Százmilliárd: ráfizethet Budapest a 3-as metró felújítására

Akár negyvenmilliárd is lehet a többletköltség, és ha a kormány nem ad elég pénzt, újra eladósodhat a főváros.

2017. 05. 30. 4:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentősen megugrott a 3-as metró felújításának összköltsége: legalább 30-40 milliárd forinttal több pénz kellene a kormány által meghatározott 137,5 milliárd forintos keretnél – tudta meg a Magyar Nemzet fővárosi szakmai forrásokból. A metróvonal infrastruktúrájának rekonstrukciójára kiírt tenderek közül az állomásokat érintő munkák hármas szakaszolásával kapcsolatos korábbi hírek még csak 23 százalékkal magasabb ajánlatokról szóltak. Információnk szerint a vágányépítési pályázatra érkezett, a becslésekhez képest jelentősen túlárazott ajánlatok miatt szállhatott el végképp az újabb közbeszerzés. A fővárosi önkormányzat emiatt kutyaszorítóba került, amennyiben ugyanis az Európai Uniótól kért finanszírozási kereten túl a magyar kormány nem segíti ki Budapestet, vagy lemondhatnak a Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester szerint a ciklus legfontosabb beruházásáról, vagy – minden más fejlesztést félretéve – az Európai Beruházási Bankkal (EIB) kötött hitelkeretből közlekedési célra fordítható 350 millió eurós részéből „használnak el” pénzt.

Amennyiben így lenne, Budapest adósságállománya a korábbi állami konszolidáció ellenére újra 100 milliárd fölé kúszna. A városháza az elmúlt években 60 milliárd forintos hitelt vett fel a metrószerelvények felújítására, korábban pedig 18 milliárdos kölcsönért folyamodott az EIB-hez a hosszú évek óta készülő e-jegy-rendszer bevezetéséhez.

A 100 milliárd forintot meghaladó eladósodás azzal fenyegeti a fővárosi önkormányzatot és annak kormánypárti vezetését, hogy lényeges beruházás ebben a ciklusban bizonyosan nem készül el. A 3-as metró eleinte még csak 125 milliárdosra tett beruházása miatt húzták le végül a listáról például az újpalotai villamos kiépítését. Legutóbb ugyan a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyta, hogy kiírhatják a Lánchíd és a Váralagút kivitelezési tendereit, de annak 23 milliárdosra becsült költségének fedezetét szintén az EIB-hitelkeret adja.

Tarlós István május közepén még kedvezőbbnek ítélte meg a metrómegállók felújítási pályázataira érkezett ajánlatokat, mint a tavaly 53 százalékosra „feltornázottakat”. A főpolgármester akkor „lefújta” az egészet, és a BKV mint ajánlatkérő visszavonta a tendereket. Budapest vezetője akkor azt mondta: amíg ő a főpolgármester, fedezet nélküli kötelezettségvállalás itt nem lesz. A cselekmény ugyanis a hatályos magyar jogszabályok szerint törvénysértő, és büntetőeljárás indulhat az ellen a vezető ellen, aki így tesz.

Bár a főpolgármester április végén még elsősorban a fővárosi cégek béremelései miatt szeretett volna találkozni Orbán Viktor miniszterelnökkel, a 3-as metró felújításának közbeszerzési árai immár halaszthatatlanná teszik az egyeztetést. A kormányfő egy hónapja nem talál megfelelő időpontot Budapest súlyos problémáinak megtárgyalására, de belső forrásaink szerint miután végigjárta az úgynevezett modern, azaz a megyei jogú városokat, ezen a héten tud erre időt szakítani.

– Nemrég érkeztem haza Kárpátaljáról, egyelőre semmi konkrétumot nem tudok – mondta el lapunknak Tarlós István. Megjegyezte: a 3-as metró kocsijait a szerződésnek megfelelően folyamatosan újítja fel az orosz Metrovagonmas, és a korábbi ígéreteknek megfelelően havonta két új szerelvény áll forgalomba az év végéig.

Tény, hogy a 3-as metrón a 30-40 éves járművek rossz műszaki állapota okozza a füstöléseket, a járatleállásokat, ezek a szakemberek szerint a szinte új metrókocsik forgalomba állításával megoldódnak. Ugyanakkor a megállók, a pálya, az alagút berendezései sem felelnek meg a kor követelményeknek. Elsőként a déli részhez kellene hozzáfogni Kőbánya–Kispest és a Népliget között, de ma már kormánysegítség esetén is kétséges, hogy idén elkezdődhetnének a munkák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.