Erdélyi voksokért menne a harc?

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint a kormánynak vannak még eszközei a Heineken ellen.

Katona Mariann
2017. 03. 25. 6:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokkal többről szólhat a Heineken ellen indított kormányzati hadjárat, mint a sör logójában lévő vörös csillag tiltása, vagy az erdélyi kézműves sör védelme. A harcot valójában a határon túli magyarok 2018-as szavazataiért folytathatja a magyar kormány a holland sörgyárral. Nem véletlenül látogatott Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter tegnap az Igazi Csíki Sört gyártó csíkszentsimoni sörfőzdébe, s tette egyértelművé már nem először: a hatalmával visszaélő holland világcéggel a magyar kormány márpedig felveszi a küzdelmet. És valószínűleg nem ő lesz az egyetlen kormánypárti politikus, aki erről a – várhatóan – hosszú harcról a helyszínen is biztosítja a határon túli magyarokat. Azokat, akik egy év múlva a magyar országgyűlési választáson szavaznak, s akik legutóbb igen jelentős arányban a Fideszt támogatták. Csakhogy a szavazói bázis megtartásáért ott is tenni kell.

A mostani sörvitán túlmenően ezért várható az is, hogy a magyar kormány Erdély kapcsán az eddigieknél hangsúlyosabban hallatja majd szavát a romániai magyarok identitásmegőrzését – anyanyelvhasználat, magyar iskolák ügye – érintő kérdésekben is. Lapunk úgy tudja, a közeljövőben esedékes több nagy horderejű gazdasági projekt beharangozása is.

Az egyik ismert közülük az a program, amelynek révén Erdély jelentős támogatásban részesül az összesen 17 milliárd forintos óvodafejlesztési támogatásból. Úgy hírlik, hogy a magyar kormány és az erdélyi református egyház képviselői már járják a magyarlakta településeket, melyeket kiszemelték óvoda, bölcsőde létesítésére. Idén kezdődik Erdélyben a magyar kormány gazdaságélénkítő programja is, amelynek révén hatalmas összegű támogatások áramlanak oda, ám a részletekről még hiába kérdeztük a helyieket.

Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes tegnap beszélt arról, hogyan könnyítenék 2018-ra a határon túliak szavazási lehetőségeit. Miközben a főképp Nyugat-Európában munkát vállalók továbbra is csak személyesen, akár több száz kilométeres utazás után tudják majd leadni voksukat, a levélszavazás, amellyel a kettős állampolgárok élhetnek, még egyszerűbb lesz. Semjén Zsolt a kormánypárti Magyar Időknek fejtette ki, hogy korábban túl komplikált szabályokat hoztak. – Pusztán azon, hogy két borítékba kell betenni a szavazólapot, sok voks veszett el formai érvénytelenség miatt. De problémát okoz az anya neve mint azonosító adat is, hiszen ez magyar sajátosság, a világ nagy részén nem használják – mondta. Ezért hamarosan be is nyújtják ezek orvoslására a törvénymódosító javaslatukat.

Úgy tűnik, máris beszállt a kormányzati kampányba a Fidelitas is. Tegnap jelentették be: tiltakoznak a marosvásárhelyi II. Rákóczi Ferenc Teológiai Líceum ellehetetlenítésére irányuló, „kommunista időket idéző törekvések ellen”. A romániai korrupcióellenes ügyészség azonban már korábban indított eljárást az intézmény vezetője ellen, és a gyerekek szüleit is kihallgatták.

Lázár János csíkszentsimoni látogatásán egyébként tárgyalást sürgetett a két sörgyártó között, és reményét fejezte ki, hogy egy hónapon belül megnyugtató megállapodás születhet „Dávid és Góliát” harcában. Ezért – közölte – a kormány már egyeztetett a Heineken Magyarország menedzsmentjével és Hollandia budapesti nagykövetével is. Lázár János mindenesetre tett egy érdekes kijelentést is. – Ha a Heineken nem mutat együttműködést, és továbbra is el akarja taposni az Igazi Csíki Sört, a kormány kezében még számos olyan eszköz van, amelyeket készen állunk a magyar nemzeti érdek védelmében bevetni – mondta. Azt azonban már nem fejtette ki, hogy pontosan mire készül a kormány.

Az egyelőre kérdéses, hogy a Heinekent hogyan érinti majd a kommunikációs szinten jelentős kormányzati támadássorozat. Bár a reklám területén gyakran emlegetett irányelv, hogy a negatív reklám is reklám, Radetzky András, a Magyar Public Relations Szövetség korábbi elnökségi tagja a Magyar Nemzetnek azt mondta, még nem lehet megjósolni, milyen hatással lesz ez az ügy a vállalat hírnevére. Jelenleg talán úgy tűnhet, hogy inkább negatívval, legalábbis Magyarországon. A szakember azt is kifejtette, hogy a hírnév szempontjából számít a közismertség és a nagy publicitás, de a sikerhez közmegbecsülés is kell.

Közben az előző ciklusban még fideszes országgyűlési képviselőként tevékenykedő Menczer Erzsébet által vezetett Szovjetunióban Volt Magyar Politikai Rabok és Kényszermunkások Szervezete (Szorakész) a Szabadságvédő Alapítvánnyal együtt beperelte a Heinekent. A kormányzati kommunikációval megegyezően arra hivatkoztak, hogy a vörös csillag tiltott önkényuralmi jelkép akkor is, ha valamely terméken jelenik meg, és így sérti a kommunista diktatúra áldozatainak emlékét. A Magyar Nemzet szerette volna megtudni Menczer Erzsébettől, hogy miért éppen most tettek feljelentést – hiszen a Heineken már a XIX. század végétől használja a védjegyét –, és mi lesz más, vörös csillagot megjelenítő termékekkel, úgymint egy ismert ásványvíz vagy sportcipő. Lapzártánkig azonban a korábbi fideszes politikust nem sikerült elérnünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.