A kormánynak kell finanszíroznia a felújítás alatt álló 3-as metró teljes akadálymentesítéséhez szükséges összeget – jelentette ki lapunk kérdésére Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke. Elmondta: csaknem két hete, hogy elküldték a leveleket a kabinet, a főváros, a BKV és az érintett budapesti kerületek illetékeseinek az akadálymentesítés műszaki feltételeit, tényleges bekerülési költségeit feltáró munkacsoport létrehozására. – Napokon belül várjuk a visszajelzéseket, mert különösen fontos, hogy a metróvonal északi szakaszán már megkezdett állomásfelújítási munkálatok idején lehessen dönteni. Az itteni hat állomás közül az egyik legforgalmasabb helyen, a Dózsa György útnál nem lenne lift, ami elfogadhatatlan. Továbbá az Árpád hídnál ugyan évek óta működik egy lift, de több kellene, és nem csak a villamosokhoz, mert több busznak is ott van a végállomása – hangsúlyozta Kovács Ágnes. Hozzáfűzte: a munkacsoport létrehozását felvető novemberi megbeszélésükön Radnay Tibor, a BKV metrófelújításért felelős projektigazgatója elismerte: a teljes vonal akadálymentesítésére eddig csak koncepciótervek születtek, többféle becsléssel. Van, aki szerint 5-15 milliárd forintból megoldható lenne, hogy a 3-as vonal 20 állomásának mindegyikén lehessen lift. Mások azt állítják, legalább 20 milliárd forint forrásra lenne szükség ahhoz, hogy hosszú évtizedekre korszerű tömegközlekedési eszközt kaphassanak a budapestiek.
A MEOSZ számítása szerint a metróállomások három szakaszra bontott rekonstrukciójának hároméves ütemezését figyelembe véve évenként 6,7 milliárd forint kormányzati támogatásra lenne szükség. Ebben az esetben a hiányzó nyolc helyszínen: Újpest-Városkapunál, a már említett Dózsa György úti, továbbá az Arany János utcai, a Ferenciek terei, a Kálvin téri megállóknál, valamint a Klinikáknál, a Pöttyös utcánál és az Ecseri útnál is telepíthetnének felvonót.
A részleges akadálymentesítés a metrófelújítás előkészítésekor is kritikus, sokat bírált pont volt, akárcsak a légkondicionálás elmaradása. A gondokon enyhítendő, Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester még szeptemberben bejelentette, hogy a főváros „légkondicionálásra és akadálymentesítésre is” fordítaná azt a 2,5 milliárd forintot, amelyet a BKV kötbérként követel a 3-as metró szerelvényeit felújító orosz Metrovagonmastól az ajtóhibák, illetve a késés miatt. Budapest vezetője ezt arra az esetre tartotta valószínűnek, ha az állammal kötött támogatási szerződésben 137,5 milliárd forintos fedezettel szereplő metrófelújítás „nem viszi el a pénzt”. Szerinte a végső összeg meghaladja majd a keretet, a főváros azonban 30 milliárd forint erejéig saját forrásból ki tudja egészíteni azt.