Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) elnöke szerint az oktatásban lévő rendszerszintű problémák egyike az államosítás. Nevetségesnek nevezte, hogy míg az iskolák tulajdonjoga az önkormányzatoknál maradt, addig a fenntartás és működtetés a tankerületi központok kezébe kerül. „Azzal nincs vitánk, hogy indokolt az egy kézben való fenntartás és működtetés, de azt senki sem mondta a kormányon kívül, hogy az állam az egyetlen kéz.” Kérésünkre kifejtette: úgy gondolják, hogy az önkormányzatok kezében jó helyen lennének az iskolák. Ugyanakkor fontosnak nevezte, hogy a működtető a fenntartásban is részt vegyen, és ismerje a helyi közösségek érdekeit.
Az MNO felvetésére, miszerint egy tegnapi rendezvényen Galló Istvánné is elismerte, hogy az önkormányzatok közül volt, aki adósságot halmozott fel, és a kormányzat legtöbbször hangoztatott érve is ez, azt felelte: az állam ennek orvoslására felállíthatna egy szempontrendszert, melyet minden szervnek be kéne tartani. „Meg kell adni nekik az esélyt. Ott, ahol az önkormányzat nem tudná ellátni, az állam beavatkozhatna” – vélte.
Mint mondta, a Nemzeti Alaptantervvel és a kerettantervekkel nincs bajuk. Ugyanakkor a szakképzéssel kapcsolatban kijelentette: a közismereti tárgyak radikális csökkentése nem járható út, mert a tanuló nem fog tudni tovább lépni. „A zsákutca-képzésben alattvalókat akarnak képezni” – tette hozzá, a szakközépiskolák átkeresztelését pedig puszta „szómágiának” nevezte.
Az alternatív iskolákat érintő változásokról szólva az MNO kérdésére elmondta: a költségvetési tervezetben található többletszolgáltatás fogalma félreértésre adhat okot. Felhívta a figyelmet az alternatív óvodákat érintő változásokra. „A Waldorf-óvodákban az alapprogramból következően a gyermekekkel való foglalkozás hat órában van megjelölve, míg a többletszolgáltatás nyolc órát ír elő. Nem tudom, hogy a kormánynak mi a baja velük azon kívül, hogy láthatóan nem tudják elfogadni a különbözőségeket” – kommentálta.