Drága mulatság az I. kerületi polgármester kényelme

A Budavári Önkormányzat vezetője saját használatra egy elektromos és egy luxusautót vásároltatott közpénzből.

Horváth Csaba László
2017. 05. 10. 4:02
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, nem sajnálja a közpénzt az I. kerület fideszes polgármestere, ha saját kényelméről van szó. Nagy Gábor Tamás ugyanis két hivatali autót is vásároltatott magának az önkormányzattal – értesült a Magyar Nemzet. A polgármesternek 2014-ben egy Nissan Leaf típusú elektromos autót szerzett be a Budavári Önkormányzat, egy évvel később pedig egy hibrid meghajtású Lexust is vásároltak neki személyes használatra. Nem mellékes, hogy éppen a budavári polgármester kezdeményezésére vezették be 2015 végén a környezetkímélő gépkocsik ingyenes parkolását Budapesten. Vagyis akkor, amikor a kormánypárti politikus már elektromos autóval közlekedett.

Az, hogy a fideszes politikusnak két hivatali járműre is szüksége van, azért is érdekes, mert értesüléseink szerint a polgármester nem is autóval jár be a munkahelyére. A városháza ugyanis körülbelül 200 méterre áll attól a patinás műemlék épülettől, amelyben szintén az önkormányzat biztosít neki lakást. Mint azt lapunk kiderítette, Nagy Gábor Tamás a saját maga vezette kerülettől „piaci alapon” egy 71 négyzetméteres lakást bérel mindössze 81 ezer forintért, vagyis a valós piaci árak töredékéért.

Figyelemre méltó egyébként, hogy míg az elektromos Nissan beszerzésével az I. kerület vezetése az önkormányzat környezettudatosságát igyekezett hangsúlyozni, addig a Lexus beszerzéséről hallgattak. Az autóvásárlásnak nincs nyoma az önkormányzat honlapján sem, ahol egyébként csak nyolc-tíz évvel ezelőtt kötött szerződéseket lehet megtalálni.

De hiába próbáltunk érdeklődni a vásárlás részleteiről az önkormányzatnál és a polgármesternél is, Nagy Gábor Tamást nem tudtuk utolérni, a hivatal sajtófőnöke, Lantos Melinda pedig egy idő után már a telefonhívásainkra sem reagált.

A Lexus beszerzését végül a Párbeszéd I. kerületi képviselője erősítette meg lapunknak, aki maga is aggályosnak tartotta az autóvásárlást. V. Naszályi Márta elmondta, hogy a 2015-ös költségvetési rendeletből derült ki számára az önkormányzat újabb kocsivásárlása. Ezért egy bizottsági ülésen rá is kérdezett, miért szükséges az újabb autó. Mint mondta, azt a választ kapta, hogy ezt a járművet szintén polgármesteri használatra vásárolják meg, méghozzá azért, mert a korábban beszerzett elektromos autó – korlátozott hatótávolsága miatt – nem alkalmas távolsági közlekedésre. De – hangzott a felelet – a szóban forgó terepjáróban négyen is elférnek csomagokkal együtt, tehát alkalmas arra, hogy testvérvárosi kiküldetésekre utazzanak vele.

V. Naszályi Márta megkérdezte azt is, hogy évente hány testvérvárosi látogatásra utazik a polgármester, illetve hogy készült-e számítás arra vonatkozóan, jobban megéri-e autót venni, mint bérelni. Erre válaszul közölték az ellenzéki képviselővel, hogy ilyen felmérés nem készült, ugyanakkor évente 3-5 alkalommal szerveznek külföldi utakat, ezért a jutányos áron 15 millió forintba kerülő Lexus hibrid terepjáró megfelelő választás a célra. A Párbeszéd képviselője úgy látja, sajnálatos módon a budavári fideszes vezetés őszintén hiszi, hogy természetes a kerület vagyonából lakást kiutalni, illetve több autót is vásárolni a polgármester számára. Kiemelte, szerinte a közpénzeket a polgármester személyes kényelme helyett a kerületi közösség érdekében kellene felhasználni.

A képviselő által említett költségvetési rendeletből az is kiderül, hogy a korábbi hivatali jármű rossz állapotával indokolták az új Lexus beszerzését. Mint írták, az önkormányzat Honda márkájú autója rendszeresen meghibásodik, nem üzembiztos. Mindez azért érdekes, mert az I. kerület által korábban kiadott adatok alapján az autót rendszeresen karbantartották. Olyannyira, hogy 2010 és 2014 között az autó szervizköltségeire több mint 3,2 millió forintot adott ki a hivatal. A hatalmas összeg pikantériája, hogy nem tartalmazza például a gépjármű abroncs- és akkumulátorcseréjére fordított összeget, ami további 350 ezer forintba került.

A Budavári Önkormányzat vezetése egyébként nem csak a hivatal járművel kapcsolatos adatokat igyekszik titkolni. Azt sem szívesen osztanák meg a nyilvánossággal, miként gazdálkodnak a kerület bérlakásvagyonával. Ugyanis korábban csaknem 3 millió forintot kért a Magyar Nemzettől az ingatlan-bérbeadások részleteit tartalmazó közérdekű adatokért – amelyeket akkor kértünk az önkormányzattól, amikor kiderült, nemcsak a polgármester jutott olcsón lakáshoz, hanem rendszerszerűen osztogatják potom pénzekért az értékes ingatlanokat a főváros egyik legelőkelőbb kerületében. Továbbá jól járt a polgármester volt felesége is, akinek egy állami cég ad bérbe egy 158 négyzetméteres lakást a várban, mindössze havonta 80 ezer forintért. Korábbi cikkünk nyomán a IX. kerületi ügyészség hűtlen kezelés gyanúja miatt rendelt el nyomozást.

Cikkünk megjelenése után levélben reagált állításainkra a budavári önkormányzat. Azt írják, a polgármester személyes használatában nem kettő, hanem csak egy autó áll, az elektromos Nissan Leaf, amely közfeladatai ellátásához szükséges, nem kizárólag a munkába járáshoz. Ez a kocsi egyébként 2014 óta a polgármesteri hivatal tulajdona. A másik járművet, a Lexus Hybridet hosszabb, vidéki, külföldi utakra használja az önkormányzat, és nem kizárólag a polgármester személyes használatára tartják fenn.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.