Végleg leveszi a kezét a kormány a veszélyes 3-as metróról?

Sikertelen volt Orbán Viktor és Tarlós István találkozója, Lázár János pedig még saját magát is megcáfolta.

2017. 06. 01. 15:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eredménytelenül zárult csütörtökön Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester találkozója a 3-as metró – mint a Magyar Nemzet megírta, egyre veszélyesebb – infrastruktúrájának felújítása ügyében, értesült lapunk. Az egyeztetést, úgy tűnik, a legnagyobb titokban szervezték, ám információink szerint feleslegesen, mert a kormány által korábban 137,5 milliárd forintos kerettel elfogadott uniós fejlesztés 37,1 milliárdos többletköltsége kérdésében egyelőre hajthatatlan a kormányfő is. Egyetlenegy lehetősége maradt még a kormánypárti főpolgármesternek a „sajátjainál” kiharcolni a szükséges forrásokat: ha elmegy június 7-én, azaz jövő szerdán a kormányülésre, s ott személyesen győzi meg a kabinetet, különösen annak Budapesttel kifejezetten ellenséges tagjait. Utóbbiak közé sorolják többek között Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztert vagy éppen Lázár János Miniszterelnökséget vezető minisztert.

Utóbbi a csütörtöki kormányinfón meglehetősen gúnyosan reagált Tarlós István kérésére, hogy a közbeszerzési pályázatokra érkezett, 27 százalékkal magasabb ajánlatok és a jelenlegi felújítási keret különbözetét állja a kormány, hiszen a terhet a főváros feszített költségvetése nem bírná el. A 2010 utáni időszak egyik legsúlyosabb problémájáról szintén a Magyar Nemzet számolt be. – Tarlós István főpolgármestert meghívtuk a jövő heti kormányülésre, s bár a kormány mindig támogatja Budapest fejlesztéseit, most a városnak kell megmondania, hogy mi legyen. Lázár János szerint ugyanis a 137,5 milliárd forintos keret számait a főváros adta meg, ők kérték, hogy ekkora legyen a beruházás, a kormány pedig elment Brüsszelbe, és 100 százalékos támogatást kért a főváros számára. Megkötöttük 2016-ban a támogatási szerződést, a fejlesztés lebonyolítása ezután már nem a kormány, hanem a főváros feladata – magyarázta Lázár János, aki szerint a projekt 100 százalékánál pont a brüsszeli előírások miatt nem tudnak több forrást biztosítani.

Csakhogy

ennek éppen az ellenkezőjét mondta korábban háromszor is

a fideszes politikus azzal, hogy ha többe kerül a metrófelújítás, csak szóljon a főpolgármester, és a kormány kifizeti. Ehhez képest Lázár János azzal támasztotta alá mostani elzárkózásukat, hogy felsorolta, mennyi mindennel támogatták már Budapestet. Ezek között említette, hogy az állam átvállalta korábban a főváros 270 és a BKV 53 milliárd forintos adósságállományát, és ismét nyomatékosította a metrófelújítás 137,5 milliárdos „támogatását”. Utóbbit azonban Brüsszeltől várják. A kormány valójában egy fillért sem adott, hiszen a régi, még szovjet gyártmányú metrókocsik oroszországi felújításának 70 milliárdos keretét is a főváros állja hitelből és saját forrásból. 

Információink szerint egyébként nem a főváros, illetve a városvezetés „mondta be” a 3-as metróvonal rekonstrukciójához szükséges forrásokat, hanem az úgynevezett mérnökárat a Demszky-korszakban jelentősen megdrágított 4-es metró bekerülési költségei alapján számolták ki. Az sem mellékes, hogy a számításokat még a tényleges közbeszerzés kiírása előtt másfél évvel készítették, és az efféle drágulások nem ismeretlenek a kormány előtt. Elég csak a Duna Aréna, a Puskás Ferenc Stadion vagy az állatkerti fejlesztés költségnövekedéseire gondolni.

Tarlós István lapunk érdeklődésére nem kívánt reagálni a csütörtöki fejleményekre, csak annyit mondott, hogy elmegy a jövő szerdai kormányülésre.

Leszavazták Budapestet

Hiába tárgyalta még szerdán az Országgyűlés költségvetési bizottsága a Jobbik javaslatát, amely biztosította volna a 3-as metróvonal teljes körű felújításának pénzügyi fedezetét, a fideszes többség nem támogatta azt – közölte lapunkkal Tokody Marcell, az ellenzéki párt fővárosi képviselője. Szerinte a bizottságban történtek egyértelmű bizonyítékai annak, hogy a kormánynak esze ágában sincs a teljes fedezetet állni. Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője közleménye szerint Orbán Viktor egyszerűen megfeledkezett Budapestről. Ezért azt javasolja, hogy a fővárost is vegyék be a Modern városok programba. Emlékeztetett: Orbán Viktor és Tarlós István 2013 márciusában írta alá a Budapest 21 szerződést, abból azonban négy év alatt nem valósult meg semmi. (Sz. Zs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.