Bárki megtámadhatja a budapesti 3-as metró jármű-felújítási tenderének múlt szerdán kihirdetett eredményét, annak immár nincs halasztó hatálya a szerződéskötésre – jelentette ki lapunknak Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester. A fővárosi beruházások gyorsításáról szóló, szombaton életbe lépett törvény alapján ugyanis a metróvonal rekonstrukciójával, meghosszabbításával összefüggő beszerzésekre különleges szabályok vonatkoznak.
– Az elsőfokú hatósági határozat fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható – mondja ki a jogszabály. Ennek alapján a BKV a héten a tervezett július 20-i aláírásra előkészítheti a dokumentumokat, hogy a nyertessel, a Metrovagonmas orosz társasággal a metrókocsik korszerűsítéssel egybekötött felújítására szerződjenek. Így 2016 végétől egy év alatt Budapest a 3-as metró vonalán 222 kívül-belül megújult, „dizájnos” kocsi, összesen 37, egyenként hat kocsiból álló szerelvény állhat majd forgalomba.
Az utasok számára a legfontosabb, hogy biztonságosabb lesz az utazás: megszűnik a füstölés, a kigyulladás veszélye. Ezt az elektromos rendszer teljes cseréje, a „kevés hulladékhőt kibocsátó” technológia, a tűzálló burkolat, az automata tűzjelző és tűzoltó berendezések szavatolják. Az energiatakarékos motorok a fékezéskor termelt áramot visszatáplálják a vontatási hálózatba, az állomásokon sem fog hő kiáramlani a beálló járművek alól. A 30-40 éves szerelvények kívül-belül legalább olyan komfortosak lesznek majd, mint az újak. Ma menet közben a zaj miatt beszélgetni nemigen lehet, a nyitott ablakokon besüvítő széltől sokaknak fájdul meg a füle.
Csökkennek a felújítással az utastéri zajok, a szellőzésről áramkimaradás esetén is működőképes, halk ventilátorok gondoskodnak. Az akadálymentesítéssel együtt több és kényelmesebb ülőhelyet alakítanak ki, kiépítik az utastájékoztatót, s az utastéri kamerarendszert. A járművek a felújítással legalább 25 évig biztonságosan közlekedhetnek.
A kivitelezési szerződés hatálybalépésétől számított 16-18 hónapon belül megérkezhetnek az első prototípus-szerelvények. Az orosz félnek nem érdeke a késedelem: az első részhatáridő lejártával 1,5 milliárd forint – naponta egymillióval emelkedő – kötbér terhelné.
Mint ismert, a vállalkozói díj csaknem 69 milliárd forint, amelyet a főváros állami garanciával felvett hitelből, illetve saját forrásból fedez. Az 1970 és 1990 között épített 3-as metróval húsz éven át nem törődött az előző városvezetés. A Fővárosi Közgyűlés 2011-ben döntött először az infrastruktúra felújítását célzó uniós támogatási kérelemről. Tarlós István pedig 2012-ben bejelentette: a veszélyessé vált síneket kicserélik, s ez a munka az elmúlt hónapokban is folytatódott. A kormány a 3-as metró infrastruktúrájának, alagútjának, vezérlésének, biztonsági berendezéseinek felújításáról, a beruházás 125 milliárd forintos uniós forrásból való támogatásáról 2014 végén határozott.
Meg kell várnunk az Európai Bizottság döntését, s azután írhatjuk ki az újabb közbeszerzési pályázatot – mondta a főpolgármester. Szerinte az utolsó felújított metrószerelvények érkezése után még legalább másfél év kell az alagútban szakaszosra tervezett munkálatokhoz, de a javított kocsik addig is biztonságosan közlekednek majd. Tarlós István hozzátette: a 3-as metró északi meghosszabbításáról legfeljebb csak a tervek készülnek el 2020-ig, s azután érdemes beszélni további 42 kocsi felújításáról.