Ugrásra kész franciák

Metrókocsik: a BKV válaszokat vár a két orosz hátterű cégtől.

2015. 06. 18. 4:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint száz kérdésünkre kell válaszolnia a 3-as vonalon futó 222 metrókocsi felújításáért két versenyben maradt pályázónak, az orosz Metrowagonmashnak és az észt Skinest Railnek – mondta lapunknak Bolla Tibor. A BKV Zrt. vezérigazgatója szerint a tenderről a bírálóbizottság, majd a fővárosi közlekedési cég igazgatósága július közepéig dönt.

A lapunk birtokában lévő adatok megerősítik: az észtországi cég az ukrajnai Kemencsukban működő Krjukovszkij vagongyárral végeztetné a metrófelújítást. A háttérben viszont a Skinest tulajdonosa, az észt és ír állampolgárságú orosz üzletember, Oleg Ossinovski áll, akinek vagyonát százmilliárd forintosra becsülik.

A magyar Dunakeszi Járműjavító Kft.-vel együttműködő Metrowagonmash szintén stabil hátterére, a gyártmány ismeretére, az ukrán helyzetre és a Skinest hiányosságaira épít. Például, hogy az „észtek” eddig csupán 30 kijevi metrókocsit újítottak fel, a többi mind vasúti kocsi. Egyébként vélhetően ezt kompenzálták azzal, hogy az Index szerint az eredeti gyártóénál 9 milliárd forinttal alacsonyabb ajánlatukat még tovább mérsékelték, s jelezték, ők is együttműködnének magyar cégekkel.

Ismeretes, a kormány tavaly a szerelvények felújítása mellett döntött, és a fővárosi hitelfelvételhez csak ebben a formában adnak állami garanciát. A kiírásra hét társaság jelentkezett, és a két versenyben maradt cégen kívül a spanyol CAF, a cseh Skoda és az Alstom jutott tovább, ám a franciák idén áprilisban kiszálltak.

Deák László, az Alstom Hungária Zrt. elnök-vezérigazgatója lapunk kérdésére elmondta: hónapokkal ezelőtt már jelentkeztek a fővárosnál, hogy 242–260 millió euróért (75-81 milliárd forint) rövid határidőn belül 37 új hatkocsis metrószerelvényt szállítanának.

– Mivel a 2-es, majd a 4-es metróra is mi szállítottuk a szerelvényeket, nem nehéz belátni, mit jelent ez az üzemeltetés, a karbantartás és az alkatrészellátás szempontjából az elkövetkezendő minimum 30 év során – emelte ki Deák László.

Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester minderre azt mondta: nincs tudomása semmilyen ajánlatról, míg a közbeszerzésbe nem szól és nem is szólhat bele. – A szerelvényeket mielőbb fel kell újítani – szögezte le.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.