Végleg leveszi a kezét a kormány a veszélyes 3-as metróról?

Sikertelen volt Orbán Viktor és Tarlós István találkozója, Lázár János pedig még saját magát is megcáfolta.

2017. 06. 01. 15:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eredménytelenül zárult csütörtökön Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester találkozója a 3-as metró – mint a Magyar Nemzet megírta, egyre veszélyesebb – infrastruktúrájának felújítása ügyében, értesült lapunk. Az egyeztetést, úgy tűnik, a legnagyobb titokban szervezték, ám információink szerint feleslegesen, mert a kormány által korábban 137,5 milliárd forintos kerettel elfogadott uniós fejlesztés 37,1 milliárdos többletköltsége kérdésében egyelőre hajthatatlan a kormányfő is. Egyetlenegy lehetősége maradt még a kormánypárti főpolgármesternek a „sajátjainál” kiharcolni a szükséges forrásokat: ha elmegy június 7-én, azaz jövő szerdán a kormányülésre, s ott személyesen győzi meg a kabinetet, különösen annak Budapesttel kifejezetten ellenséges tagjait. Utóbbiak közé sorolják többek között Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztert vagy éppen Lázár János Miniszterelnökséget vezető minisztert.

Utóbbi a csütörtöki kormányinfón meglehetősen gúnyosan reagált Tarlós István kérésére, hogy a közbeszerzési pályázatokra érkezett, 27 százalékkal magasabb ajánlatok és a jelenlegi felújítási keret különbözetét állja a kormány, hiszen a terhet a főváros feszített költségvetése nem bírná el. A 2010 utáni időszak egyik legsúlyosabb problémájáról szintén a Magyar Nemzet számolt be. – Tarlós István főpolgármestert meghívtuk a jövő heti kormányülésre, s bár a kormány mindig támogatja Budapest fejlesztéseit, most a városnak kell megmondania, hogy mi legyen. Lázár János szerint ugyanis a 137,5 milliárd forintos keret számait a főváros adta meg, ők kérték, hogy ekkora legyen a beruházás, a kormány pedig elment Brüsszelbe, és 100 százalékos támogatást kért a főváros számára. Megkötöttük 2016-ban a támogatási szerződést, a fejlesztés lebonyolítása ezután már nem a kormány, hanem a főváros feladata – magyarázta Lázár János, aki szerint a projekt 100 százalékánál pont a brüsszeli előírások miatt nem tudnak több forrást biztosítani.

Csakhogy

ennek éppen az ellenkezőjét mondta korábban háromszor is

a fideszes politikus azzal, hogy ha többe kerül a metrófelújítás, csak szóljon a főpolgármester, és a kormány kifizeti. Ehhez képest Lázár János azzal támasztotta alá mostani elzárkózásukat, hogy felsorolta, mennyi mindennel támogatták már Budapestet. Ezek között említette, hogy az állam átvállalta korábban a főváros 270 és a BKV 53 milliárd forintos adósságállományát, és ismét nyomatékosította a metrófelújítás 137,5 milliárdos „támogatását”. Utóbbit azonban Brüsszeltől várják. A kormány valójában egy fillért sem adott, hiszen a régi, még szovjet gyártmányú metrókocsik oroszországi felújításának 70 milliárdos keretét is a főváros állja hitelből és saját forrásból. 

Információink szerint egyébként nem a főváros, illetve a városvezetés „mondta be” a 3-as metróvonal rekonstrukciójához szükséges forrásokat, hanem az úgynevezett mérnökárat a Demszky-korszakban jelentősen megdrágított 4-es metró bekerülési költségei alapján számolták ki. Az sem mellékes, hogy a számításokat még a tényleges közbeszerzés kiírása előtt másfél évvel készítették, és az efféle drágulások nem ismeretlenek a kormány előtt. Elég csak a Duna Aréna, a Puskás Ferenc Stadion vagy az állatkerti fejlesztés költségnövekedéseire gondolni.

Tarlós István lapunk érdeklődésére nem kívánt reagálni a csütörtöki fejleményekre, csak annyit mondott, hogy elmegy a jövő szerdai kormányülésre.

Leszavazták Budapestet

Hiába tárgyalta még szerdán az Országgyűlés költségvetési bizottsága a Jobbik javaslatát, amely biztosította volna a 3-as metróvonal teljes körű felújításának pénzügyi fedezetét, a fideszes többség nem támogatta azt – közölte lapunkkal Tokody Marcell, az ellenzéki párt fővárosi képviselője. Szerinte a bizottságban történtek egyértelmű bizonyítékai annak, hogy a kormánynak esze ágában sincs a teljes fedezetet állni. Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője közleménye szerint Orbán Viktor egyszerűen megfeledkezett Budapestről. Ezért azt javasolja, hogy a fővárost is vegyék be a Modern városok programba. Emlékeztetett: Orbán Viktor és Tarlós István 2013 márciusában írta alá a Budapest 21 szerződést, abból azonban négy év alatt nem valósult meg semmi. (Sz. Zs.)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.