Tűrhetetlen akadályok a 3-as metró állomásain

A teljes vonal akadálymentesítésére eddig csak koncepciótervek születtek, többféle becsléssel. Az érdekvédők szerint a kormánynak kell állni a költségeket.

2017. 11. 18. 6:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormánynak kell finanszíroznia a felújítás alatt álló 3-as metró teljes akadálymentesítéséhez szükséges összeget – jelentette ki lapunk kérdésére Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke. Elmondta: csaknem két hete, hogy elküldték a leveleket a kabinet, a főváros, a BKV és az érintett budapesti kerületek illetékeseinek az akadálymentesítés műszaki feltételeit, tényleges bekerülési költségeit feltáró munkacsoport létrehozására. – Napokon belül várjuk a visszajelzéseket, mert különösen fontos, hogy a metróvonal északi szakaszán már megkezdett állomásfelújítási munkálatok idején lehessen dönteni. Az itteni hat állomás közül az egyik legforgalmasabb helyen, a Dózsa György útnál nem lenne lift, ami elfogadhatatlan. Továbbá az Árpád hídnál ugyan évek óta működik egy lift, de több kellene, és nem csak a villamosokhoz, mert több busznak is ott van a végállomása – hangsúlyozta Kovács Ágnes. Hozzáfűzte: a munkacsoport létrehozását felvető novemberi megbeszélésükön Radnay Tibor, a BKV metrófelújításért felelős projektigazgatója elismerte: a teljes vonal akadálymentesítésére eddig csak koncepciótervek születtek, többféle becsléssel. Van, aki szerint 5-15 milliárd forintból megoldható lenne, hogy a 3-as vonal 20 állomásának mindegyikén lehessen lift. Mások azt állítják, legalább 20 milliárd forint forrásra lenne szükség ahhoz, hogy hosszú évtizedekre korszerű tömegközlekedési eszközt kaphassanak a budapestiek.

A MEOSZ számítása szerint a metróállomások három szakaszra bontott rekonstrukciójának hároméves ütemezését figyelembe véve évenként 6,7 milliárd forint kormányzati támogatásra lenne szükség. Ebben az esetben a hiányzó nyolc helyszínen: Újpest-Városkapunál, a már említett Dózsa György úti, továbbá az Arany János utcai, a Ferenciek terei, a Kálvin téri megállóknál, valamint a Klinikáknál, a Pöttyös utcánál és az Ecseri útnál is telepíthetnének felvonót.

A részleges akadálymentesítés a metrófelújítás előkészítésekor is kritikus, sokat bírált pont volt, akárcsak a légkondicionálás elmaradása. A gondokon enyhítendő, Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester még szeptemberben bejelentette, hogy a főváros „légkondicionálásra és akadálymentesítésre is” fordítaná azt a 2,5 milliárd forintot, amelyet a BKV kötbérként követel a 3-as metró szerelvényeit felújító orosz Metrovagonmastól az ajtóhibák, illetve a késés miatt. Budapest vezetője ezt arra az esetre tartotta valószínűnek, ha az állammal kötött támogatási szerződésben 137,5 milliárd forintos fedezettel szereplő metrófelújítás „nem viszi el a pénzt”. Szerinte a végső összeg meghaladja majd a keretet, a főváros azonban 30 milliárd forint erejéig saját forrásból ki tudja egészíteni azt.

A 3-as metró középső és déli szakaszának állomásaira kiírt tendereket azért kellett megsemmisíteni, mert a vállalkozók tízmilliárdokkal magasabb ajánlatokat tettek. Arról pedig a napokban számoltunk be, hogy az újabb közbeszerzési pályázatok kiírása hónapokat késik, és a BKV is csak abban bizakodik, hogy még az év vége előtt sikerülhet. Viszont a liftépítésekre a fővárosi közlekedési társaság sem tud több pénzt előteremteni, a kötbérből származó néhány milliárd pedig szinte semmire nem elegendő.

Tokody Marcell, a Jobbik fővárosi képviselője lapunk érdeklődésére azt mondta: nem véletlenül szorgalmazta már évekkel ezelőtt a 3-as metró teljes akadálymentesítését. A politikusnak az ezzel kapcsolatban a városvezetésnek 2015-ben feltett kérdéseire azonban a mai napig nem kapott választ. – Ez nem extra szolgáltatás, nem luxus, hanem XXI. századi elvárás. Menjenek ki az illetékesek Bécsbe, nézzék csak meg, hogy ott, az egymás fölötti alagutakat és a felszínt is mindenhol liftekkel lehet megközelíteni. Nemcsak a mozgáskorlátozottak, az idősek, hanem a babakocsis szülők számára, de a bevásárlásokból nagy szatyrokkal közlekedő átlagembereknek is nagy segítséget jelentene mindez – hangsúlyozta Tokody Marcell.

A teljes akadálymentesítésért Horváth Csaba (MSZP) a napokban népszavazást kezdeményezett. Felvetésünkre, hogy több mint tíz éve a szocialista és szabad demokrata városvezetés a 2-es metró felújításakor tizenegy megállóból csupán egyet akadálymentesített, az ellenzéki képviselő elismerte: hiba volt, de szerinte ma már elfogadhatatlan lenne hasonló hibát ejteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.