.
Kitértek arra is: a mérés megírása előtt vagy azt követően a tanulók kézhez kapják a tanulói kérdőívet. Ezen a tanulók szociokulturális hátteréről szerepelnek kérdések. Mint írták: a legjobb, ha a tanulók a kérdőíveket szüleikkel együtt töltik ki, hiszen a legtöbb kérdés a család egészét érinti. A kérdőívek kitöltése a mérési eredmények értékelésének szempontjából rendkívül fontos, ám a tanulók és szüleik számára önkéntes – jelezte az OH.
A tanulói kérdőív kérdéseire adott válaszokat az érintettek (szülők, tanulók) hozzájárulása nélkül az iskola nem ismerheti meg, azokat nem kezelheti – hívták fel a figyelmet, hozzátéve: a kitöltött tanulói kérdőívek kezelésének szabályaira az Oktatási Hivatal külön levélben is felhívta az iskolák figyelmét.
Felidézték: az országos mérési rendszerének kiépítése 2001-ben indult el, és mára már Európa és a világ szakmailag és szolgáltatásaiban legkorszerűbb mérési rendszerei között tartják számon. Erről tanúskodik az is, hogy a mérési rendszer 2012-ben elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat.