„Ha befogod a szád, mehetsz a pénztárhoz”

A Reuters foglalta össze a magyar médiahelyzetet.

MNO
2016. 01. 09. 16:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hírügynökség felidézte: 2014-ben győzelmét többek között annak is köszönhette, hogy a nagyobb médiumok támogatták, vagy legalábbis visszafogták a kritikájukat; ebben az állami média mellett Simicska Lajos vállalkozóhoz köthető sajtó is segítségére volt, azonban a választások után összekülönböztek, Orbán pedig kijelentette, hogy az őt győzelemre segítő jobboldali médiát a Fidesz és a kormány elvesztette.

Ezért a miniszterelnök három közeli szövetségesére – Andy Vajnára, a kormány filmbiztosára, Rogán Antalra, a miniszterelnök kommunikációs vezetőjére és régi tanácsadójára, Habony Árpádra – támaszkodva próbálja visszaszerezni a média feletti befolyását 2018-ra (a Reuters megkeresésére a triumvirátus egyik tagja sem kívánta kommentálni a dolgot, Orbán szóvivője pedig csak annyit mondott, a miniszterelnök nem kíván semmit hozzátenni ahhoz, amit tavaly nyilatkozott, miszerint jobboldali civilek segítségét kérte a kormányt támogató médiumok létrehozásához).

Az ügynökség felidézi a TV2-vel kapcsolatos kötélhúzást, amelyben Simicska Lajos egyik üzleti partnere áll szemben Vajnával; az iparági szereplők szerint a kivéreztetett televíziónak nagy szüksége lenne nemcsak a kábelszolgáltatói díj bevezetésére, hanem az állami hirdetésekre is – ezeket értelemszerűen Vajnától inkább remélhetik, mint versenytársától. Vajna a Népszabadságnak tagadta, hogy Orbán parancsára járna el, és azt mondta, hogy megteszi a kellő befektetéseket, hogy a tévé nyereségessé váljon.

A Reuters ír Habony Modern Media Group-járól is, amelynek vezetője a századvéges Keresztesi Péter; a tulajdonosok állítása szerint szintén nem a miniszterelnökért, hanem a piaci rés kihasználására hozták létre, úgy mint a 888.hu és a Lokal.hu internetes portált, amelyeken sűrűn bukkannak fel állami hirdetések.

A hirdetési lábért pedig, ahogy írják, Rogán felel, aki miniszterként 25 milliárdos éves hirdetési büdzsé felett diszponál, ezzel piacvezető szereplő, pénzével pedig vonzza a befektetőket. Aki tudja, mikor fogja be a száját, már mehet is a pénztárhoz – idézték a megszólaltatott vezetőt, aki hozzátette:

„Magyarországon nincsen független média.”

Vajna, Habony és Rogán, bár saját útjukat járják, most is összefognak, erről közös fényképeik is árulkodnak a Reuters szerint.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.