Tarlós Vitézynek: Te csak ne pattogj

A főpolgármester nem szántja be a kerékpáros fejlesztéseket, de keményen nekiment Vitézynek.

MNO
2016. 04. 15. 12:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eszerint a főpolgármester pénteki budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta: kompakt rendszerként kezeli a fővárosi közlekedést, amelynek az alakításában nem lehet a kerékpározás az egyetlen igazodási pont. Tarlós István úgy fogalmazott, hogy a „kerékpáros kemény mag” a városházáról kilopott munkaközi dokumentummal próbálja félrevezetni a „szelíd kerékpárosokat”. A főváros elsősorban a kerékpárúttal párhuzamosan futó buszsávokban biciklizés és az egyirányú utcákba szemből behajtás tapasztalatait akarja kiértékelni, amihez kikérik a baleseti statisztikákat is.

Ugyanakkor sajtótájékoztatóján a főpolgármester keményen odaszúrt Vitézy Dávid egykori BKK-vezetőnek.

A közlekedési központ volt vezérigazgatója ugyanis korábban úgy nyilatkozott: „biztonságos kerékpáros infrastruktúra az érdeke az autósnak is, aki emiatt egy külön sávban közlekedő biciklisre jobban oda tud figyelni, jobban érti a forgalmi helyzetet, mintha összevissza cikázás és szabálytalanságra ösztökélő infrastruktúra van, illetve a bicikliseknek is nyilván érdeke. Én azt gondolom, hogy az elmúlt évek intézkedései ilyenek, és éppen ezért ezeket inkább továbbvinni lenne érdemes” – mondta Vitézy.

Tarlós erre úgy reagált: „Nem egy mindenhonnan elcsapott, sértődött, bezárt múzeumot kegyelemből vezető közgazdász fogja meghatározni minden felelősség nélkül a Tütü liberális klubból és night-clubból Budapest közlekedését; ezt jól jegyezzék meg.”

Tarlós István egyébként az Indexnek nyilatkozva annyit elmondott: egy bicikliutat sem szüntetnek meg. De azokon a helyeken, ahol párhuzamosan fut kerékpározható buszsáv és a bicikliút, ott a buszsávban egyszerűen letörlik a piktogramokat.

Ha valósak a kiszivárogtatott szigorítások, az I Bike Budapest a jövő szombatra meghirdetett kerékpáros felvonulásból demonstrációt csinál. A szervezet csütörtök este nyitotta meg az Európai Bringafesztivál magyarországi programjait.

Vitézy a HVG-nek nyilatkozva reagált Tarlós szavaira. „Nem zavar a főpolgármester tütüzése, vagdalkozása, amíg ez azt jelenti, hogy a retrográd közlekedési tervekből kihátrál” – jelentette ki az egykori BKK-vezér.

Megismételte: fejleszteni kell a kerékpáros közlekedést, szerinte „a jó infrastruktúra biztonságosabb közlekedést és a több szabálykövető kerékpárost hoz. Ahol ilyen beavatkozás történt, ez már bebizonyosodott, hiba lenne ezekben visszalépni.”

Az MSZP pénteken felszólította Tarlós István főpolgármestert, hogy hagyjon fel a „kerékpáros infrastruktúra leépítésével” és a biciklisek „vegzálásával”. Horváth Csaba, a szocialisták budapesti képviselője sajtótájékoztatóján azt javasolta a főpolgármesternek, hogy „kínos magyarázkodás” helyett vonja vissza azokat a nyilvánosságra került terveket, amelyek korlátoznák a budapesti kerékpárosok közlekedését.

„A hülye ötleteket a keletkezés pillanatában kell kidobni” – fogalmazott az ellenzéki politikus, aki szerint Tarlós István előtt jó példa lehet a kormány visszakozása a vasárnapi zárva tartás és az új budapesti kórház terve ügyében.

Kiemelte, a főpolgármester „biciklisfóbiája” például azért sem érthető, mert az elmúlt években egyértelműen kiderült: a kerékpáros közlekedés terjedése csökkenti a város légszennyezettségét.
Horváth Csaba emellett szintén rossz iránynak nevezte a HÉV államosítását, ami szerinte finanszírozási és közlekedési szempontból is veszteséget okoz majd a városnak.

A szocialista politikus ugyanakkor azt üdvözlendőnek nevezte, hogy a kormány letett egy teljesen új fővárosi kórház építéséről. Egy budapesti szuper kórház helyett ugyanis már az is szuper lenne, ha a már meglévő intézményekben lenne WC-papír és megbecsülnék a dolgozókat – mondta.

Korábban írtunk arról, hogy a Párbeszéd Magyarországért aggasztónak tartja a tarlósi tervekkel kapcsolatos híreket.

Tarlós István szerint a kormány átérezte a 3-as metró felújításának fontosságát, és a beruházás csúszásának megakadályozása érdekében akkor is kész vállalni a finanszírozást, ha az Európai Unió nem adja meg a kért támogatást. A főpolgármester a pénteki sajtótájékoztatóján kiemelte, hogy a kabinet szerdai határozatával 125 milliárd forintról 137,5 milliárd forintra nőtt a 3-as metró felújítására szánt keret, ami lehetővé teszi, hogy ne a „legfapadosabb megoldást” válasszák. Tarlós hozzátette: a beruházás azért nem kezdődhetett el 2015 előtt, mert a korábbi városvezetés olyan mértékben eladósította a BKV-t, hogy az csak az állami tartozásátvállalás után vált ismét hitelképessé. Emellett az előző városvezetés 20 évében egyszer sem merült fel az 1976-ban átadott metró felújítása, pedig arra nagyobb szükség lett volna, mint az új, 4-es vonal megépítésére.

Felidézte továbbá, hogy korábban új szerelvények vásárlását javasolta a vonalra, ugyanakkor kormányhatározat döntött a meglévő metrószerelvények felújításáról, ami 30 milliárd forinttal olcsóbb megoldás.

Tarlós István a metrópótlásról a felújítás alatt azt mondta, a szolgáltatás megrendelése helyett új buszok vásárlását tartaná ideálisnak, azonban ebben a kérdésben is a kormány hozza meg a végső döntést. Megjegyezte, reményei szerint novemberben megkezdődhet a beruházás.

A főpolgármester közölte, hogy az M1-es és az M7-es autópálya közös bevezető szakaszának felújított csomópontját hétfőn adják át, a római-parti árvízi védmű kiépítése pedig novemberben kezdődik, és várhatóan 2018 végére ér véget, a beruházást az unió 10 milliárd forinttal támogatja.

Tarlós István visszautasította azokat az ellenzéki állításokat, amelyek szerint a közgyűlés megfelelő garanciák nélkül tüntette fel a HÉV-ek üzemeltetése után járó állami támogatást.

„A végén elszámolunk, amennyibe került, azt a kormány az utolsó fillérig kifizeti” – mondta a kabinettel kötött megállapodásra hivatkozva.

A főpolgármester emellett kérdésre válaszolva elmondta, magántermészetű négy-, illetve hatszemközti beszélgetést folytatott Orbán Viktor miniszterelnökkel és kabinetfőnökével, Rogán Antallal, a találkozón hivatali ügyek nem kerültek szóba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.