Támogatás a vasútvonalnak

Többletforrást ad a kormány a MÁV-nak a Budapest–Belgrád szakasz előkészítésére.

Buzna Viktor
2016. 03. 13. 6:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többletforrást kap a központi költségvetésből a Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt., hogy előkészítő tevékenységet végezzen a Budapest–Belgrád-vasútvonal megépítéséhez – tudta meg lapunk. A Magyar Közlönyben február végén megjelent kormányhatározat a Magyarország és Kína által tavaly aláírt egyezményre hivatkozva rögzíti, hogy Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszternek kell előteremtenie a központi költségvetésből az egymilliárd forintos összeget a MÁV számára.

A MÁV sajtóosztálya kérdéseinkre azt felelte: a tulajdonosi jog gyakorlója, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az ügyben határozatot fog kibocsátani, ami még folyamatban van. Ezért a minisztériumhoz fordultunk kérdéseinkkel, az előkészítő tevékenység tartalmáról, illetve az abban részt vevő esetleges alvállalkozókról érdeklődtünk. A válasz szerint a tavaly novemberben megkötött szucsoui egyezmény szerint járnak el, az előkészítő tevékenység részleteit a dokumentum tartalmazza. Ám az egyezmény egyelőre nem ismerhető meg, ugyanis nem nyújtotta be a kormány a parlamentnek.

Megkerestük az Európai Bizottság sajtóosztályát is, tekintettel arra, hogy a kormányhatározat szerint a Miniszterelnökség köteles tájékoztatni a testületet a beruházásról. Kérdésünkre a bizottság közölte, ismeri és vizsgálja az ügyet, de nem árultak el részleteket.

Ismeretes, tavaly novemberben Orbán Viktor magyar, Li Ko-csiang (Li Keqiang) kínai és Aleksandar Vucic szerb kormányfő jelenlétében szentesítették a dokumentumot a dél-kínai Szucsouban. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter akkor az MTI-nek azt nyilatkozta: a szerződés értelmében kijelöltek egy magyar–kínai vegyesvállalatot a beruházás lebonyolítására, ebben magyar részről szintén a MÁV lesz az eljáró fél.

A Budapest–Belgrád-vasútvonal megépítésével Magyarország az Új Selyemút fantázianéven meghirdetett kínai kereskedelmi áruforgalom transzferországává válna, a beruházás kivitelezését azonban évek óta csak ígérgetik a felek. A 472 milliárdosra tervezett, 85 százalékban kínai hitelből megvalósítandó beruházással kapcsolatban a szakma szkeptikus. A Logisztika Ma című szaklap egy korábbi tanulmánya rámutat, a gyér utasforgalom miatt a beruházás az eddig ismertetett tervek tekintetében nem lehet nyereséges. A VS.hu által megszólaltatott szakértők pedig arra hívták fel a figyelmet nem sokkal a megállapodás aláírása után, hogy a teherforgalomban sem lenne kihasználva a vasútvonal. A hírportál cikkében arról írt, a teherforgalomban általában óránként 120 kilométeres sebességnél gyorsabban nem haladnak vonatok, ezért nincs szükség a tervekben megfogalmazott, óránként 160 kilométeres sebességet elbíró pályák kiépítésére. Ahogy arról lapunk is többször hírt adott, a beruházás csak abban az esetben térülhet meg, ha a vasútvonalat kihasználva Kína összeszerelő üzemeket épít, ezáltal munkahelyeket teremt Magyarországon. Erre azonban eddig kínai oldalról nem hangzott el konkrét ígéret.

Jól helyezkedik azonban Lengyelország, legalábbis a friss kínai híradások erről árulkodnak. Február végén jelent meg a Kínai Kommunista Párt A Selyemút új történetei című kiadványa. Ebben Magyarországról nem esik szó, így nem szerepel benne a tervezett beruházás, ráadásul nemcsak hazánk, de Szerbia tekintetében sem. Mindez kétségeket vet fel a Budapest–Belgrád-vasútvonal átalakításával kapcsolatban. A kiadvány foglalkozik viszont Kelet-Közép-Európa országai közül Lengyelországgal, külön cikket szentelve a lengyel ambícióknak. Lengyelország elhelyezkedése, kikötője és az elmúlt 20-25 évben történt infrastrukturális beruházások vonzó partnerré teszik az országot és vállalatait – nyilatkozza a párt kiadványában Katarzyna Kacperczyk külügyminiszter-helyettes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.