Eszerint a főpolgármester pénteki budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta: kompakt rendszerként kezeli a fővárosi közlekedést, amelynek az alakításában nem lehet a kerékpározás az egyetlen igazodási pont. Tarlós István úgy fogalmazott, hogy a „kerékpáros kemény mag” a városházáról kilopott munkaközi dokumentummal próbálja félrevezetni a „szelíd kerékpárosokat”. A főváros elsősorban a kerékpárúttal párhuzamosan futó buszsávokban biciklizés és az egyirányú utcákba szemből behajtás tapasztalatait akarja kiértékelni, amihez kikérik a baleseti statisztikákat is.
Ugyanakkor sajtótájékoztatóján a főpolgármester keményen odaszúrt Vitézy Dávid egykori BKK-vezetőnek.
A közlekedési központ volt vezérigazgatója ugyanis korábban úgy nyilatkozott: „biztonságos kerékpáros infrastruktúra az érdeke az autósnak is, aki emiatt egy külön sávban közlekedő biciklisre jobban oda tud figyelni, jobban érti a forgalmi helyzetet, mintha összevissza cikázás és szabálytalanságra ösztökélő infrastruktúra van, illetve a bicikliseknek is nyilván érdeke. Én azt gondolom, hogy az elmúlt évek intézkedései ilyenek, és éppen ezért ezeket inkább továbbvinni lenne érdemes” – mondta Vitézy.
Tarlós erre úgy reagált: „Nem egy mindenhonnan elcsapott, sértődött, bezárt múzeumot kegyelemből vezető közgazdász fogja meghatározni minden felelősség nélkül a Tütü liberális klubból és night-clubból Budapest közlekedését; ezt jól jegyezzék meg.”
Tarlós István egyébként az Indexnek nyilatkozva annyit elmondott: egy bicikliutat sem szüntetnek meg. De azokon a helyeken, ahol párhuzamosan fut kerékpározható buszsáv és a bicikliút, ott a buszsávban egyszerűen letörlik a piktogramokat.
Ha valósak a kiszivárogtatott szigorítások, az I Bike Budapest a jövő szombatra meghirdetett kerékpáros felvonulásból demonstrációt csinál. A szervezet csütörtök este nyitotta meg az Európai Bringafesztivál magyarországi programjait.
Vitézy a HVG-nek nyilatkozva reagált Tarlós szavaira. „Nem zavar a főpolgármester tütüzése, vagdalkozása, amíg ez azt jelenti, hogy a retrográd közlekedési tervekből kihátrál” – jelentette ki az egykori BKK-vezér.
Megismételte: fejleszteni kell a kerékpáros közlekedést, szerinte „a jó infrastruktúra biztonságosabb közlekedést és a több szabálykövető kerékpárost hoz. Ahol ilyen beavatkozás történt, ez már bebizonyosodott, hiba lenne ezekben visszalépni.”
Az MSZP pénteken felszólította Tarlós István főpolgármestert, hogy hagyjon fel a „kerékpáros infrastruktúra leépítésével” és a biciklisek „vegzálásával”. Horváth Csaba, a szocialisták budapesti képviselője sajtótájékoztatóján azt javasolta a főpolgármesternek, hogy „kínos magyarázkodás” helyett vonja vissza azokat a nyilvánosságra került terveket, amelyek korlátoznák a budapesti kerékpárosok közlekedését.
„A hülye ötleteket a keletkezés pillanatában kell kidobni” – fogalmazott az ellenzéki politikus, aki szerint Tarlós István előtt jó példa lehet a kormány visszakozása a vasárnapi zárva tartás és az új budapesti kórház terve ügyében.
Kiemelte, a főpolgármester „biciklisfóbiája” például azért sem érthető, mert az elmúlt években egyértelműen kiderült: a kerékpáros közlekedés terjedése csökkenti a város légszennyezettségét.
Horváth Csaba emellett szintén rossz iránynak nevezte a HÉV államosítását, ami szerinte finanszírozási és közlekedési szempontból is veszteséget okoz majd a városnak.
A szocialista politikus ugyanakkor azt üdvözlendőnek nevezte, hogy a kormány letett egy teljesen új fővárosi kórház építéséről. Egy budapesti szuper kórház helyett ugyanis már az is szuper lenne, ha a már meglévő intézményekben lenne WC-papír és megbecsülnék a dolgozókat – mondta.
Korábban írtunk arról, hogy a Párbeszéd Magyarországért aggasztónak tartja a tarlósi tervekkel kapcsolatos híreket.
Tarlós István szerint a kormány átérezte a 3-as metró felújításának fontosságát, és a beruházás csúszásának megakadályozása érdekében akkor is kész vállalni a finanszírozást, ha az Európai Unió nem adja meg a kért támogatást. A főpolgármester a pénteki sajtótájékoztatóján kiemelte, hogy a kabinet szerdai határozatával 125 milliárd forintról 137,5 milliárd forintra nőtt a 3-as metró felújítására szánt keret, ami lehetővé teszi, hogy ne a „legfapadosabb megoldást” válasszák. Tarlós hozzátette: a beruházás azért nem kezdődhetett el 2015 előtt, mert a korábbi városvezetés olyan mértékben eladósította a BKV-t, hogy az csak az állami tartozásátvállalás után vált ismét hitelképessé. Emellett az előző városvezetés 20 évében egyszer sem merült fel az 1976-ban átadott metró felújítása, pedig arra nagyobb szükség lett volna, mint az új, 4-es vonal megépítésére.
Felidézte továbbá, hogy korábban új szerelvények vásárlását javasolta a vonalra, ugyanakkor kormányhatározat döntött a meglévő metrószerelvények felújításáról, ami 30 milliárd forinttal olcsóbb megoldás.
Tarlós István a metrópótlásról a felújítás alatt azt mondta, a szolgáltatás megrendelése helyett új buszok vásárlását tartaná ideálisnak, azonban ebben a kérdésben is a kormány hozza meg a végső döntést. Megjegyezte, reményei szerint novemberben megkezdődhet a beruházás.
A főpolgármester közölte, hogy az M1-es és az M7-es autópálya közös bevezető szakaszának felújított csomópontját hétfőn adják át, a római-parti árvízi védmű kiépítése pedig novemberben kezdődik, és várhatóan 2018 végére ér véget, a beruházást az unió 10 milliárd forinttal támogatja.
Tarlós István visszautasította azokat az ellenzéki állításokat, amelyek szerint a közgyűlés megfelelő garanciák nélkül tüntette fel a HÉV-ek üzemeltetése után járó állami támogatást.
„A végén elszámolunk, amennyibe került, azt a kormány az utolsó fillérig kifizeti” – mondta a kabinettel kötött megállapodásra hivatkozva.
A főpolgármester emellett kérdésre válaszolva elmondta, magántermészetű négy-, illetve hatszemközti beszélgetést folytatott Orbán Viktor miniszterelnökkel és kabinetfőnökével, Rogán Antallal, a találkozón hivatali ügyek nem kerültek szóba.