„A fakocka nem tréfadolog” – mutatta fel Tarlós István, Budapest főpolgármestere csütörtöki sajtótájékoztatóján a kezében lévő tárgyat, amely szerdán a metró ajtózárási problémáját okozhatta.
A főpolgármester szerint ez a fakocka olyan, mintha tökéletesen méretezett lenne, vagyis nem keskenyebb és nem vastagabb annál, pont akkora, „mintha odaöntöttek volna” (a metró ajtajának nyílásába). Tarlós felvázolta a lehetséges magyarázatot is arra, hogyan kerülhetett az ajtónyílásba a fakocka: valaki lehajolt bekötözni a cipőfűzőjét és betette a nyílásba.
Ám a főpolgármester megjegyezte: ez nem vicces dolog, öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető a cselekedet. A BKV hivatalból feljelentést tesz közérdekű üzem működésének megzavarása miatt – tette hozzá.
A közvélemény megzavarására is alkalmas, mivel azt híreszteli a sajtó, hogy baj van a szerelvényekkel, „pedig erről szó sem volt”. „Az ajtók záródását ez a méretre vágott, pontosan odaillő szerkezet zavarta meg” – mondta Tarlós. Majd az újságíróknak címzett költői kérdés következett: „Ez olyan vicces? Vagy valakit védenek?”
A főpolgármester sajtótájékoztatóján egyórás monológban vette végig azokat az ügyeket, amelyekben úgy érezte, a sajtó méltatlanul támadta a fővárosi vezetést, vagy vállalatát, a Budapesti Közlekedési Központot (BKK). A hosszú monológ, amely legfőképpen a 3-as metró meghibásodásáról, az ezt okozó fakockáról, valamint a BKK online jegyvásárlási rendszerének meghekkeléséről szólt, több esetben tartalmazott hosszú kitérőket, sértődött megjegyzéseket, célzásokat és a sajtónak szóló intéseket. Emiatt nehéz röviden és lényegre törően összefoglalni, a továbbiakban erre teszünk kísérletet.
Ez az ügy a nápolyinál vagy a kockafejnél nem áll meg – tette hozzá, utalva a tegnap óta született mémekre.
Arra kérte az utazókat, hogy figyeljék egymást, mert „olyan dolgok történnek az utóbbi időben, melyeknek a fele sem tréfa”.
Tarlós nehezményezte, hogy a felújított szerelvények forgalomba állítása nem kapott akkora sajtóvisszhangot, mint az, amikor hiba lépett fel a működésükbe.
A főpolgármester megjegyezte, jelenleg hat felújított szerelvény közlekedik, a hetedik szerelvény is napokon belül forgalomba állhat. Mint mondta, már 12 felújított szerelvény van az országban, de abból eddig csak hat kapott engedélyt.
Tarlós kiemelte, hogy a szerelvények szoftvereit frissítették, az orosz kivitelező, a Metrovagonmas megerősítette személyi állományát, így már 25 mérnök tartózkodik Budapesten.
A városvezető szerint a BKV nem fog eltekinteni a kötbér igényétől, amely már most kétmilliárd forintot tesz ki – ezzel cáfolta a korábbi sajtóhíreket, melyek arról szóltak, hogy a közlekedési vállalat eltekint a kötbértől.
Tarlós ismertette, hogy a Metrovagonmas igazgatója havi 3 szerelvény átadását tervezi, ezzel ledolgozható a nyolchetes csúszás, így 2018 folyamán csak felújított szerelvények közlekedhetnek a 3-as metró vonalán.
A 3-as metró felújítása kapcsán elmondta: négy közbeszerzés van folyamatban, 2017 májusában bontották az ajánlatokat. A legkedvezőbb árak a déli szakasz állomásainál 46 százalékkal, a középső szakasznál 44 százalékkal, az északinál 23, az alagúténál 15 százalékkal voltak magasabbak a tervezettnél. Úgy látja, utóbbi kettő szakasz esetében elképzelhető, hogy alátámaszthatók a magasabb árak. Ezek kapcsán úgy döntöttek, hogy a többletköltségek vállalhatók, az első kettő esetében elutasították. Alaki okokból volt hiánypótlás, ez megtörtént. Tarlós úgy véli, hogy a szerződések az északi szakasz és az alagút kapcsán 2017. augusztus közepe környékén aláírhatók, ha senki nem támadja meg őket.
A BKK-hekkelés kapcsán Tarlós azt mondta: már kezdettől hamis információk láttak napvilágot, ide sorolta azt a téves híresztelést, miszerint a hekkert éjszaka az ágyából rángatták el a rendőrök. Ugyanakkor a főpolgármester nem kívánta minősíteni a fiatalember tettét és jellemét.
Azt azonban elmondta, hogy szerinte hősöket próbálnak gyártani, hiszen még azt sem derítették ki, milyen sorrendben történtek az események, és mik ezeknek a lépéseknek a következményei – azt senki sem tudja – tette hozzá.
„Eszem ágában sincs kezdeményezni a BKK vezérigazgatójának felmentését” – jelentette ki a főpolgármester a sajtótájékoztatón. Tarlós hozzátette: lehet ezért gúnyolódni, pamfleteket írni és ötször is telefonálni. A főpolgármester hangsúlyozta, hogy belső vizsgálatot is elrendelt a rendszer vizsgálatára.
„Bármelyik rendszer feltörhető” – szögezte le a városvezető, hozzátéve, hogy vannak ugyan nehezen, vannak átlagosan és vannak könnyen feltörhető rendszerek, itt az a kérdés, ez vajon melyik csoportba sorolható.
A BKV szolgáltatást vásárolt, nem a projektet vásárolta meg – emelte ki Tarlós István.
A főpolgármester szerint számtalan kérdést felvet a hekker tevékenysége, szerinte nem tisztázott a fiatalember tettének motivációja. Vajon az etikus hekker definíciónak megfelel-e a fiatalember? – tette fel a kérdést Tarlós István, hozzátéve, hogy ehhez a szakmához nem ért, és nem szeretne senkit sem vádolni. Felhívta a figyelmet arra, hogy bizonyítékok nincsenek, híresztelések vannak, melyekről utóbb kiderül, hogy nem valósak.
Papírjai közt keresgélve egy fontos dologra emlékeztetett Tarlós: ez egy olyan támadássorozat volt, hogy az egyik legfontosabb közszolgáltatás teljes utastájékoztató és értékesítő rendszerét lebénította, több mint harmincszoros terhelésnek tették ki a rendszert. Ez olyan, mintha egyszerre negyvenmillió ember mutatna érdeklődést az oldal felé. Ennek az akciónak a becsült összege 300 millió forint – tette hozzá Tarlós, aki szerint „koncepcionális valamiről lehet szó”.
Nem zárható ki, hogy a T-Systems állományából szivárogtatta ki valaki az adatbázist – emelte ki Tarlós. A jelek arra mutatnak, hogy nem a rendszer meghekkeléséből származhatnak a felhasználók személyes adatai, hanem inkább személyes kiszivárogtatás alapján történhetett. De egyelőre ez is tisztázatlan – mutatott rá, és azt is felvetette, hogyan kerülhetett az adatbázis egy internetes oldalhoz legálisan. Tarlós itt ismét jelezte, a teljes igazságot nem ismerjük, kezeljük óvatosan az adatszivárogtatást és a terheléses támadást – ezt kérte tarlós István, hozzátéve: várjuk meg a végét.
A német rendszergazda Tarlós szerint alamuszin lapít. A főpolgármester azt követeli, hogy a projekt előállítója adjon magyarázatot mind Budapestnek, mind a BKK-nak, hogy mit adtak át, amiről azt állították, hogy működőképes.
„Valakinek mennie kell”
Az LMP szerint a hanyag vagy hűtlen kezelés gyanúját veti fel, hogy a BKK a régóta előkészített elektronikus jegyrendszer mellett egy párhuzamos szisztémát alakított ki a most „csúfosan megbukott” online bolttal. Csárdi Antal, a párt fővárosi képviselője csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta: teljesen feleslegesen költünk el egy webshopra millió forintokat havonta, és egy elfogadhatatlan színvonalú szolgáltatásra fordították volna ezt az összeget.
Az is elfogadhatatlannak nevezte, hogy a 3-as metró felújítása során nem minden állomást akadálymentesítenék. Kérdésre válaszolva közölte, „abszolút indokolt” lenne Dabóczi Kálmán BKK-vezérigazgató leváltása; az általa vezetett cég „hamisan nyilatkozott” az illetékes testület előtt az online jegyrendszer finanszírozása kapcsán, így „egészen másra bólintott rá” a testület.
Horváth Csaba, a szocialisták fővárosi képviselője szerint Tarlós István ködösít és mellébeszél az online jegyrendszer ügyében. Szerinte a főpolgármesternek arról kellene beszélnie, miért van még mindig a posztján Dabóczi Kálmán BKK-vezérigazgató, „aki miatt 3500 ember személyes adatai szivárogtak ki, aki közbeszerzés nélkül vásárolt egy használhatatlan terméket a T-Systemstől, és aki miatt meghurcoltak egy jó szándékú 18 éves fiút, és aki hazudott a Kürt Kft. ellenőrzésével kapcsolatban is”.
Akkora a botrány, hogy valakinek mindenképpen mennie kell, vagy Dabóczi BKK-vezérigazgatónak, vagy Tarlósnak; ezen nincs mit mentegetni – jelentette ki sajtótájékoztatóján az ellenzéki politikus, aki szerint „azt az embert kellene elővenni, aki ezt az egészet rászabadította a budapestiekre”.
Horváth Csaba a 3-as metró felújításával kapcsolatos kérdésre válaszolva annak a véleményének adott hangot, a főpolgármester azért kénytelen halasztani az amúgy sürgető munkálatok megkezdését, „mert arra nincs meg sem a fedezet, sem a kormány részéről a szándék”, hogy biztosítsák a hiányzó 30-40 milliárd forintot. (MTI)