Semmis a busztender, válságtanácskozást tartanak

Tarlós István az MNO-nak: Elfelejthetjük a szolgáltatásvásárlást. Felkészültek a metró vészleállítására.

2016. 10. 19. 11:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megsemmisítette ma a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) a 3-as metró felújításának idejére szükséges 150 pótlóbuszos szolgáltatásra kiírt közbeszerzési eljárást – derült ki a hatóság honlapjára szinte a döntés után azonnal feltett határozatból. A KDB ezzel együtt a kormány által kierőszakolt megrendelési pályázat idén június 17-én megjelentett előzetes tájékoztatóját, és a későbbi kiegészítéseket súlyosan jogszabálysértőnek, a közbeszerzési törvénybe ütközőnek minősítette, és a kiíró Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) szemben példátlan, 40 millió forintos bírságot szabott ki.

A KDB két ponton látott törvényszegést: szerintük a BKK szándékosan pontatlan műszaki feltételekkel írta ki a tendert, amelynek alapján nem minden szolgáltató tudta eldönteni, hogy részt vegyenek-e az eljárásban vagy sem, illetve a fővárosi közlekedési cég nem jelölte meg egyértelműen, hogy a szolgáltatásvásárláshoz a leendő nyertesnek sofőröket is kell biztosítania.

– Nevetséges! A közbeszerzési hatóság talán maga sem tudta, hogy mondvacsinált indokaival milyen hatalmas felelősséget vállal a 3-as metró felújításának megakasztásában – közölte lapunkkal Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester. Hozzátette: a városvezetés „válságtanácskozást” tart, s azt mérlegeli: elveti a korábban a kormány által a fővárosra kényszerített szolgáltatásvásárlást, és ha össze tud „kaparni” annyi (40-70) buszt, amellyel tavasszal megkezdhető lenne a 3-as metró felújítása, akkor Budapest elfelejti a külső vállalkozóktól való megrendelést. Mint mondta: Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter éppen a Volánbusz érdekében függesztette fel az eljárást, azonban a KDB a mostani megsemmisítéssel az állami busztársaság a szolgáltatásra épített hasonló tenderét is ellehetetlenítette.

– Figyelembe vesszük a kormány hosszú távú stratégai érdekeit, egyben a rövid távú tényeket, amelyek szerint Magyarországon ma nem áll rendelkezésre magyar busz ilyen nagyságrendben – szögezte le Tarlós István.

Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója pedig elmondta: a hatóság mondvacsinált indokaival szemben jogi útra lépnek, bírósághoz fordulnak.

– Budapesten ma csaknem félezer busz működik hasonló formában, s valamennyit ugyanilyen közbeszerzési eljárásokon szerezte, ugyanilyen műszaki előírásokkal és feltételekkel. A legkülönösebb pedig az, hogy az eredeti felhívásunkat maga a KDB „minőségbiztosította”, amiért százezer forintot fizettünk.

– Érthetetlen és védhetetlen, hogy egy pályázat, amelyről a hatóság maga állapítja meg, sőt garantálja, hogy törvényes, mára jogsértő lett. A hatóság ürügyet kereshetett a tender megsemmisítésére, hiszen nincs olyan pályázó, olyan szolgáltató, ahol azt gondolnák, hogy „önjáró buszok” léteznek, s így azokhoz sofőrök sem kellenek – mondta Dabóczi Kálmán, aki szerint a BKK akár átcsoportosításokkal, akár korábbi buszvásárlási opciók lehívásával képes lesz előteremteni legalább a 3-as metró déli szakaszának pótlásához szükséges járműszámot, így a munkák akár el is kezdődhetnek majd jövő márciusban.

A fővárosnak, illetve közlekedési társaságának, a BKV-nak már csaknem egy éve lehetne 150 autóbusza a metrópótláshoz, hiszen tenderein eredményesen, a legolcsóbb, alig több mint 12 milliárd forintos ajánlattal egy lengyel gyártó, a Solaris nyert. Ezt „fúrta meg” a kormány, és a magyar buszgyártás feltámasztásának ígéretével idén nyárig halogattatta a döntést. A kiírt, majd kérésre határidővel módosított, műszakilag pontosított tendert Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter kezdeményezésére szeptember 23-án szombaton függesztette fel a KDB.

A közbeszerzési eljárást Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter folyamatosan támadta szinte minden nyilvános szereplésén. Mindeközben a 3-as metró korábban teljesnek ígért felújítását – Orbán Viktor miniszterelnök Tarlós Istvánnak tett ígéretei és Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter bejelentései ellenére – a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tette kockára.

A főpolgármesternek alig egy hete küldött hivatalos levelükben leszögezték: a kormány nem vállal 137,5 milliárd forintnál több fedezetet a beruházásra. A főpolgármester pedig ezt követően közölte: ebben az esetben elmaradhatnak a metrómegállók felújítási munkái, éppen a közbeszerzési eljárások magas ajánlatai miatt.

Felsőbb utasításra büntetik Budapestet?

A BKV a legkisebb veszélyhelyzet lehetősége esetén haladéktalanul leállíthatja az Újpesttől Kőbánya-Kispestig közlekedő földalatti járatokat

Amint tudomást szereztem a KDB megsemmisítő határozatáról, szinte azonnal hívtam a hatósági testület elnökét (Puskás Sándor - a szerk.), aki udvariasan, de közölte velem: e témában ne őt keressem... – mondta újabb érdeklődésünkre Tarlós István. Megjegyezte: eleve jogtalanul, 38 nappal a törvényes határidő után támadta meg a nemzeti fejlesztési miniszter a tendert, amellyel a hatóságnak nem lett volna más dolga, mint figyelmen kívül hagyni. – A buszvásárlás helyett a szolgáltatás-megrendelést erőltették, és tisztában lehettek azzal is, ha egy iskolai osztály a kirándulására buszt rendel, ahhoz sofőr is jár, nem a tanár vagy a hetes diák fogja vezetni a járművet – fűzte hozzá a főpolgármester. Szerinte ma már szinte mindenki látja, aki nem vak: nincs magyar busz, és aki ennek ellenére akadályozza a felújítást, időhúzásra játszik a 3-as metró, Budapest, az itt élők kárára. Akik ezt teszik, azok az egészt fővárost büntetik, de azzal is tisztában kell lenniük: a fővárosiak, amint módjuk lesz rá, a kormányt, a Fideszt fogják büntetni – mondta a főpolgármester, aki történtek után levelet írt Bolla Tibornak, a BKV vezérigazgatójának. A levél, amely a birtokunkba jutott a következőket tartalmazza: „Az M3-as metró utasbiztonságával kapcsolatos legkisebb szakmai vagy szakértői konkrét kétség, tiltó javaslat, baleset- vagy életveszély jelzése, akár ezek esetleges konkrét lehetősége esetén a járatok haladéktalan leállításáról saját hatáskörben intézkedni szíveskedjék. Felszólítom egyben az utasbiztonsággal kapcsolatos ellenőrzések gyakoriságának növelésére és az ellenőrzés kontrolljának biztosítására is. Jogszabályi kötelezettségén túl erre ismételten nyomatékosan felhívom a figyelmét. Ennek esetleges bekövetkezése esetén a városvezetéstől intézkedéséhez és a járatok leállításához minden politikai támogatást meg fog kapni.” (Sz. Zs.)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.