Százmilliárd: ráfizethet Budapest a 3-as metró felújítására

Akár negyvenmilliárd is lehet a többletköltség, és ha a kormány nem ad elég pénzt, újra eladósodhat a főváros.

2017. 05. 30. 4:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentősen megugrott a 3-as metró felújításának összköltsége: legalább 30-40 milliárd forinttal több pénz kellene a kormány által meghatározott 137,5 milliárd forintos keretnél – tudta meg a Magyar Nemzet fővárosi szakmai forrásokból. A metróvonal infrastruktúrájának rekonstrukciójára kiírt tenderek közül az állomásokat érintő munkák hármas szakaszolásával kapcsolatos korábbi hírek még csak 23 százalékkal magasabb ajánlatokról szóltak. Információnk szerint a vágányépítési pályázatra érkezett, a becslésekhez képest jelentősen túlárazott ajánlatok miatt szállhatott el végképp az újabb közbeszerzés. A fővárosi önkormányzat emiatt kutyaszorítóba került, amennyiben ugyanis az Európai Uniótól kért finanszírozási kereten túl a magyar kormány nem segíti ki Budapestet, vagy lemondhatnak a Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester szerint a ciklus legfontosabb beruházásáról, vagy – minden más fejlesztést félretéve – az Európai Beruházási Bankkal (EIB) kötött hitelkeretből közlekedési célra fordítható 350 millió eurós részéből „használnak el” pénzt.

Amennyiben így lenne, Budapest adósságállománya a korábbi állami konszolidáció ellenére újra 100 milliárd fölé kúszna. A városháza az elmúlt években 60 milliárd forintos hitelt vett fel a metrószerelvények felújítására, korábban pedig 18 milliárdos kölcsönért folyamodott az EIB-hez a hosszú évek óta készülő e-jegy-rendszer bevezetéséhez.

A 100 milliárd forintot meghaladó eladósodás azzal fenyegeti a fővárosi önkormányzatot és annak kormánypárti vezetését, hogy lényeges beruházás ebben a ciklusban bizonyosan nem készül el. A 3-as metró eleinte még csak 125 milliárdosra tett beruházása miatt húzták le végül a listáról például az újpalotai villamos kiépítését. Legutóbb ugyan a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyta, hogy kiírhatják a Lánchíd és a Váralagút kivitelezési tendereit, de annak 23 milliárdosra becsült költségének fedezetét szintén az EIB-hitelkeret adja.

Tarlós István május közepén még kedvezőbbnek ítélte meg a metrómegállók felújítási pályázataira érkezett ajánlatokat, mint a tavaly 53 százalékosra „feltornázottakat”. A főpolgármester akkor „lefújta” az egészet, és a BKV mint ajánlatkérő visszavonta a tendereket. Budapest vezetője akkor azt mondta: amíg ő a főpolgármester, fedezet nélküli kötelezettségvállalás itt nem lesz. A cselekmény ugyanis a hatályos magyar jogszabályok szerint törvénysértő, és büntetőeljárás indulhat az ellen a vezető ellen, aki így tesz.

Bár a főpolgármester április végén még elsősorban a fővárosi cégek béremelései miatt szeretett volna találkozni Orbán Viktor miniszterelnökkel, a 3-as metró felújításának közbeszerzési árai immár halaszthatatlanná teszik az egyeztetést. A kormányfő egy hónapja nem talál megfelelő időpontot Budapest súlyos problémáinak megtárgyalására, de belső forrásaink szerint miután végigjárta az úgynevezett modern, azaz a megyei jogú városokat, ezen a héten tud erre időt szakítani.

– Nemrég érkeztem haza Kárpátaljáról, egyelőre semmi konkrétumot nem tudok – mondta el lapunknak Tarlós István. Megjegyezte: a 3-as metró kocsijait a szerződésnek megfelelően folyamatosan újítja fel az orosz Metrovagonmas, és a korábbi ígéreteknek megfelelően havonta két új szerelvény áll forgalomba az év végéig.

Tény, hogy a 3-as metrón a 30-40 éves járművek rossz műszaki állapota okozza a füstöléseket, a járatleállásokat, ezek a szakemberek szerint a szinte új metrókocsik forgalomba állításával megoldódnak. Ugyanakkor a megállók, a pálya, az alagút berendezései sem felelnek meg a kor követelményeknek. Elsőként a déli részhez kellene hozzáfogni Kőbánya–Kispest és a Népliget között, de ma már kormánysegítség esetén is kétséges, hogy idén elkezdődhetnének a munkák.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.