A Szeged–Hódmezővásárhely-villamospálya is drágább lett, mint számolták

Jelen állás szerint a tram-train projekt főbb elemeit nagyjából 25 milliárdból lehet kihozni.

MN
2017. 08. 30. 8:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az eredetileg tervezett 6,2 milliárd forintnál jóval drágábban, 8,9 milliárdért vállalja a közbeszerzésen győztes Strabag vasútépítő Kft. és TRSZ Kft. konzorciuma a Szeged és Hódmezővásárhely közé tervezett hibrid vasút (úgynevezett tram-train) pályájának megépítését – derül ki az Európai Unió Hivatalos Lapjában megjelent közleményből. 

A közbeszerzési kiírásra négy ajánlat érkezett, de az ár csak felerészben számított, az értékelési szempontok közt a különböző minőségi kritériumok ugyanakkora súllyal estek a latba. A kiírás szerint egyébként nem kell végig új pályát építeni a két város közt: Hódmezővásárhelyen 3,3 kilométert kell megépíteni a Népkert és a Nagyállomás közt, míg Szegeden 0,8 kilométert Rókus megállóhely és Rókus Elágazás között, egyebekben a villamos a meglévő vasúti, illetve villamos pályán haladna.

 

A kormány még januárban döntött arról, hogy 13,25 milliárd forint uniós forrást szán a két város közti villamos- és vasúti pálya megépítésére, illetve további 10 milliárdot a járművekre. A költségek azonban meredeken emelkedni kezdtek, mire a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV előkészítette a projektet, a pályaépítés költsége már 30 milliárd fölé kúszott, a járművek árát pedig 20 milliárdra becsülték.

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter, Hódmezővásárhely képviselője és korábbi polgármestere már áprilisban jelezte, hogy túlzónak tartja a költségek növekedését, amely az egész beruházás értelmét megkérdőjelezi. „Teljesen más a leányzó fekvése, ha 23,5 milliárd forintnyi EU-s pénzből vagy 50 milliárdos hazai forrásból valósul meg” – mondta Lázár egy kormányinfón.

A járművek szállítására végül egyetlen ajánlat érkezett: egyedül a Stadler Rail Valencia S.A.U. tett ajánlatot. A teljes ár 28 milliárd forint lenne, de ez 12 járműre vonatkozik, amelyekben vécé is lenne. Ha a megrendelő csak nyolcat kér, illetve nem tart igényt a vécékre, olcsóbb lehet a beszerzés, csak 15,5 milliárd forint.

Jelen állás szerint tehát a tram-train-projekt két fő elemét, a pályát és a járműveket nagyjából 25 milliárdból lehet kihozni, ami több, mint az eredetileg tervezett, de nem szállt el annyira, mint amitől tartottak. 

 

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.