Bár alig hét hónap alatt 11 milliárd forintot égetett el a nemzeti konzultációval összefüggő kommunikációs feladatokra a Miniszterelnöki Kabinetiroda (MK), úgy tűnik, nem sikerült minden fontos üzenetet átadniuk. Valószínűleg ez lehet a magyarázata annak, hogy a következő hónapokban újabb milliárdokat költenek kormánypropagandára.
A Nemzeti Kommunikációs Hivatal még vélhetően májusban hirdetett meg egy közbeszerzést „az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátására”. Ez szám szerint már a negyedik tender volt ebben a témában: tavaly novemberben 1,1, két hónappal később 1,9, februárban pedig 7,9 milliárdos értékben kötöttek szerződést ügynökségekkel a kék plakátokkal fémjelzett kampányokra. Most ezt sikerült megfejelni egy újabb 5,6 milliárd forintos kerettel. A pénzből a szokásos csatornákon fognak kommunikálni: lesznek hirdetések megyei és országos lapokban, rádiókban, tévékben, online felületeken és természetesen köztéren is, azaz lényegében mindenhol.
A megbízást az előző két pályázaton is győztes Balásy Gyula ügynökségei nyerték el. A tavaly együttesen is csak 2,3 milliárdos (2015-ben pedig 500 milliós) árbevételt elérő New Land Media és Lounge Design Kft.-k így az idei első fél évben csak az MK-tól 15,5 milliárdnyi megrendelést kaptak. Balásy sikereihez minden bizonnyal kellett Csetényi Csaba bukása is. A kormányzat korábbi kedvenc médiaügynöke az első ilyen kampányt még behúzta, azóta azonban – amint erről lapunk beszámolt – úgy tűnik, egyre kevésbé találják meg az állami megrendelések.
Visszakanyarodva a mostani közbeszerzéshez, az újabb hatalmas megrendelés elég furcsa annak fényében, hogy már az előző 7,9 milliárdos szerződés, sőt az az előtti kontraktus is elvileg decemberig szólt. Úgy tűnik azonban, hogy a hihetetlen mennyiségű pénzt brutálisan gyorsan sikerült kiszórni. Pedig a februári megállapodásban az szerepelt, hogy akár nyolc kampányra is elég lehet az akkor meghatározott összeg.
Nem lenne meglepő, ha a keret bővítésére a napokban rajtoló újabb kommunikációs hadjárat miatt lenne szükség, igaz, ha így van, az felvet néhány kérdést is. Dömötör Csaba, az MK államtitkára Magyar Időknek adott interjújában jelentette be pénteken, hogy a nemzeti konzultációban felmerült témák mentén új kampányt indítanak. Az első „ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén” hirdetések pedig még ugyanezen a napon meg is jelentek. Igen ám, de az új szerződést még nem is biztos, hogy aláírták, az erre kijelölt moratórium csak hétfőn jár le. Ha pedig meg is történt a szignálás, Balásyéknak akkor is legfeljebb egy hete volt az új reklámok dizájnelemeinek kialakítására, ami finoman szólva sem túl sok. Persze elképzelhető, hogy a kampánynak egy része még az előző keretből megy, a vége pedig már az újból. Ez esetben viszont szerencse, hogy ugyanaz nyert, különben lett volna némi gond a folytonossággal. Azt egyébként lehetetlen felfejteni, hogy melyik reklámhadjáratot melyik keretszerződésben rögzített összegből finanszírozzák, különösen úgy, hogy az MK sem nagyon törekszik a transzparenciára.