Ugrásra kész franciák

Metrókocsik: a BKV válaszokat vár a két orosz hátterű cégtől.

2015. 06. 18. 4:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint száz kérdésünkre kell válaszolnia a 3-as vonalon futó 222 metrókocsi felújításáért két versenyben maradt pályázónak, az orosz Metrowagonmashnak és az észt Skinest Railnek – mondta lapunknak Bolla Tibor. A BKV Zrt. vezérigazgatója szerint a tenderről a bírálóbizottság, majd a fővárosi közlekedési cég igazgatósága július közepéig dönt.

A lapunk birtokában lévő adatok megerősítik: az észtországi cég az ukrajnai Kemencsukban működő Krjukovszkij vagongyárral végeztetné a metrófelújítást. A háttérben viszont a Skinest tulajdonosa, az észt és ír állampolgárságú orosz üzletember, Oleg Ossinovski áll, akinek vagyonát százmilliárd forintosra becsülik.

A magyar Dunakeszi Járműjavító Kft.-vel együttműködő Metrowagonmash szintén stabil hátterére, a gyártmány ismeretére, az ukrán helyzetre és a Skinest hiányosságaira épít. Például, hogy az „észtek” eddig csupán 30 kijevi metrókocsit újítottak fel, a többi mind vasúti kocsi. Egyébként vélhetően ezt kompenzálták azzal, hogy az Index szerint az eredeti gyártóénál 9 milliárd forinttal alacsonyabb ajánlatukat még tovább mérsékelték, s jelezték, ők is együttműködnének magyar cégekkel.

Ismeretes, a kormány tavaly a szerelvények felújítása mellett döntött, és a fővárosi hitelfelvételhez csak ebben a formában adnak állami garanciát. A kiírásra hét társaság jelentkezett, és a két versenyben maradt cégen kívül a spanyol CAF, a cseh Skoda és az Alstom jutott tovább, ám a franciák idén áprilisban kiszálltak.

Deák László, az Alstom Hungária Zrt. elnök-vezérigazgatója lapunk kérdésére elmondta: hónapokkal ezelőtt már jelentkeztek a fővárosnál, hogy 242–260 millió euróért (75-81 milliárd forint) rövid határidőn belül 37 új hatkocsis metrószerelvényt szállítanának.

– Mivel a 2-es, majd a 4-es metróra is mi szállítottuk a szerelvényeket, nem nehéz belátni, mit jelent ez az üzemeltetés, a karbantartás és az alkatrészellátás szempontjából az elkövetkezendő minimum 30 év során – emelte ki Deák László.

Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester minderre azt mondta: nincs tudomása semmilyen ajánlatról, míg a közbeszerzésbe nem szól és nem is szólhat bele. – A szerelvényeket mielőbb fel kell újítani – szögezte le.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.