Az egyházi fenntartású iskolák olyan sajátos minőséget, pluszértéket közvetítenek, amilyenre semmilyen más fenntartó nem képes, sem az állam, sem az önkormányzat, sem egy alapítvány, mert Jézus Krisztus evangéliumának értékrendjén nyugszanak – ezekkel a szavakkal méltatta az egyházi oktatást Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes, aki tegnap Kapuváron, a Páli Szent Vince Katolikus Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda ünnepségén köszöntötte az új tanévet.
Kiemelte: 2010-hez képest kétszeresére nőtt Magyarországon az egyházi fenntartású közoktatási intézmények száma, és a bennük tanuló gyermekek létszáma is megduplázódott. – Ma Magyarországon 1067 egyházi közoktatási intézmény van, amelyekbe mintegy 220 ezer gyermek jár – ismertette Semjén Zsolt, hozzátéve: a keresztény civilizáció a klasszikus értékrendet közvetíti, nemcsak ismerteket ad át, hanem a tízparancsolatnak megfelelően nevel is.

Fotó: MTI/Komka Péter
Az állam figyel arra, hogy ne jelentsen plusz anyagi terhet egyházi iskolába járni, ezért ugyanúgy támogatja az egyházi fenntartásban működő oktatási intézményeket, mint az államiakat – hangsúlyozta a miniszterelnök-helyettes, aki jelezte: a statisztikák szerint Magyarország nyújtja GDP-arányosan a legmagasabb egyházi támogatást az EU-ban.
Veres András, a győri egyházmegye püspöke, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnöke a tanévnyitón úgy fogalmazott, nemcsak tudásra, hanem igazi bölcsességre tanítják a diákokat a keresztény-katolikus iskolákban, mert a bölcs emberre az is jellemző, hogy tudja, honnan indult, hová tart és hová érkezhet meg. A másik sajátosság, hogy megtanítják, a vallás és a tudomány között nincs ellentmondás – jegyezte meg.
A felekezeti fenntartók egyik komoly bázisát képezi a Magyarországi Református Egyház (MRE), amely lapunkat arról tájékoztatta, hogy a most induló tanévben már 175 köznevelési intézményt működtetnek, 443 különböző feladatellátási helyen, 121 református egyházi jogi személy által. A legtöbb, összesen 109 általános iskola, de szép számmal vannak középiskoláik, művészeti, gyógypedagógiai intézményeik, sőt internátusokat, pedagógiai szakszolgálatot is tartanak fenn. A nevelést ráadásul már a legkisebbeknél megkezdik: az MRE zsinatához nyolcvan óvoda is tartozik, amelyek több mint felében a gyermekek intézményen belül közvetlenül mehetnek tovább az általános iskolába.