Gyorsítópályára kerültek a fővárosi beruházások

Rá sem lehet majd ismerni a 3-as vonal kocsijaira; a metróalagút felújításának ügyében pedig Brüsszelre vár Budapest.

2015. 07. 13. 5:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bárki megtámadhatja a budapesti 3-as metró jármű-felújítási tenderének múlt szerdán kihirdetett eredményét, annak immár nincs halasztó hatálya a szerződéskötésre – jelentette ki lapunknak Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester. A fővárosi beruházások gyorsításáról szóló, szombaton életbe lépett törvény alapján ugyanis a metróvonal rekonstrukciójával, meghosszabbításával összefüggő beszerzésekre különleges szabályok vonatkoznak.

– Az elsőfokú hatósági határozat fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható – mondja ki a jogszabály. Ennek alapján a BKV a héten a tervezett július 20-i aláírásra előkészítheti a dokumentumokat, hogy a nyertessel, a Metrovagonmas orosz társasággal a metrókocsik korszerűsítéssel egybekötött felújítására szerződjenek. Így 2016 végétől egy év alatt Budapest a 3-as metró vonalán 222 kívül-belül megújult, „dizájnos” kocsi, összesen 37, egyenként hat kocsiból álló szerelvény állhat majd forgalomba.

Az utasok számára a legfontosabb, hogy biztonságosabb lesz az utazás: megszűnik a füstölés, a kigyulladás veszélye. Ezt az elektromos rendszer teljes cseréje, a „kevés hulladékhőt kibocsátó” technológia, a tűzálló burkolat, az automata tűzjelző és tűzoltó berendezések szavatolják. Az energiatakarékos motorok a fékezéskor termelt áramot visszatáplálják a vontatási hálózatba, az állomásokon sem fog hő kiáramlani a beálló járművek alól. A 30-40 éves szerelvények kívül-belül legalább olyan komfortosak lesznek majd, mint az újak. Ma menet közben a zaj miatt beszélgetni nemigen lehet, a nyitott ablakokon besüvítő széltől sokaknak fájdul meg a füle.

Csökkennek a felújítással az utastéri zajok, a szellőzésről áramkimaradás esetén is működőképes, halk ventilátorok gondoskodnak. Az akadálymentesítéssel együtt több és kényelmesebb ülőhelyet alakítanak ki, kiépítik az utastájékoztatót, s az utastéri kamerarendszert. A járművek a felújítással legalább 25 évig biztonságosan közlekedhetnek.

A kivitelezési szerződés hatálybalépésétől számított 16-18 hónapon belül megérkezhetnek az első prototípus-szerelvények. Az orosz félnek nem érdeke a késedelem: az első részhatáridő lejártával 1,5 milliárd forint – naponta egymillióval emelkedő – kötbér terhelné.

Mint ismert, a vállalkozói díj csaknem 69 milliárd forint, amelyet a főváros állami garanciával felvett hitelből, illetve saját forrásból fedez. Az 1970 és 1990 között épített 3-as metróval húsz éven át nem törődött az előző városvezetés. A Fővárosi Közgyűlés 2011-ben döntött először az infrastruktúra felújítását célzó uniós támogatási kérelemről. Tarlós István pedig 2012-ben bejelentette: a veszélyessé vált síneket kicserélik, s ez a munka az elmúlt hónapokban is folytatódott. A kormány a 3-as metró infrastruktúrájának, alagútjának, vezérlésének, biztonsági berendezéseinek felújításáról, a beruházás 125 milliárd forintos uniós forrásból való támogatásáról 2014 végén határozott.

Meg kell várnunk az Európai Bizottság döntését, s azután írhatjuk ki az újabb közbeszerzési pályázatot – mondta a főpolgármester. Szerinte az utolsó felújított metrószerelvények érkezése után még legalább másfél év kell az alagútban szakaszosra tervezett munkálatokhoz, de a javított kocsik addig is biztonságosan közlekednek majd. Tarlós István hozzátette: a 3-as metró északi meghosszabbításáról legfeljebb csak a tervek készülnek el 2020-ig, s azután érdemes beszélni további 42 kocsi felújításáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.