Összesen ötmilliárd forintért népszerűsíthetik a júliusi budapesti vizes világbajnokságot a Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel baráti kapcsolatot ápoló Kuna Tibor cégei. Az már februárban eldőlt, hogy az üzletember Young and Partners Kft. nevű vállalata szervezheti a vb kommunikációjához kapcsolódó rendezvényeket összesen kétmilliárdért, a múlt héten pedig az is kiderült, hogy az általános kommunikációra szánt pénz is a Fidesz-közeli vállalkozónál landolhat.
A Magyar Nemzet számolt be róla, hogy az erre kiírt tender eredményét ugyan még nem hozták nyilvánosságra, de a munka már megkezdődött, és a partnerekkel Kuna másik ügynöksége, a Trinity International Communications Kft. tartja a kapcsolatot. A megbízást a világbajnokság szervezésén dolgozó Bp2017 Nonprofit Kft.-nél megerősítették, ám ekkor a szerződés értékét még nem árulták el. Most ez is kiderült: a Nemzeti Kommunikációs Hivatalon keresztül megvalósított közbeszerzéseket összesítő hirdetmény alapján hárommilliárd forintot költhet a rendezvény kommunikációjára a Trinity.
A hatalmas büdzsét látva (ez az első negyedéves állami kommunikációs költés nyolcada) elég furcsa, hogy az ügynökség nem kapkodta el a kampány megindítását. Bár a szerződést már február végén megkötötték, áprilisban több, szervezésre rálátó forrásunk is arra panaszkodott, hogy a promóció területén egyelőre lényegében semmi nem történt. A kampány végül látványosan a hónap végén indult meg a vb imázsfilmjének bemutatásával, majd a kormányközeli sajtótermékeket is elárasztották a hirdetés alapján készített kreatívok (reklámtervek). Ez azonban még mindig kevés, főleg úgy, hogy a kései indulás miatt szűk két és fél hónap alatt kellene elkölteni a hárommilliárdot.
Hogy ezt miként kívánják megvalósítani, egyelőre nem egyértelmű. A Bp2017 Kft.-nél a további tervekről mindössze annyit mondtak lapunk kérdésére, hogy ma indul egy vb-t népszerűsítő utazó show, a későbbi elképzelésekre vonatkozó kérdéseinkre azonban lapzártánkig nem érkezett válasz.
Ahogy arra sem, hogy mikor kezdődhet, vagy megkezdődött-e már egyáltalán a nemzetközi kampány. Utóbbiról április végén kérdésünkre a szervezőcégnél azt írták: „a következő időszakban indul”, de közelebbit nem árultak el, az elmúlt napokban pedig lapunknak többen is úgy fogalmaztak, hogy ha történtek is lépések a vb határokon túli hirdetésére, azok egész biztosan nem voltak látványosak.
A nemzetközi hirdetések hiánya az elmúlt hetekben állítólag a Nemzetközi Úszószövetség (FINA) prominenseinek is szemet szúrt már, annak ellenére, hogy értesüléseink szerint a szervezethez – amelynél leginkább Gyárfás Tamás, a hazai szövetség januárban leváltott elnöke képviseli a magyar felet – a hazai kritikák nem jutnak el. Lausanne-ban nem téma sem a késés, sem az elszálló költségvetés, sőt, a FINA-ban kifejezetten jó véleménnyel vannak a magyar szervezőkről. Több forrásból is azt hallottuk, hogy mivel a korábbi hazai rendezésű tornákkal elégedettek voltak, most is arra számítanak, minden idők egyik legjobb világbajnoksága lesz a júliusi. A külföldi promóció késését azonban ők sem tudták hova tenni.
Az biztos, hogy a MÁV-nak lesz olyan mozdonya, amely magára ölti a FINA-logót, ahogy egy ideje már a Főtaxi járművein is feltűnik az esemény két kabalafigurája. Ezek azonban függetlenek a Trinity megbízásától.
Sorozat
Többrészes sorozatot forgathat Magyarországról a vizes világbajnokság kapcsán a CNN – jelezte lapunknak Borsa Miklós, a Bp2017 Nonprofit Kft. szóvivője. Az amerikai hírcsatorna állítólag magától jelentkezett a magyar félnél, és a Magyar Turisztikai Ügynökséggel állnak kapcsolatban. Korábban az Index.hu arról írt: a CNN 200 millió forintot kér azért, hogy bejelentkezzen az esemény megnyitójáról, amire összesen négymilliárd forint mehet el.