Olimpia nem lesz, de 80 milliárdért áthelyezik a vasutat

Nagyon drága a vasút kiváltása, csak az jár jól vele, aki megszerzi a felszabaduló Duna-parti területet.

MN
2017. 04. 21. 5:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eredetileg a 2024-es olimpiai pályázat miatt vették tervbe, hogy a Budapest–Belgrád vasútvonal fejlesztése részeként áthelyezik a budapesti Soroksári út melletti vágányokat. A műszakilag rendkívül bonyolult projekt 80 milliárd forinttal dobta meg a vasútvonal amúgy is drága, 470 milliárdos büdzséjét, cserébe viszont felszabadult volna a főváros egyik legértékesebb, a Ráckevei-Duna menti területe, ahová az olimpiai falut álmodták.

Bár az olimpiai pályázatot – elkerülendő az erről szóló népszavazás kiírását – a főváros és a kormány visszavonta, a 444.hu most arról ír, hogy a kormány ennek ellenére is számol a vasút áthelyezésével, vagyis továbbra is tervben van a költséges beruházás. Az olimpiai falu helyett pedig 8000–15 000 diáknak szállást adó campust képzelnek el a felszabaduló területen.

A folyóparti telekre korábban Tarsoly Csaba, a Quaestor cégcsoport vezetője álmodott nagyszabású ingatlanfejlesztést Duna City néven, de nem lett belőle semmi, mert nem volt rá pénze, aztán pedig csődbe is ment. Tarsoly előtte tárgyalt a projektről a szaúdi milliárdos Ghaith Pharaonnal is, aki Orbán Viktor szomszédságában vásárolt házat. Az üzlet nem jött össze, Pharaon pedig az idén januárban meghalt.

A Quaestor-ügy egyik furcsasága, hogy sem az ügyészség, sem a bíróság nem látta indokoltnak a Duna-parti telek bűnügyi zár alá vételét. Tarsoly maga ezt szerette volna, mert attól tart, hogy a végelszámoló jóval áron alul értékesíti majd a területet, pedig annak árából kártalanítani lehetne a cégcsoport befektetőit.

Időközben kérdésessé vált a Budapest–Belgrád vasútvonal sorsa is. Az EU is megkérdőjelezi a projekt szabályosságát, hiszen nem volt közbeszerzés, de ennél fontosabb, hogy komoly aggályok vannak a kilométerenként négymilliárdba kerülő fejlesztés hasznával és megtérülésével kapcsolatban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.