A Szeged–Hódmezővásárhely-villamospálya is drágább lett, mint számolták

Jelen állás szerint a tram-train projekt főbb elemeit nagyjából 25 milliárdból lehet kihozni.

MN
2017. 08. 30. 8:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az eredetileg tervezett 6,2 milliárd forintnál jóval drágábban, 8,9 milliárdért vállalja a közbeszerzésen győztes Strabag vasútépítő Kft. és TRSZ Kft. konzorciuma a Szeged és Hódmezővásárhely közé tervezett hibrid vasút (úgynevezett tram-train) pályájának megépítését – derül ki az Európai Unió Hivatalos Lapjában megjelent közleményből. 

A közbeszerzési kiírásra négy ajánlat érkezett, de az ár csak felerészben számított, az értékelési szempontok közt a különböző minőségi kritériumok ugyanakkora súllyal estek a latba. A kiírás szerint egyébként nem kell végig új pályát építeni a két város közt: Hódmezővásárhelyen 3,3 kilométert kell megépíteni a Népkert és a Nagyállomás közt, míg Szegeden 0,8 kilométert Rókus megállóhely és Rókus Elágazás között, egyebekben a villamos a meglévő vasúti, illetve villamos pályán haladna.

 

A kormány még januárban döntött arról, hogy 13,25 milliárd forint uniós forrást szán a két város közti villamos- és vasúti pálya megépítésére, illetve további 10 milliárdot a járművekre. A költségek azonban meredeken emelkedni kezdtek, mire a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV előkészítette a projektet, a pályaépítés költsége már 30 milliárd fölé kúszott, a járművek árát pedig 20 milliárdra becsülték.

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter, Hódmezővásárhely képviselője és korábbi polgármestere már áprilisban jelezte, hogy túlzónak tartja a költségek növekedését, amely az egész beruházás értelmét megkérdőjelezi. „Teljesen más a leányzó fekvése, ha 23,5 milliárd forintnyi EU-s pénzből vagy 50 milliárdos hazai forrásból valósul meg” – mondta Lázár egy kormányinfón.

A járművek szállítására végül egyetlen ajánlat érkezett: egyedül a Stadler Rail Valencia S.A.U. tett ajánlatot. A teljes ár 28 milliárd forint lenne, de ez 12 járműre vonatkozik, amelyekben vécé is lenne. Ha a megrendelő csak nyolcat kér, illetve nem tart igényt a vécékre, olcsóbb lehet a beszerzés, csak 15,5 milliárd forint.

Jelen állás szerint tehát a tram-train-projekt két fő elemét, a pályát és a járműveket nagyjából 25 milliárdból lehet kihozni, ami több, mint az eredetileg tervezett, de nem szállt el annyira, mint amitől tartottak. 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.