Leszállás közben kigyulladt egy honvédségi repülőgép

A két pilóta elhagyta a gépet, egyikük súlyos égési sérüléseket szenvedett.

MNO
2015. 06. 25. 13:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem sokkal 11 óra után szállt fel a szolnoki bázisról egy Jak 52-es típusú oktatógép, kiképzési repülésre. Egy kiképzési rutinfeladat végrehajtása során egy óra elteltével megkezdték a leszállást, ekkor törtek fel a motortérből a lángok. A gép földet érése után a tűzoltók pillanatok alatt eloltották a tüzet – ismertette a történteket Benkő Tibor vezérezredes a Honvédkórház előtt tartott csütörtök délutáni rendkívüli sajtótájékoztatón.

A gép egyik pilótája súlyos égési sérüléseket szenvedett, jelenleg a Honvédkórház égési plasztikai sebészeti osztályon van, Benkő megfogalmazása szerint „jó kezekben”. A vezérezredes elmondása szerint a másik pilóta nem sérült meg. Közölte azt is, hogy ezek a gépek rendszeres időszaki vizsgálatokon esnek át, 200 repült óránként, a szóban forgó gépet tavaly októberben vizsgálták meg, eddig még a felét sem repülte ki ennek a számnak.

Kérdésre válaszolva azt felelte, a repült órák száma az elmúlt években növekedett és arra törekszenek, hogy a pilóták megfelelő felkészítés és kiképzés mellett hajthassák végre feladataikat. Arra is kitért, hogy a balesetet szenvedett Jak-52-est 1994-ben gyártották. Hozzátette, nem hiszi, hogy bármiféle olyan mulasztás történt volna, ami kiképzetlenségre, felkészületlenségre enged következtetni. Mint mondta, amennyire tudja, ennél a géptípusnál ilyen tűzeset még nem fordult elő. Azt is elárulta, hogy a Magyar Honvédség három Jak-52-es géppel rendelkezik. Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szóvivője az MTI megkeresésére csak annyit mondott, hogy vizsgálják az eset körülményeit.

A Magyar Nemzet információi szerint a repülőgép AI–14-es csillagmotorja gyulladt ki, a tűz elérte a pilótafülkét, ahol az első ülésben ülő, a szolnoki alakulathoz tartozó pilóta tartózkodott. Ezért a kényszerleszállást a hátsó ülésben helyet foglaló másik pilóta hajtotta végre, sikeresen.

A honvédség Jak-52-es kiképző gépeit még az Antall-kormány szerezte be Romániából. Akkor az volt a koncepció, hogy Magyarország önálló katonai repülőkiképzést tart majd fenn. Ezeket a terveket hamar felülírta a demilitarizáció és a honvédség leépítése.

2002-től már Kanadában, a NATO-repülőiskolában képzik a leendő magyar pilótákat, az el nem adott Jak-52-esek feladata az oda kiválasztott fiatal pilótajelöltek alapkiképzése. Jak-52-essel eddig egy katasztrófa történt a Magyar Honvédségben, 2003-ban Lanecker József ezredes, a 2000-ben felszámolt pápai repülőezred utolsó parancsnoka és Szász Gábor őrnagy vesztették életüket.

Kővári László repülési szakértő megbízható, jó repülési tulajdonságokkal rendelkező, a pilóták alapkiképzésére alkalmas repülőnek nevezte a Jak 52-est. A balesettel kapcsolatban portálunknak elmondta, a repülőnek nem igazán volt típushibája. „Eltörhetett az üzemanyagcső, meghibásodhatott a hajtómű olajrendszere, számos probléma léphetett fel, de egyelőre semmi biztosat nem lehet mondani. Azt sem tudjuk, hogy vajon a pilóták csináltak-e valamit rosszul. Mivel a gép kigyulladt, nagy valószínűséggel nem ők hibáztak, de ezt sem lehet pontosan megmondani” – magyarázta a szakember.

Ismert, az elmúlt hetekben Csehországban és Kecskeméten is balesetet szenvedett egy-egy magyar Gripen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.