Péntektől nem vezethet az a buszsofőr, aki a Thököly úton egy buszsávval közös kerékpársávban leszorított egy biciklist, és továbbhajtott. A biciklis eltalálta a korlátot a jobb mellkasával, eltörte hét bordáját, azok átszúrták a tüdejét, légmelle lett, és levált a tüdeje egy része. Öt napot töltött az intenzíven, aztán három hetet a kórházban. Legalább még egy hónap, mire képes lesz ismét dolgozni, de az orvosok szerint teljesen meg fog gyógyulni. A kerékpáros videóra vette az esetet, írja az Index.
A videóból egyértelműen látható, hogy a busz több száz méteren át követi a kerékpárost, majd lényegében tiszta fogalmi helyzetben, ahol bőven volt helye az előzésre, az orrával a járdára löki fel a biciklist. Ezt követően lassítás nélkül továbbhajt.
Úgy tudni, a sofőr az eset után azt állította, nem vette észre a kerékpárost. Az utasok azonban látták, mi történt, és miután szóvá tették, a vezető a következő megállótól ment vissza a helyszínre.
1\'40\"-től a majdnem végzetes esemény, csak erős idegzetűeknek!
„Az agresszív kerékpároslobbi szerint jó dolog a buszsávban tekerni. Sehol máshol nem lehet, pont ott kell, ahol félpercenként megy el egy 18-19 méter hosszú, 18 tonnás dög, óriási holttérrel. Ez a baleset elsősorban nekik köszönhető, valamint a lobbinak engedve politikai előnyöket remélő közútkezelőnek. Az FKU-950-es Volvo vezetőjét várhatóan meg fogják hurcolni, holott valószínűleg semmit nem látott az egészből (gyengébbek kedvéért: nem mentjük fel semmi alól).
Kész csoda, hogy nem volt eddig haláleset.
A buszon száznál is többen utaznak, akiket minden egyes kerékpáros feltart. A közösségi közlekedés pedig előbbre való az egyéninél. Ez a program, és ez a józan ész. Aki pedig a közös busz- és kerékpársávot, illetve a keskeny buszsávokban a kerékpárhasználatot támogatja ott, ahol annak nincsenek meg a feltételei, az potenciális gyilkos. Ugyanúgy az is, aki politikai okokból enged az agresszív lobbinak és megenged ilyen helyzeteket.
A közútkezelő jelen esetben a BKK. Ugyanaz a szervezet, amely kötbérezi azokat a sofőröket, akik nem tartják a menetrendet. Márpedig ha a kerékpárosokat nem előzhetik meg, akkor nem tudják tartani és akkor csökkentik a fizetésüket vagy kirúghatják őket.
A kör bezárult.
El kellene dönteni, mi a fontos, Dávid. Az emberélet, vagy a rövid életű politikai dicsfény.”
Reagált a BKK
A BKK cikkünkkel, pontosabban az abban szereplő VEKE-közleménnyel kapcsolatban a következőt írta pénteken: „Az ebben megfogalmazott vád, miszerint kötbérezzük azokat a sofőröket, akik nem tartják a menetrendet, hazugság. Csak a siető, menetrendnél előbb haladó járművek kapcsán indul ilyen eljárás, amiatt, mert valaki szabályosan vezet és egy esetlegesen lassabb haladó biciklis miatt néhány perc késésbe kerül, semmilyen szankciót nem von maga után.”
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója az Indexnek elmondta, hogy személyes véleménye szerint a buszsofőrnek nincs helye a BKV-nál. Észre kellett volna vennie, hogy elütött egy biciklist, és nem szabadott volna továbbhajtania. (A rendőrségnek és magának a sofőrnek is egy utas jelezte, mi történt. A busz a következő megállónál állt félre.) A rendőrség cserbenhagyásos gázolás miatt eljárást folytat a sofőr ellen.
Az Index megtudta, a sofőrt csak azért mától tiltják el a volántól, mert az eset eddig csak egy sima kerékpáros-balesetként lett kezelve a BKV-nál. A videó nyilvánosságra kerülése után jöttek rá, hogy másról lehet szó. A BKV munkáltatói eljárást indított a buszsofőr ellen.
Vitézy hozzátette, hogy szerinte a baleset ellenére sincs probléma a buszsávval közös kerékpársáv forgalmi megoldással. Sok helyen van ilyen Budapesten, és a nyugat-európai nagyvárosokban is. Ha minimálisan be van tartva az együttélés szabályrendszere, akkor nem lehet gond. Nem veszélyesebb, mint bármilyen hasonló forgalmi helyzet, ahol egymásra oda kell figyelni a közlekedőknek.
A BKV közleménye, változtatás nélkül
2014. június 23-án a Thököly út–Gizella út kereszteződésben a 133-as viszonylaton menetrend szerint közlekedő FKU-950 forgalmi rendszámú autóbusz elsodort egy vele egy sávban közlekedő kerékpárost.
Az autóbusz vezetője elmondása szerint nem cserbenhagyásról van szó, mert nem észlelte a balesetet, csak akkor értesült róla, amikor az utasok jelezték azt részére. Ezt követően a megállóban félreállt és szabályszerűen intézkedést kért, rendőrt, helyszínelőt hívott. A rendőrségi vizsgálat folyamatban van. A videóról ugyanakkor megállapítható, hogy a buszvezető nem az elvárható odafigyeléssel vezette járművét, hiszen a kerékpáros előzése során sem járt el minimálisan elvárható körültekintéssel sem.
A BKV az ügyben vizsgálatot folytat, melyet hatósági eljárás is kiegészít. A BKK és a BKV vezetőinek döntése értelmében a járművezető a budapesti közösségi közlekedési járatokon nem vezethet többé. Munkaviszonyát illetően azonban csak a teljes körű vizsgálat lezárása után születhet végleges döntés. További információt az esetről csak a hatósági eljárás befejezését követően tudunk adni.
A BKV Zrt. és a Budapesti Közlekedési Központ sajnálatát fejezi ki az esettel kapcsolatban és bízik a sérült gyors felgyógyulásában, továbbá kér mindenkit, aki részt vesz a közlekedésben, hogy vigyázzunk egymásra. A közös busz- és kerékpársávok Európában széles körben elterjedtek, biztonságos használatuk nem igényel nagyobb odafigyelést, mint bármely más olyan útfelületé, csomóponté, kereszteződésé, amelyet többféle sebességgel közlekedő jármű vagy esetleg gyalogos használ.