Indítható a metrófelújítás

A nemzeti fejlesztési tárcánál aláírták a beruházást támogató határozatot.

2016. 04. 23. 15:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Heteken belül kiírhatja az úgynevezett feltételes közbeszerzési eljárást a 3-as metró rekonstrukciójának tényleges munkáira – közölte lapunkkal Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester azután, hogy a városháza megkapta a hírt: Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára aláírta a támogató döntést. A kivitelezői tendert az erre a célra létrehozott önkormányzati cég, a Fővárosi Közbeszerzési Kft. írja ki és viszi végig az eljárást. Ez a tender minden egyes elemében megfelel az Európai Unióban, illetve a Magyarországon hatályos jogszabályoknak, de az infrastruktúra, azaz az alagút, a biztonsági berendezések és a megállók teljes rekonstrukciójára a szerződést akkor lehet megkötni, ha arra meglesz a fedezet, az EU vagy a magyar kormány által biztosított teljes bekerülési összeg. A fejlesztés támogatási szerződésének elfogadásáról jövő szerdán szavazhat a Fővárosi Közgyűlés.

Tarlós István lapunk kérdésére elmondta: amennyiben a fővárosi képviselők április 27-én elfogadják a 3-as metróvonal rekonstrukciójáról szóló támogatási szerződést, azt rövid időn belül aláírhatja az NFM nevében Szalóki Flórián, illetve a kedvezményezett BKV Zrt. vezérigazgatója, Bolla Tibor. A közgyűlés e témában meghirdetett napirendi pontjának mellékletében található szerződés részletesen tartalmazza, hogy a beruházás az úgynevezett integrált közlekedésfejlesztési operatív program (IKOP) részeként valósul meg a „fenntartható városi közlekedés fejlesztése és elővárosi vasúti elérhetőség javítása a közép-magyarországi régióban” kategóriában.

Mint ismert, az április 13-án megjelent Magyar Közlönyben kihirdetett kormányhatározat szerint a kabinet nemcsak a metrófelújításra szánt (eredetileg 125 milliárdos) összeg megemeléséről döntött, hanem arról is, hogy teljes körűen biztosítja a szükséges pénzt, azaz a 137,5 milliárdot, ha a nagyberuházás támogatását az Európai Bizottság elutasítja, vagy csökkenti a mértékét.

Ettől függetlenül a kivitelezés idén novemberben megkezdődik, semmilyen határidő nem csúszik: a metróvonal átadási határideje 2019. június vége, a befejezés pedig az év szeptember 30.

A munkálatok közel egy időben kezdődhetnek meg a Lehel tér és Újpest-központ, valamint a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között, az építést azonban három ütemre bontják úgy, hogy a 3-as metró vonalának középső szakaszán se legyen csúszás. A munkák idején metrópótló buszok közlekednek, de a korábban elhalasztott döntés, azaz a buszvásárlás kontra kiszervezés ügyében lapzártáig nem nyújtották be az előterjesztést az újra meghirdetett napirendi ponthoz.

A Fővárosi Közgyűlés dönthet egy másik nagyberuházás, a 12,7 milliárd forintba kerülő Csillaghegyi-öblözet védelméről kötendő támogatási szerződésről is, ami magában foglalja a Római-part árvízvédelmét.

Az előterjesztésben az áll, hogy a védmű kiépítése biztonsági szempontból halaszthatatlan, és ha a tervek szerint az idén augusztusban kezdődő munkák határidőre, 2019. január 23-ra elkészülnek, a főváros 53 ezer ember védelmét biztosítja. A fejlesztéshez 10 milliárdos uniós forrást használnának fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.