Semmis a busztender, válságtanácskozást tartanak

Tarlós István az MNO-nak: Elfelejthetjük a szolgáltatásvásárlást. Felkészültek a metró vészleállítására.

2016. 10. 19. 11:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megsemmisítette ma a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) a 3-as metró felújításának idejére szükséges 150 pótlóbuszos szolgáltatásra kiírt közbeszerzési eljárást – derült ki a hatóság honlapjára szinte a döntés után azonnal feltett határozatból. A KDB ezzel együtt a kormány által kierőszakolt megrendelési pályázat idén június 17-én megjelentett előzetes tájékoztatóját, és a későbbi kiegészítéseket súlyosan jogszabálysértőnek, a közbeszerzési törvénybe ütközőnek minősítette, és a kiíró Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) szemben példátlan, 40 millió forintos bírságot szabott ki.

A KDB két ponton látott törvényszegést: szerintük a BKK szándékosan pontatlan műszaki feltételekkel írta ki a tendert, amelynek alapján nem minden szolgáltató tudta eldönteni, hogy részt vegyenek-e az eljárásban vagy sem, illetve a fővárosi közlekedési cég nem jelölte meg egyértelműen, hogy a szolgáltatásvásárláshoz a leendő nyertesnek sofőröket is kell biztosítania.

– Nevetséges! A közbeszerzési hatóság talán maga sem tudta, hogy mondvacsinált indokaival milyen hatalmas felelősséget vállal a 3-as metró felújításának megakasztásában – közölte lapunkkal Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester. Hozzátette: a városvezetés „válságtanácskozást” tart, s azt mérlegeli: elveti a korábban a kormány által a fővárosra kényszerített szolgáltatásvásárlást, és ha össze tud „kaparni” annyi (40-70) buszt, amellyel tavasszal megkezdhető lenne a 3-as metró felújítása, akkor Budapest elfelejti a külső vállalkozóktól való megrendelést. Mint mondta: Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter éppen a Volánbusz érdekében függesztette fel az eljárást, azonban a KDB a mostani megsemmisítéssel az állami busztársaság a szolgáltatásra épített hasonló tenderét is ellehetetlenítette.

– Figyelembe vesszük a kormány hosszú távú stratégai érdekeit, egyben a rövid távú tényeket, amelyek szerint Magyarországon ma nem áll rendelkezésre magyar busz ilyen nagyságrendben – szögezte le Tarlós István.

Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója pedig elmondta: a hatóság mondvacsinált indokaival szemben jogi útra lépnek, bírósághoz fordulnak.

– Budapesten ma csaknem félezer busz működik hasonló formában, s valamennyit ugyanilyen közbeszerzési eljárásokon szerezte, ugyanilyen műszaki előírásokkal és feltételekkel. A legkülönösebb pedig az, hogy az eredeti felhívásunkat maga a KDB „minőségbiztosította”, amiért százezer forintot fizettünk.

– Érthetetlen és védhetetlen, hogy egy pályázat, amelyről a hatóság maga állapítja meg, sőt garantálja, hogy törvényes, mára jogsértő lett. A hatóság ürügyet kereshetett a tender megsemmisítésére, hiszen nincs olyan pályázó, olyan szolgáltató, ahol azt gondolnák, hogy „önjáró buszok” léteznek, s így azokhoz sofőrök sem kellenek – mondta Dabóczi Kálmán, aki szerint a BKK akár átcsoportosításokkal, akár korábbi buszvásárlási opciók lehívásával képes lesz előteremteni legalább a 3-as metró déli szakaszának pótlásához szükséges járműszámot, így a munkák akár el is kezdődhetnek majd jövő márciusban.

A fővárosnak, illetve közlekedési társaságának, a BKV-nak már csaknem egy éve lehetne 150 autóbusza a metrópótláshoz, hiszen tenderein eredményesen, a legolcsóbb, alig több mint 12 milliárd forintos ajánlattal egy lengyel gyártó, a Solaris nyert. Ezt „fúrta meg” a kormány, és a magyar buszgyártás feltámasztásának ígéretével idén nyárig halogattatta a döntést. A kiírt, majd kérésre határidővel módosított, műszakilag pontosított tendert Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter kezdeményezésére szeptember 23-án szombaton függesztette fel a KDB.

A közbeszerzési eljárást Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter folyamatosan támadta szinte minden nyilvános szereplésén. Mindeközben a 3-as metró korábban teljesnek ígért felújítását – Orbán Viktor miniszterelnök Tarlós Istvánnak tett ígéretei és Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter bejelentései ellenére – a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tette kockára.

A főpolgármesternek alig egy hete küldött hivatalos levelükben leszögezték: a kormány nem vállal 137,5 milliárd forintnál több fedezetet a beruházásra. A főpolgármester pedig ezt követően közölte: ebben az esetben elmaradhatnak a metrómegállók felújítási munkái, éppen a közbeszerzési eljárások magas ajánlatai miatt.

Felsőbb utasításra büntetik Budapestet?

A BKV a legkisebb veszélyhelyzet lehetősége esetén haladéktalanul leállíthatja az Újpesttől Kőbánya-Kispestig közlekedő földalatti járatokat

Amint tudomást szereztem a KDB megsemmisítő határozatáról, szinte azonnal hívtam a hatósági testület elnökét (Puskás Sándor - a szerk.), aki udvariasan, de közölte velem: e témában ne őt keressem... – mondta újabb érdeklődésünkre Tarlós István. Megjegyezte: eleve jogtalanul, 38 nappal a törvényes határidő után támadta meg a nemzeti fejlesztési miniszter a tendert, amellyel a hatóságnak nem lett volna más dolga, mint figyelmen kívül hagyni. – A buszvásárlás helyett a szolgáltatás-megrendelést erőltették, és tisztában lehettek azzal is, ha egy iskolai osztály a kirándulására buszt rendel, ahhoz sofőr is jár, nem a tanár vagy a hetes diák fogja vezetni a járművet – fűzte hozzá a főpolgármester. Szerinte ma már szinte mindenki látja, aki nem vak: nincs magyar busz, és aki ennek ellenére akadályozza a felújítást, időhúzásra játszik a 3-as metró, Budapest, az itt élők kárára. Akik ezt teszik, azok az egészt fővárost büntetik, de azzal is tisztában kell lenniük: a fővárosiak, amint módjuk lesz rá, a kormányt, a Fideszt fogják büntetni – mondta a főpolgármester, aki történtek után levelet írt Bolla Tibornak, a BKV vezérigazgatójának. A levél, amely a birtokunkba jutott a következőket tartalmazza: „Az M3-as metró utasbiztonságával kapcsolatos legkisebb szakmai vagy szakértői konkrét kétség, tiltó javaslat, baleset- vagy életveszély jelzése, akár ezek esetleges konkrét lehetősége esetén a járatok haladéktalan leállításáról saját hatáskörben intézkedni szíveskedjék. Felszólítom egyben az utasbiztonsággal kapcsolatos ellenőrzések gyakoriságának növelésére és az ellenőrzés kontrolljának biztosítására is. Jogszabályi kötelezettségén túl erre ismételten nyomatékosan felhívom a figyelmét. Ennek esetleges bekövetkezése esetén a városvezetéstől intézkedéséhez és a járatok leállításához minden politikai támogatást meg fog kapni.” (Sz. Zs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.