Közlekedési káosz várható Tétényben

A nagytétényi sorompónál egy átjáró építésének elhúzódása miatt április 1-jétől a Dózsa György úti körforgalom felé terelik a forgalmat, nagy dugókat okozva a városrészben. Karsay Ferenc polgármester közölte: elfogadhatatlannak tartja az eljárást, és mindent megtesz, hogy képviselje a lakosság érdekeit.

2019. 03. 22. 13:40
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Súlyos közlekedési gondokat okoz az elkövetkezendő hetekben, hogy a beruházó NIF Zrt. és a neki dolgozó kivitelezők sem veszik figyelembe a kerületi lakosság érdekeit – jelentette ki lapunknak Karsay Ferenc polgármester a nagytétényi sorompó lezárásáról. A vasúti beruházók tervei szerint a szintbeni kereszteződés (a nagytétényi sorompós átjáró) meg fog szűnni, mert ezzel párhuzamosan kiépül a Növény utca irányába egy nem szintbeni kereszteződés, vagyis a forgalmat a vasútvonal alatt fogják átvezetni – számolt be a fejleményekről a polgármester.

Mint mondta, a sorompót elbontották ugyan, de az aluljáró nem készült el időre. Az ebből adódó gondokat pedig úgy akarják megoldani, hogy egyszerűen lezárják az átjárást, és a teljes Nagytétényi úti forgalmat elterelik a Dózsa György úti körforgalmú csomópont felé, ami óriási dugókat okoz. Mindez úgy történik, hogy a Duna-telepen élőknek már eddig is egy-két órát kellett állniuk a dugóban, hogy haza tudjanak menni – emlékeztetett Karsay Ferenc, aki ezt elfogadhatatlannak tartja.

– A legbosszantóbb az, hogy ennek főként adminisztratív okai vannak – mondta a polgármester. A kivitelező és a beruházó ugyanis arra hivatkozik, hogy nincs, aki átvegye tőlük a csapadékvízrendszert. A nem szintbeni kereszteződés a tervek szerint május közepére készül el, addig a nagytétényi sorompót fogják megnyitni újra, de csak próbaüzemet követően – tájékoztatott a polgármester. Elmondta: ez a próbaüzem a beruházó ígérete szerint várhatóan 15 nap, de korábban terveztek két hónapot is, az önkormányzatnak sikerült elérni, hogy ne így legyen. Az autók tehát még egy darabig nem mehetnek majd át a kereszteződésen annak ellenére, hogy a sorompó látszólag működik.

– Ez egy lehetetlen helyzet, de mindent meg fogok tenni, hogy képviseljem a kerületiek érdekeit – szögezte le Karsay Ferenc.

Budafok-Tétényben az elmúlt években jelentős infrastruktúra-fejlesztések zajlottak. Sokan azonban már úgy gondolják, hogy a térségi érdekek lassan tönkreteszik a helyben élők életét. Miközben ugyanis az országos jelentőségű beruházások esetén a helyi önkormányzatnak nem, vagy csak igen kis mértékben van beleszólási lehetősége a munkaszervezésbe a jogszabályok szerint, az építkezések során felmerülő negatív hatásokat neki kell ellensúlyozni, megszüntetni.

Budafok-Tétényt nagymértékben sújtotta ez a helyzet az elmúlt időkben. Átépítések miatt többször zártak le például vasúti átjárókat, és a Vágóhíd utcai aluljáró sem készült el időben. A hídépítési munkák miatt teljes útlezárás mellett folyt az építkezés, a Gyár utcai üzemek munkáltatóit, munkavállalóit és az ott lakókat, köztük egy kollégium lakóit nehéz helyzetbe hozva, egyszerűen értesítették arról, hogy a továbbiakban másfél kilométer kerülővel, kietlen ipari területen közelíthetik meg a Nagytétényi úti közösségi közlekedést. Amikor a gyalogosforgalmat végre átengedték, nagy harcok árán sikerült elfogadható állapotba hozatni az átjárásra használható útszakaszt. Az aluljáró útépítési munkáinak befejezési határideje is jelentősen csúszott, mert a csapadékvíz-elvezető rendszert a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM) egy jogszabályi változásra való hivatkozással nem vette át üzemeltetésre. A kerületi önkormányzat ezt a helyzetet úgy oldotta meg, hogy átvette ideiglenes üzemeltetésre a létesítményeket, amíg a helyzet tisztázódik.

Jelenleg pedig a Növény utcai aluljáró átadása húzódik hasonló okból. A mai napig nem tisztázott ugyanis az utak vízelvezető rendszerének üzemeltetője. Amíg ez tisztázódik, a végleges műszaki tartalom bizonytalan. Ha ugyanis az FCSM lesz az üzemeltető, többletigényekkel lép fel a tervekkel kapcsolatban, amelyeknek meg kell felelni. Az önkormányzat ráadásul ebben az esetben nem veheti át ideiglenesen sem a csapadékvíz-elvezető rendszer üzemeltetését, mert ez egy nagy és összetett rendszer átemelő szivattyúval. A helyzetet bonyolítja, hogy a Nagytétényi úti vasúti átjárót is megszüntették volna a beruházás során a Növény utcai létesítmények elkészültével, ezért az előkészítés során nem készült terv ennek visszaállítására vagy ideiglenes üzemeltetésre. A beruházó tájékoztatása alapján a Növény utcai útépítés I. üteme (ami biztosítja két irányban egy-egy sávon a közlekedés lehetőségét) várhatóan 2019. május 15-ig készül el. Ez azt jelenti, hogy szüksége lenne az átjáró ideiglenes használatára.

A kivitelező egyeztetett a MÁV-val a Nagytétényi vasúti átjáró biztosítási módjáról. A végleges biztosítási rendszertől független rendszert fognak kiépíteni, de ezzel együtt a vasút és közút teljes biztonsága érdekében általában 30 napos próbaüzemet kell tartani, és ezalatt nem lehet használni az átjárót. Működni fognak a jelzőlámpák és a félsorompók, de fizikai elemekkel el lesz zárva az átjáró. Ez azt jelenti, hogy a Nagytétényi út forgalmát a Minta utca–Dózsa György út kereszteződésében lévő kis körforgalmon keresztül kell lebonyolítani. Többszöri újabb egyeztetést követően sikerült a kivitelezőnek a Nagytétényi úti átjáró lezárási idejét 15 napra csökkenteni. A próbaüzem április 15-ig tart, így várhatóan 16-án megindulhat a közlekedés az átjáróban. Az is várható azonban, hogy a próbaüzem alatt katasztrofális helyzet alakulhat ki a közlekedésben, mert a Dózsa György úti csomópont kapacitása erre a forgalomra nem megfelelő. Emellett ráadásul gondok vannak a közlekedésben az M0-s átépítésével kapcsolatban is, mert a navigációs rendszerekkel a XXII. kerületbe terelik át a forgalmat, emiatt csúcsidőben az egyébként néhány perces úton több mint egyórás várakozással lehet átjutni.

A NIF Zrt. egyelőre nem válaszolt arra vonatkozó kérdéseinkre, hogyan segítenek a közlekedési káosz megoldásában.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.