Rezesová-per: a bírónő kizárta az elfogult szakértőt

Az eljárásban még májusban került sor hasonlóra, most egy műszaki szakértőt küldtek el.

TK
2014. 09. 08. 13:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az eljáró bíró úgy fogalmazott: míg a korábban kizárt szakértő esetében felmerült, hogy nem pártatlan, a most kizárt szakértő esetén ez be is bizonyosodott.

Az ügy előzménye, hogy a négy ember halálát okozó ittas járművezetés vádjával folyó másodfokú büntetőperben a most kizárt szakértő korábban a védelem felkért szakértője volt, azonban az elsőfokú bíróság – értékelve a szakértő által megfogalmazottakat – a kirendeléséről döntött. Ettől kezdve pártatlanul kellett volna eljárnia, de a bíróság szerint továbbra is a védelem szakértőjeként viselkedett.

A bíró hosszasan sorolta ennek indokait, többek között azt, hogy a nyár folyamán a szakértő becsatolt egy 18 oldalas észrevételt, amit vagy önszorgalomból készített, vagy a védelem felkérésére, mindenesetre díjjegyzéket nem csatolt hozzá. A dokumentumot személyesen vitte be a bíróságra, majd pár órával később a védő ügyvédjelöltje már érdeklődött is felőle, holott azt az ítélkezési szünetre tekintettel még az eljáró tanács tagjai sem látták.

A szakértő kizárását követően a bíróság egy új, kirendelt szakértő szakvéleményét hallgatta meg és vetette össze két másik műszaki szakértő álláspontjával. Az új szakértő – aki helyszíni bizonyítást is szükségesnek tartott, ezért június 22-én éjszaka az M3-as autópályán rekonstruálták a történteket – szimulációs program segítségével mutatta be, hogyan történt az ütközés.

Abban valamennyi, hétfőn meghallgatott szakértő egyetértett, hogy Rezesová legalább 165 kilométeres óránkénti sebességgel haladt, míg a másik jármű, amellyel ütközött, 100 kilométeres óránkénti sebességgel. A szakértők az ütközés következtében megjelent elsődleges nyomok alapján következtettek az ütközés szögére, a sebességre, a baleset folyamatára. Az újonnan kirendelt szakértő arról is beszélt, hogy az az autó, amelyben az áldozatok ültek, úgy kaphatott lángra, hogy a kipufogórendszerre folyó üzemanyag szikrát kapott.

A vád szerint Rezesová 2012. augusztus 21-én hajnalban az M3-as autópályán az X5-ös BMW-jével ittasan, mintegy 165 kilométeres óránkénti sebességgel hátulról belerohant egy személyautóba, amelyben négyen életüket vesztették. Az ügyészség szerint a vádlott közúti veszélyeztetést is elkövetett azzal, hogy nem sokkal a baleset előtt agresszívan vezetett, több járművet, köztük a későbbi áldozatok autóját is veszélyesen megközelítette.

Az első fokon eljáró Gödöllői Járásbíróság tavaly ősszel hat év fogházra ítélte Rezesovát több ember halálát okozó ittas vezetés miatt, ám a közúti veszélyeztetés vádja alól felmentette. Az ítélet ellen fellebbeztek, így az nem jogerős.

Rezesová a baleset után előzetes letartóztatásba került és az eltelt csaknem két év során egy kisebb, néhány napos megszakítást leszámítva azóta is fogva tartják.

A perben a bizonyítási eljárást hétfőn befejezte a bíróság és kedden megkezdődnek a perbeszédek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.