Nem sokkal 11 óra után szállt fel a szolnoki bázisról egy Jak 52-es típusú oktatógép, kiképzési repülésre. Egy kiképzési rutinfeladat végrehajtása során egy óra elteltével megkezdték a leszállást, ekkor törtek fel a motortérből a lángok. A gép földet érése után a tűzoltók pillanatok alatt eloltották a tüzet – ismertette a történteket Benkő Tibor vezérezredes a Honvédkórház előtt tartott csütörtök délutáni rendkívüli sajtótájékoztatón.
A gép egyik pilótája súlyos égési sérüléseket szenvedett, jelenleg a Honvédkórház égési plasztikai sebészeti osztályon van, Benkő megfogalmazása szerint „jó kezekben”. A vezérezredes elmondása szerint a másik pilóta nem sérült meg. Közölte azt is, hogy ezek a gépek rendszeres időszaki vizsgálatokon esnek át, 200 repült óránként, a szóban forgó gépet tavaly októberben vizsgálták meg, eddig még a felét sem repülte ki ennek a számnak.
Kérdésre válaszolva azt felelte, a repült órák száma az elmúlt években növekedett és arra törekszenek, hogy a pilóták megfelelő felkészítés és kiképzés mellett hajthassák végre feladataikat. Arra is kitért, hogy a balesetet szenvedett Jak-52-est 1994-ben gyártották. Hozzátette, nem hiszi, hogy bármiféle olyan mulasztás történt volna, ami kiképzetlenségre, felkészületlenségre enged következtetni. Mint mondta, amennyire tudja, ennél a géptípusnál ilyen tűzeset még nem fordult elő. Azt is elárulta, hogy a Magyar Honvédség három Jak-52-es géppel rendelkezik. Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szóvivője az MTI megkeresésére csak annyit mondott, hogy vizsgálják az eset körülményeit.
A Magyar Nemzet információi szerint a repülőgép AI–14-es csillagmotorja gyulladt ki, a tűz elérte a pilótafülkét, ahol az első ülésben ülő, a szolnoki alakulathoz tartozó pilóta tartózkodott. Ezért a kényszerleszállást a hátsó ülésben helyet foglaló másik pilóta hajtotta végre, sikeresen.
A honvédség Jak-52-es kiképző gépeit még az Antall-kormány szerezte be Romániából. Akkor az volt a koncepció, hogy Magyarország önálló katonai repülőkiképzést tart majd fenn. Ezeket a terveket hamar felülírta a demilitarizáció és a honvédség leépítése.
2002-től már Kanadában, a NATO-repülőiskolában képzik a leendő magyar pilótákat, az el nem adott Jak-52-esek feladata az oda kiválasztott fiatal pilótajelöltek alapkiképzése. Jak-52-essel eddig egy katasztrófa történt a Magyar Honvédségben, 2003-ban Lanecker József ezredes, a 2000-ben felszámolt pápai repülőezred utolsó parancsnoka és Szász Gábor őrnagy vesztették életüket.
Kővári László repülési szakértő megbízható, jó repülési tulajdonságokkal rendelkező, a pilóták alapkiképzésére alkalmas repülőnek nevezte a Jak 52-est. A balesettel kapcsolatban portálunknak elmondta, a repülőnek nem igazán volt típushibája. „Eltörhetett az üzemanyagcső, meghibásodhatott a hajtómű olajrendszere, számos probléma léphetett fel, de egyelőre semmi biztosat nem lehet mondani. Azt sem tudjuk, hogy vajon a pilóták csináltak-e valamit rosszul. Mivel a gép kigyulladt, nagy valószínűséggel nem ők hibáztak, de ezt sem lehet pontosan megmondani” – magyarázta a szakember.
Ismert, az elmúlt hetekben Csehországban és Kecskeméten is balesetet szenvedett egy-egy magyar Gripen.