Nem áll le Budapest fejlesztése

Tarlós István szerint a 3-as metró felújítása is megkezdődhet.

2014. 06. 14. 4:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem vonhatók el Budapest közlekedési fejlesztési forrásai, ilyen uniós szabály nincs – közölte a Magyar Nemzettel Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester. Leszögezte: ahogyan az előző városvezetés által korábban itt hagyott félkész 4-es metró vagy a privatizált közművek problémáját, úgy a 3-as metró felújítását is megoldják közösen Orbán Viktor kormányfővel és a kormánnyal, benne a Miniszterelnökséggel. – Nem igaz, hogy bármilyen fejlesztésünk leállna – emelte ki a főpolgármester.

Nem született olyan döntés, hogy elvennének minden fejlesztési forrást a fővárostól – közölte tegnap Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára a Duna TV-ben. Hozzátette: csak szeptemberre készül el a Brüsszelnek benyújtandó terv, ugyanakkor tény, hogy jóval kevesebb uniós forrás áll rendelkezésre, mint amennyit a budapesti közlekedési fejlesztések igényelnének.

Az Európai Unió fejlesztéseit jól ismerő belső városházi forrásaink szerint a jelenleg Integrált közlekedésfejlesztési operatív programnak nevezett fejlesztések esetében még az Európai Bizottság sem hozott Budapestre nézve kedvezőtlen döntést. Ugyanis ez az uniós pályázati forma nem tartozik a vidék felzárkóztatását, az elmaradott térségeket segítő korábbi brüsszeli döntés hatálya alá. A Miniszterelnökség álláspontja szerint ugyanakkor a brüsszeli szabályok nem teszik lehetővé több fejlesztési forrás felhasználását a fővárosban, ahogy más országokban sem. Forrásaink mégis állítják: rosszul számolhatott Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter, amikor „lehúzta” a listáról a budapesti fejlesztéseket. Információink szerint ezért is volt téves a Miniszterelnökség közleménye arról, hogy „egy felelős városvezető ebben a helyzetben egyet tehet, Brüsszelbe utazik lobbizni”. Ott ugyanis kormányokkal tárgyalnak, és nem önkormányzatokkal.

Informátorunk szerint együttesen 440 milliárd forintot meghaladó beruházásról van szó, kiemelten az önmagában 100 milliárdos költségű 3-as metró felújításával. Az ugyanis már korábban eldőlt, hogy a Demszky-korszakban pusztulni hagyott metróvonalra – állami garanciával – hitelből fognak járműveket beszerezni. Arról is kormányhatározat született, hogy új járművek vásárlása helyett a régi, egykori szovjet gyártmányú szerelvényeket újítják majd fel. Szakértők szerint amennyiben Lázár János nem gondolja át a 2014 és – az elszámolási időszakkal együtt – 2022 közötti uniós programokra szóló rapid döntését, az azt jelentheti, hogy 2030-ig „befagyhat” Budapest közlekedésfejlesztése, a tömegközlekedés visszaszorulhat, s megbénulhat a város. Szakvélemények szerint a 3-as metróvonal ugyan nem életveszélyes, mert a pályahibákat a BKV szakemberei folyamatosan javítják, de ha a felújítás elmarad, a többi tizenegy tervezett beruházással együtt több mint hárommilliárd forint mehet veszendőbe. Az EU ugyanis ekkora összeggel finanszírozta a főváros, illetve az önkormányzat megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ előkészítő munkáit. A metrónál előrehaladott állapotban van a tervezési közbeszerzés, ugyanígy más tervbe vett fejlesztéseknél is, és van, ahol már építési engedélyekkel rendelkeznek.

A jelenlegi állapotok szerint elmaradó fejlesztés lenne a kisföldalatti idén 41 éves járműveinek cseréje, a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, az 1-es villamos jelenlegi meghosszabbításának folytatása egészen Kelenföldig, ahol a 4-es metró végállomásánál a buszpályaudvar megújítása sem kezdődhetne meg. A lista még hosszabb: a 42-es villamos nem jutna el tizenhat év múlva sem a Havanna-lakótelepig, a Bajcsy-Zsilinszky, illetve a Thököly úton nem állna vissza a kilencvenes évekre megszüntetett villamosközlekedés, s Óbudán nem „fonódna” tovább az esztergomi elővárosi vasútig a 17-es villamos a Bécsi úton.

A teljes cikket a szombati Magyar Nemzetben olvashatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.