Elítélték a Hende Csabával ütköző ralist

200 ezer forint pénzbüntetést és tíz hónapos közúti járművezetéstől eltiltást kapott.

RZ
2014. 11. 20. 15:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vincze Mártont 200 ezer forint pénzbüntetésre és tíz hónap közúti járművezetéstől eltiltásra ítélte a bíróság. Az ítélet nem emelkedett jogerőre, mert a vádlott és védője, valamint az ügyész is három nap gondolkodási időt kért. A vádirat szerint a versenyre készülő férfi a Nagylóc és Zsunypuszta közötti szerpentinen 71-76 kilométer per óra sebességgel haladt autójával, amikor összeütközött az útkanyarulatba óránként 40-45 kilométeres sebességgel érkező miniszteri gépkocsival. A balesetben súlyosan sérült meg Hende Csaba – akinek nem volt bekötve a biztonsági öve –, a sofőrje, a versenyző és utasa, és könnyebben a miniszteri autó utasa.

A ralis nem kért útlezárást, segítőinek volt a feladatuk, hogy cb-rádión figyelmeztessék, ha jármű közeledik, illetve figyelmeztessék a közlekedőket, hogy lassítsanak. A miniszter sofőrje észlelte a megkülönböztető mellényt viselő, integető segítőt, de kikerülte, mert nem tudta, miért van ott.

A tárgyaláson – amelyen csak a vádlott és ügyvédje jelent meg az érintettek közül – az ügyész, a védő és a bíró is hangsúlyozta, hogy Vincze Márton rendkívül sikeres és eredményes amatőr raliversenyző, pályafutása során mintegy ötszáz versenyt nyert, az átlagost meghaladó járművezetői képességekkel, készségekkel és rutinnal rendelkezik.

Az ügyész szerint a ralis – akit többször büntettek meg kisebb közúti szabálysértésekért – 2013. szeptember 19-én „rendkívüli felelőtlenségéről tett tanúbizonyságot, képességeivel és a KRESZ-szel tökéletesen ellentétes, segítők általi biztosításban könnyelműen bizakodva, alapvető közlekedési szabályokat szándékosan semmibe véve, a közutat versenypályaként használva” okozott balesetet.

A vádlott védője lehetséges variációnak nevezte a baleset ügyész általi leírását. Szerinte számos bizonytalanság van, mert ha a miniszteri autó fékezett, hol a féknyom, ha nem fékezett, akkor pedig az a kérdés, hogy miért nem. „Ha Vincze Márton megszegte a közlekedési szabályt, azért felelnie kell, ha a másik sofőr is, akkor neki is, de ezt nem tudjuk, a vádiratban szó sem esik az ő esetleges szabálysértéséről.”

Vincze Márton fenntartotta, hogy nem a szemközti sávban haladt az ütközésnél. „A tanúk is megerősítették, cb-jelzést kaptunk arról, hogy egy gépjármű érkezik velem szemben. Nekem a huszonöt éves pályafutásom alatt egyetlenegy balesetem nem volt” – jelentette ki.

Szarka Attila bíró az ítélet indoklásában úgy pontosított, hogy Vincze Márton járműje fele részével tért át a szemközti sávba. Mint mondta, ezt igazolták a – szubjektív – tanúvallomások és az objektív bizonyíték, az igazságügyi-műszaki szakértői vélemény is. Kiemelte, kisebb jelentősége van annak, hogy a versenyző a megengedettnél gyorsabban hajtott, a baleset elsődleges oka a záróvonal átlépése volt, a tárcavezető sofőrje pedig a KRESZ szabályait betartva közlekedett.

A bíró azt is megfogalmazta, „megdöbbentő, hogy valaki veszi a bátorságot, hogy a közutat tesztpályának, ralipályának használja”. A tíz hónap járművezetéstől eltiltással kapcsolatban közölte: a kiszabható időtartam egy hónaptól tíz évig terjed.

Ha az ítélet jogerőre emelkedik, Vincze Mártonnak az eljárás 361 240 forintos költségét is meg kell fizetnie.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.