Újabb 5,7 milliárd kormánypropagandára

Lehetetlen visszafejteni, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda melyik kampányt miből finanszírozza.

Jandó Zoltán
2017. 07. 01. 9:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár alig hét hónap alatt 11 milliárd forintot égetett el a nemzeti konzultációval összefüggő kommunikációs feladatokra a Miniszterelnöki Kabinetiroda (MK), úgy tűnik, nem sikerült minden fontos üzenetet átadniuk. Valószínűleg ez lehet a magyarázata annak, hogy a következő hónapokban újabb milliárdokat költenek kormánypropagandára.

A Nemzeti Kommunikációs Hivatal még vélhetően májusban hirdetett meg egy közbeszerzést „az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátására”. Ez szám szerint már a negyedik tender volt ebben a témában: tavaly novemberben 1,1, két hónappal később 1,9, februárban pedig 7,9 milliárdos értékben kötöttek szerződést ügynökségekkel a kék plakátokkal fémjelzett kampányokra. Most ezt sikerült megfejelni egy újabb 5,6 milliárd forintos kerettel. A pénzből a szokásos csatornákon fognak kommunikálni: lesznek hirdetések megyei és országos lapokban, rádiókban, tévékben, online felületeken és természetesen köztéren is, azaz lényegében mindenhol.

A megbízást az előző két pályázaton is győztes Balásy Gyula ügynökségei nyerték el. A tavaly együttesen is csak 2,3 milliárdos (2015-ben pedig 500 milliós) árbevételt elérő New Land Media és Lounge Design Kft.-k így az idei első fél évben csak az MK-tól 15,5 milliárdnyi megrendelést kaptak. Balásy sikereihez minden bizonnyal kellett Csetényi Csaba bukása is. A kormányzat korábbi kedvenc médiaügynöke az első ilyen kampányt még behúzta, azóta azonban – amint erről lapunk beszámolt – úgy tűnik, egyre kevésbé találják meg az állami megrendelések.

Visszakanyarodva a mostani közbeszerzéshez, az újabb hatalmas megrendelés elég furcsa annak fényében, hogy már az előző 7,9 milliárdos szerződés, sőt az az előtti kontraktus is elvileg decemberig szólt. Úgy tűnik azonban, hogy a hihetetlen mennyiségű pénzt brutálisan gyorsan sikerült kiszórni. Pedig a februári megállapodásban az szerepelt, hogy akár nyolc kampányra is elég lehet az akkor meghatározott összeg.

Nem lenne meglepő, ha a keret bővítésére a napokban rajtoló újabb kommunikációs hadjárat miatt lenne szükség, igaz, ha így van, az felvet néhány kérdést is. Dömötör Csaba, az MK államtitkára Magyar Időknek adott interjújában jelentette be pénteken, hogy a nemzeti konzultációban felmerült témák mentén új kampányt indítanak. Az első „ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén” hirdetések pedig még ugyanezen a napon meg is jelentek. Igen ám, de az új szerződést még nem is biztos, hogy aláírták, az erre kijelölt moratórium csak hétfőn jár le. Ha pedig meg is történt a szignálás, Balásyéknak akkor is legfeljebb egy hete volt az új reklámok dizájnelemeinek kialakítására, ami finoman szólva sem túl sok. Persze elképzelhető, hogy a kampánynak egy része még az előző keretből megy, a vége pedig már az újból. Ez esetben viszont szerencse, hogy ugyanaz nyert, különben lett volna némi gond a folytonossággal. Azt egyébként lehetetlen felfejteni, hogy melyik reklámhadjáratot melyik keretszerződésben rögzített összegből finanszírozzák, különösen úgy, hogy az MK sem nagyon törekszik a transzparenciára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.